فرار حقوقی‌ ها در لیست مالیاتی خودروهای لوکس

دوشنبه 11 بهمن 00 ساعت 11:15
فرار حقوقی‌ ها در لیست مالیاتی خودروهای لوکس

آن طور که سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی عنوان کرده، تمامی خودروهای گران‌قیمت شناسایی‌‌‌شده مشمول مالیات، مربوط به اشخاص حقیقی است.

جهانگیر رحیمی با بیان اینکه در بحث مالیات بر خودروهای اشخاص حقوقی، جمع ارزش خودروهای مربوط به یک شخص ملاک نیست، تاکید کرده که ملاک شناسایی خودروها فایل نیروی انتظامی است. به گفته وی، بر اساس اطلاعات منتشره از سوی نیروی انتظامی، خودرویی که مربوط به اشخاص حقوقی باشد و بیش از یک ‌‌‌میلیارد تومان ارزش داشته باشد، شناسایی نشده است.

وی در نهایت تاکید کرده که سازمان امور مالیاتی هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات مربوط به خودروهای لوکس ندارد. اظهارات جهانگیری نشان می‌دهد تا به امروز تنها مؤدیان حقیقی مشمول پرداخت مالیات بر خودرو شده‌اند و حقوقی‌ها فعلا در شمول این پروسه نیستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت می‌تواند از ظرفیت مؤدیان حقوقی نیز برای جذب درآمدهای مالیاتی بیشتر از ناحیه خودرو، استفاده کند.

طبق اعلام دولت، ۵۵۰‌هزار دستگاه خودروی لوکس مشمول مالیات، شناسایی شده که قرار است در مجموع درآمدی پنج‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومانی نصیب دولت کند.

در حال حاضر هر چند دستگاه‌های دولتی در ظاهر معمولا از خودروهای تولید داخل استفاده می‌کنند، با این حال هستند برخی نهادها مانند وزارت امور خارجه که از خودروهای لوکس برخوردارند و دولت می‌تواند آنها را نیز در جمع مشمولان مالیات قرار دهد.

بنابراین هرچه ظرفیت‌های بیشتری برای اخذ مالیات فراهم شود، احتمال دستیابی دولت به درآمد مدنظر، بالا خواهد رفت. طبعا یکی از این ظرفیت‌ها که فعلا مغفول مانده، مالیات‌ستانی از مؤدیان حقوقی به‌خصوص نهادهای دولتی است. هرچند در حال حاضر سه سال و نیم از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و دستگاه‌های دولتی نیز از خرید چنین خودروهایی منع شده‌اند، با این حال، هستند نهادهایی که خودروهای خارجی دارند.  این در حالی است که دولت ظاهرا آنها را از مالیات‌ستانی معاف کرده است.

در واقع به نظر می‌رسد نام خودروهای لوکس نهادهای دولتی و خصوصی جایی در لیست ۵۵۰‌هزار دستگاهی مشمول مالیات ندارد، بنابراین این ظرفیت نیز مغفول مانده است. با وجود آنکه شاید تعداد خودروهای لوکس موجود در دستگاه‌های دولتی (مثلا وزارت امور خارجه که در بخش تشریفات خود دارای خودروهای لوکس است)، زیاد نباشد، اما به هر حال می‌توان آنها را نیز در لیست مشمولان مالیات جای داد.

در واقع به نظر می‌رسد اگر دولت دامنه مالیات‌ستانی از خودروها را گسترده‌تر در نظر می‌گرفت، اطمینان بیشتری بابت تحقق این درآمد وجود داشت، هرچند البته هنوز هم دیر نشده و می‌توان گستره مالیات‌ستانی را پهن‌تر کرد. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان بین یک تا ۴‌درصد مشمول مالیات خواهند شد، به نحوی که تا مبلغ یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان (نسبت به مازاد یک‌میلیارد تومان) یک‌درصد، تا مبلغ ۳‌میلیارد تومان (نسبت به مازاد یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان) ۲‌درصد، تا مبلغ ۴‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان (نسبت به مازاد ۳‌میلیارد تومان) ۳‌درصد و نسبت به مازاد ۴میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان، ۴درصد مالیات اخذ خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar