دلایل تولید خودروهای مفهومی چیست؟

شنبه 24 فروردین 98 ساعت 14:43
دلایل تولید خودروهای مفهومی چیست؟

در وبسایت خودرویی فونل مدل‌های گوناگون خودروهای مفهومی و آینده نگر را می‌توان مشاهده کرد که در نمایشگاه‌های بزرگ جهان، توسط خودروسازان گوناگون رونمایی می‌شوند. عرضهٔ این محصولات، با توجه به هزینهٔ سنگین برای ساخت، سؤال‌برانگیز است.

در یک نمونه به عنوان مثال، خودروی مفهومی مرسدس بنز ویژن میباخ ۶ که سال ۲۰۱۷ عرضه شد، بیش از ۳.۵ میلیون دلار برای کمپانی سازنده، هزینهٔ ساخت داشت. مدل‌های مفهومی دیگر برندهای مطرح دنیا هم، اغلب با صرف صدها هزار دلار و ساعت‌ها کار گروهی از مهندسان و طراحان، تولید می‌شوند؛ درحالی‌که قابلیت فروش لحظه‌ای و بازگشت سرمایه ندارند. با این اوصاف، چرا ساخت و نمایش خودروهای مفهومی، برای تولیدکنندگان و علاقه‌مندان صنعت خودروسازی، اهمیت دارد؟

از مدل‌های مفهومی، تنها به تعداد یک دستگاه ساخته می‌شود. به همین خاطر، تفاوت‌هایی بین خودروهای مفهومی با دیگر تک نمونه‌های خودروسازان وجود دارد. به طور کلی، خودروهای یگانه، در ۴ گروه تقسیم بندی می‌شوند که شامل مدل‌های مفهومی، پروتوتایپ، نمایشی و تولید محدود سفارشی هستند.

خودروی پروتوتایپ، درواقع یک مدل پیش تولید است که به زودی روانه بازار خواهد شد. با این اوصاف، برنامه‌ای برای عرضهٔ تجاری یک مدل پروتوتایپ، وجود دارد تا در نهایت، خودرویی با مشخصات فنی و ظاهری نزدیک به این محصول، فروخته شود. مهم‌ترین تفاوت خودروی مفهومی با نمونهٔ پروتوتایپ، در همین نکته است؛ چون که اساساً برنامه قطعی برای تولید یک مدل مفهومی به تعداد بالا، وجود ندارد و برعکس، اغلب خیلی از این خودروها، در نهایت به موزه‌ها منتقل می‌شوند. حتی ممکن است، محصولی شبیه به خودروی مفهومی یک برند، هرگز تولید نشود.

خودروهای نمایشی هم، اغلب به صورت تک نمونه وجود دارند؛ ولی برپایهٔ یک مدل قدیمی یا در حال ساخت، به نمایشگاه‌های خودرو یا فستیوال‌ها آورده می‌شوند. یک برند سازندهٔ وسایل نقلیه، سعی می‌کند با عرضهٔ یک مدل مفهومی، نوآوری‌ها و علایق خود برای یک محصول در آینده را ترسیم کند؛ درحالی‌که هدف از تولید یک خودروی نمایشی، کسب درآمد است. خیلی از خودروهای امروزی، شبیه به مدل‌های مفهومی پیش از خود، تولید شده‌اند؛ ولی مدل‌های نمایشی، پیش درآمدی بر ساخت محصول تجاری در آینده نیستند.

علاقه‌مندان صنعت خودروسازی، با مدل‌های تک نمونه سفارشی آشنایی دارند. این خودروها، اگرچه که تنها به شمار یک دستگاه تولید می‌شوند؛ ولی کاملاً تجاری هستند و با قیمت بسیار بالا، تحویل خریدار خواهند شد. فراری و بوگاتی، از معدود برندهایی هستند که خودروهای تک نمونه سفارشی برای ثروتمندان و کلکسیونرها تولید می‌کنند. در سمت دیگر ماجرا، خودروهای مفهومی برای فروش ساخته نمی‌شوند.

در ادامهٔ مطلب، به مهمترین دلایل خودروسازان برای عرضهٔ مدل‌های مفهومی پرداختیم.

پیش‌نمایش محصولات آینده

ظاهر یک خودروی مفهومی از نظر خصوصیات مربوط به طراحی بدنه و فضای داخلی، اهمیت خیلی زیادی برای کمپانی سازنده دارد. با نمایش یک مدل مفهومی، زبان طراحی جدید یا بهبود یافته نسبت به قبل، نمایش داده می‌شود. به کمک یک خودروی مفهومی، کارشناسان، علاقه‌مندان یا خریداران بالقوه می‌توانند تصویری از خودروی آیندهٔ برند تولید کننده داشته باشند.

تبلیغات و جلب توجه

در سمت دیگر ماجرا، ممکن است یک خودروی تجاری بر اساس مدل مفهومی، هرگز وارد بازار و خط تولید نشود. در این صورت، طراحی ظاهری یک خودروی مفهومی با اهداف تبلیغاتی و جلب توجه عموم انجام شده است تا کمپانی سازنده در مقایسه با رقبا، بیشتر و بهتر دیده شود. شاید به همین خاطر، خیلی از خودروهای مفهومی، ظاهر هجوآمیز و بسیار متفاوت از مدل‌های معمول دارند؛ به صورتی که تولید انبوه آن‌ها عملاً محال به نظر می‌رسد.

نظرسنجی و دریافت بازخورد

خیلی از کمپانی‌های خودروساز، بعد از رونمایی هر مدل مفهومی، با دقت به تحلیل رسانه‌ها و عامهٔ مردم می‌پردازند تا میزان رضایت یا عدم رضایت از طرح یا فناوری موجود در محصول خود را، متوجه شوند. البته این موضوع در سال‌ها گذشته، اهمیت کمتری نسبت به دهه‌های اخیر پیدا کرده؛ ولی در خیلی موارد تاریخی، توجه یا عدم توجه به بازخوردها، منجر به سود یا زیان قابل توجه برای خودروسازان شده است.

اعلام موجودیت یا ادامه حیات

شاید در ظاهر عجیب به نظر رسد؛ اما نخستین خودروی خیلی از کمپانی‌های تولیدکنندهٔ خودرو، یک مدل مفهومی بوده است. با این ترفند، پیش از آنکه خودروی تجاری ساخته شود؛ برند تازه تأسیس اعلام موجودیت می‌کند و ضمن رونمایی از یک خودروی مفهومی، نوع محصولی که در آینده عرضه خواهد کرد را، آگهی می‌دهد. در چنین وضعیتی، ممکن است مدل مفهومی فاقد تزئینات کابین یا حتی موتور باشد.

طی تاریخ، برندهای گوناگونی وجود داشته‌اند که حین توقف تولید و تمامی فعالیت‌های تجاری، خودروی مفهومی رونمایی کردند. این کمپانی‌ها، تنها برای جلب توجه عموم و تأیید عدم تعطیلی خود، مدل‌های مفهومی به نمایشگاه‌های خودرو می‌آورند. به عنوان مثال، استودیوهای طراحی خودرو مانند پینین فارینا و برند خودروساز کرایسلر، بارها از ترفند معرفی مدل‌های مفهومی استفاده کرده‌اند تا فراموش نشوند.

نمایش فناوری

امروزه خیلی از خودروهای مفهومی، دارای امکانات مدرن و تکنولوژی‌های مدرن هستند که در مدل‌های معمولی و تجاری، قابل عرضه نیست. خودروسازان از این محصولات استفاده می‌کنند تا توانایی‌های خود را از نظر فنی نشان دهند. البته خیلی از این تکنولوژی‌ها، به دلایل گوناگون تجاری سازی نمی‌شوند و ممکن است هرگز روی خودروهای تولید انبوه، عرضه نشوند؛ چون که هزینهٔ ساخت این امکانات و رعایت استانداردهای موجود در کشورهای گوناگون هم، اهمیت زیادی دارند.

بزرگداشت یک رویداد تاریخی

واژهٔ Hommage یا Homage (با املاء انگلیسی یا فرانسه) به معنی بزرگداشت و احترام است. برخی خودروسازان، با گذشت چند دهه بعد از تولید موفق یک خودرو یا واقعه‌ای تاریخی، اقدام به عرضهٔ یک مدل مفهومی با تاکید بر نسخهٔ اصلی می‌کنند. مثلاً بی‌ام‌و در سال ۲۰۱۶، نمونهٔ مفهومی ۲۰۰۲ را به عنوان یادآوری کنندهٔ مدل اصلی بی‌ام‌و ۲۰۰۲ که نخستین سال ۱۹۶۶ تولید شده بود، رونمایی کرد. مرسدس بنز ویژن EQV هم، یک خودروی مفهومی است که سال ۲۰۱۸ معرفی شد تا بزرگداشت موفقیت و رکوردشکنی مدل مسابقه‌ای Silver Arrow در سال ۱۹۳۷ باشد.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar