اصول اولیه در تنظیم تعادل رینگ و تایر

سه شنبه 24 دی 98 ساعت 14:40
اصول اولیه در تنظیم تعادل رینگ و تایر

به‌ عنوان مالک خودرو به ‌ندرت پیش‌می‌آید رینگ و تایر را به طور یک مجموعه کامل باهم خریداری کنید. هرچند این مجموعه‌ به طور یکجا در بعضی بازارهای جهانی موجود است که از پیش بالانس شده و آماده‌ نصب روی خودرو هستند، ولی خیلی از راننده‌های ایرانی مجموعه رینگ و تایر را به طور جداگانه خریداری می‌کنند.

اما پیش از نصب رینگ و تایر روی خودرو باید به چه نکاتی توجه داشت؟  مونتاژ، بالانس رینگ و تایر باید توسط افراد حرفه‌ای و با استفاده از تجهیزات مخصوص انجام شود. مهره‌های تایر باید به صورت ایمن بسته شوند. رینگ‌ها باید بدون خمیدگی و تاب و آسیب‌دیدگی نداشته باشند. هیچ گرد و خاکی هم نباید بین مرکز و رینگ دیده شود. گشتاوری که برای سفت کردن پیچ‌های چرخ  روی پیچ‌ها اعمال می‌شود، باید یکسان  باشد. چرخ باید به طور امن روی مرکز بنشیند.

شیوه صحیح بالانس چرخ‌ها

بالانس یعنی توزیع یکنواخت وزن تایر پیرامون محور گردش، یعنی جایی که مرکزثقل یا تعادل مجموعه رینگ و تایر منطبق‌بر مرکز گردش است. تعریف انگلیسی‌ها از بالانس تایر هم به این صورت بوده که چرخ زمانی بالانس است که جرم تایر، وقتی روی رینگ یا روی محور خودرو مونتاژ می‌شود، به طور یکنواخت روی محور توزیع شود. یعنی  هیچ نقطه‌ای روی تایر، سنگینی نکند.

اثرات بالانس نبودن تایر

بالانس یا بالانس نبودن تایرها می‌تواند کیفیت رانندگی را به خوب یا یک بد تبدیل کند. بعضی خودروها (و بعضی راننده‌ها) نسبت به دیگران، حساسیت بیشتری نسبت‌به عدم بالانس تایر دارند، ولی هیچ‌کس از لرزش خودرو خوشش نمی‌آید. بالانس نبودن رینگ و تایر یا نصب نادرست آن می‌تواند اثرات نامطلوب بر کیفیت رانندگی داشته باشد و عمر تایر، بلبرینگ‌ها و دیگر اجزای سیستم تعلیق را کاهش دهد. اگر خودرو دارای لرزش باشد، به طور معمول در سرعت‌های نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است با افزایش سرعت این مشکل افزایش پیدا کند. این مشکل احتمالاً مربوط به بالانس تایر خودرو است. یکی دیگر از عللی که می‌تواند منجر به لرزش شود، این است که این مجموعه کاملاً گرد نیست. اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که نقطه‌ بالانس‌تایر که معمولاً توسط تایرساز تعیین می‌شود با نقطه‌ بالای رینگ، درست روی هم منطبق می‌شوند. این امر باعث دوبرابر شدن جهش یا خروج و انحراف می‌شود. اگر مشکل لرزش به‌وسیله‌ بالانس دوباره برطرف نشد، آن‌گاه از نصاب حرفه‌ای بخواهید تا انحراف تایر را بررسی کند. درصورتی‌که چنین جهشی وجود داشته باشد، در بیشتر اوقات می‌توان آن را با چرخاندن تایر به آرامی بر رینگ برطرف کرد.

روشی برای بالانس کردن تایر

تکنسین باید تایر را روی رینگ شل کند و آن را ۱۸۰درجه بچرخاند. سپس مجدداً آن را روغن‌کاری و دوباره باد کند. با این کار، انحراف باید تا حد زیادی کاهش یابد اما اگر این اتفاق نیفتاد، یک بار دیگر آن را انجام دهد. اما این بار، آن را تنها ۹۰ درجه بچرخاند. در تلاش سوم، آن بادیگر ۱۸۰ درجه بچرخاند. با انجام این کار، نقطه‌ بالاییِ روی تایر باید در هر ربع از چرخ امتحان شود. در یکی از این نقاط، تایر و رینگ بیشترین تعادل را خواهند داشت یا در اصطلاح مجموعه رینگ و تایر درگردترین حالت ممکن قرار می‌گیرند. در همان نقطه، تایر را دوباره بالانس و سپس در حین رانندگی آزمایش کنید. در صورتی که مشکل تایر برطرف نشده باشد، این مشکل می‌تواند از جای دیگری در تایر یا حتی از  خودرو باشد. در صورتی که تایر یا مجموعه‌ رینگ به خاطر رینگ کردن نادرست، بترکد یا منفجر شود، آسیب‌های جدی به قطعات حساس خودرو وارد خواهد شد.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar