هنگام خرید خودروی دست دوم به این نکات حقوقی توجه کنید

بروزرسانی در: سه شنبه 18 تیر 98 ساعت 11:21
هنگام خرید خودروی دست دوم به این نکات حقوقی توجه کنید

معاملات خودرو‌های دست دوم و کارکرده به نسبت خودروی صفر کیلومتر، از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که طرفین در حال معامله باید به آن‌ها توجه کنند.

دروضعیت کنونی با توجه به افزایش بیش از اندازه قیمت خودرو و فاصله گرفتن آن با قدرت خرید مردم، خرید و فروش خودرو‌های کارکرده بیش از گذشته با رونق همراه شده است.

طبق این گزارش مراحلی که در معاملات خودرو‌های کارکرده پشت سر گذاشته می‌شود با پیچیدگی بیشتری همراه است و طرفیت معامله باید از نکات ریز و ظریفی اطلاع داشته باشند که در ادامه این گزارش به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

گرفتن تأیید سلامت فنی

برای تشخیص سلامت فنی خودرو شما می‌توانید از کار‌شناسان مستقر در مراکز خرید و فروش خودرو دست ‌دوم تأیید سلامت فنی خودرو را دریافت نمایید یا حتی با مراجعه به تعمیرگاه‌های سطح شهر و کمک گرفتن از آن‌ها از سالم بودن خودرو اطمینان حاصل نمایید.

مطالعه بیمه نامه و اسناد خودرو

با درخواست بیمه ‌نامه از صاحب خودرو متوجه خواهید شد که خودرو تصادف داشته است یا خیر؛ چون در صورت داشتن تصادف، از تخفیف بیمه برخوردار نخواهد بود. از طرف دیگر با مطالعه دقیق سند متوجه خواهید شد که خودرو تغییری اساسی مثل تعویض موتور یا تعویض اتاق داشته یا خیر؛ چون تعویض‌هایی از این دست طبق قانون باید تحت نظارت و با مجوز پلیس انجام شود و در صورت تغییر هم در سند ذکر خواهند شد.

تنظیم مبایعه‌نامه پیش از سند زدن

مبایعه‌نامه قراردادی است که پیش از انتقال سند خودرو برای قطعی کردن بعضی موارد بین خریدار و فروشنده خودرو تنظیم می‌شود که در این قرارداد مشخصات کامل فروشنده و خریدار شامل مشخصات شناسنامه‌ای، آدرس، شماره تلفن و شماره ملی ثبت می‌شود، همچنین مشخصات کامل خودرویی که قرار است خریداری شود به همراه وضعیت فنی خودرو، نحوه پرداخت پول و میزان مبلغ پرداختی ذکر شده است.

استعلام از ممنوع المعامله بودن شخص فروشنده

گا‌ها دیده شده که عده‌ای پیشنهاد دادن وکالت و ارائه وکالت نامه برای تعویض پلاک را مطرح می‌کنند، ولی لازم است بدانید در صورت ممنوع المعامله بودن فروشنده، وکالت نامه مذکور وجه قانونی ندارد و خریدار دچار مشکل می‌شود.

پرهیز از شخص ثالث در معامله

از پرداخت هرگونه مبلغی به شخص سوم در معامله پرهیز کنید. اگر قرار است پولی جابه‌جا شود باید تنها به شخص صاحب سند پرداخت شود.

میزان

آموزش تشخیص خودروی دست دوم تصادفی

نگاهی به ۸ مدل خاص بازار دست دوم‌های ایران

موافقان و مخالفان واردات خودروهای دست دوم

هنگام خرید خودروی دست دوم به این نکات توجه کنید

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar