فقط ۱۷۰۰ نفر مالیات خودرو لوکس را پرداخت کرده اند

یکشنبه 15 اسفند 00 ساعت 10:58
فقط ۱۷۰۰ نفر مالیات خودرو لوکس را پرداخت کرده اند

یکی از مسائل حوزه اقتصاد که کارشناسان اقتصاد از آن به عنوان راه اصلی کاهش وابستگی کشور به نفت یاد می‌کنند، مالیات است. امروزه اعداد مختلفی در مورد ظرفیت‌های دریافت مالیات در کشور (با توجه به تولید ناخالص داخلی) مطرح می‌شود.

با توجه به ظرفیت‌های موجود یکی از راهکارهایی که از آن به عنوان راهی برای رشد درآمدهای مالیاتی یاد می‌شود، افزایش پایه‌های مالیاتی است. مالیات برخانه‌های خالی، مالیات بر خودروهای گرانقیمت و مالیات برخانه‌های لوکس از جمله پایه‌های مالیاتی جدیدی هستند که چند سالی است، منابع درآمدی آنها وارد بودجه شده است اما طی این مدت عملکرد چندان مناسبی را در این موارد شاهد نبودیم.

در زمان حاضر به نظر می‌رسد که سازمان امور مالیاتی تمرکز بیشتری روی این موارد داشته و در نیمه دوم سال جاری و با روی کار آمدن دولت سیزدهم چندین آیین‌نامه که مربوط به مالیات از خانه‌های لوکس و خودروهای گرانقیمت نیز می‌شد به تصویب هیئت وزیران رسید.

در این مصاحبه و به منظور بررسی آخرین وضعیت مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس، خودروهای گرانقیمت و همچنین مسئله‌ای که پیرامون مالیات بر نقل و انتقال خودرو وجود دارد با جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیند‌های مالیاتی گفتگو شده است.

جریمه دو برابری مراکز تعویض پلاک در صورت عدم دریافت مالیات بر نقل و انتقال خودرو

- در زمان حاضر مراجع رسمی کشور برگ سبز خودروها را به عنوان سند رسمی مالکیت به رسمیت می‌شناسند، با توجه به این مسئله گفته می‌شود که برخی مراکز تعویض پلاک نسبت به دریافت مالیات بر نقل و انتقال خودرو اقدام نکرده و بهانه‌هایی نظیر فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم در این خصوص مطرح می‌کنند. سازمان امور مالیاتی در این خصوص چه رویکردی دارد؟

رحیمی:براساس ماده ۳۰ قانون جدید ارزش افزوده که از ۱۳ دی ماه حاکم شده است، مراکز شماره‌گذاری و دفاتر اسناد رسمی مکلف شدند که پیش از آنکه تعویض پلاک و یا تنظیم سند صورت بگیرد، مالیات نقل و انتقال خودرو دریافت شود. در صورتی که بدون دریافت مالیات نسبت به تنظیم سند و یا تعویض پلاک اقدام شود، دو برابر مالیات مربوط جریمه می‌شوند.

در گذشته این جریمه در مورد مراکز شماره‌گذاری وجود نداشت اما در قانون جدید این جریمه شامل آنها نیز شده است. در نتیجه مراکز شماره‌گذاری نیز باید نسبت به دریافت مالیات بر نقل و انتقال خودرو اقدام کنند در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

تشخیص سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی/۴۸۰ هزار واحد مشمول مالیات شدند

- در مورد مالیات بر خانه‌های خالی گفته شد که ۱۰ اسفند آخرین مهلت پرداخت است و تعداد بسیار کمی از مودیان نسبت به پرداخت آن اقدام کردند، آخرین آمار از پرداختی‌های صورت گرفته چقدر است و اقدامات بعدی سازمان امور مالیاتی به منظور مالیات‌ستانی از مالکان این خانه‌ها چیست؟

رحیمی:تا امروز(چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه) نزدیک به ۳۰۰ نفر مالیات را پذیرفته و ۱۶۴ نفر نیز نسبت به پرداخت آن اقدام کرده بودند. نزدیک به ۴۸۰ هزار ملک مشمول مالیات شده بودند که از این تعداد برخی چندیدن ملک در اختیار داشتند. سازمان امور مالیاتی براساس دستورالعملی که در مهر ماه سال جاری اعلام کرده بود، مالیات خانه‌های خالی را محاسبه و به تمام افرادی که خانه‌های آنها از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان خانه خالی شناسایی شده، اطلاع رسانی کرده است.

اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی قرار داده شده و امکان پرداخت مالیات را نیز فراهم کردیم.

وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانه‌هایی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا دی ماه خالی بودند را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است و براساس جز دو بند «ط» تبصره شش قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی مکلف بود تا محاسبه مالیات را پس از دی ماه انجام دهد.

البته ما باید اطلاعات تکمیلی سال ۱۴۰۰ را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم و محاسبات را انجام داده و نسبت به دریافت مالیات از واحدهای خالی اقدام کنیم.

جمع تمامی واحدهای خالی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی ۵۶۸ هزار واحد بوده است. واحدهایی مشمول مالیات شدند که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بودند و بیش از چهار ماه خالی اعلام شدند. مجموع مالیاتی که برای ۴۸۰ هزار واحد خالی تعیین شده نزدیک به سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

اطلاعات افرادی که وارد سایت سازمان امور مالیاتی شده و اعتراض خود را ثبت می‌کنند، مجددا توسط وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر به صورت اشتباه ملکی به عنوان واحد خالی در نظر گرفته شده باشد به سازمان امور مالیاتی اعلام و در سامانه ما نیز اصلاح خواهد شد.

در صورتی که افراد نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، برگه مطالبات صادر خواهد شد و مودیان این امکان را دارند تا نسبت به پرداخت مالیات یا اعتراض اقدام کنند. در نهایت این روند به وصول مالیات و یا رفع تعرض منجر خواهد شد. اگر افراد نسبت به مالیات تعیین شده اعتراضی ثبت نکنند باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند در غیر این صورت رقم تعیین شده به عنوان بدهی مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد و اقدامات اجرایی مانند دیگر مالیات‌ها در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.

تقاضای سازمان امور مالیاتی این است که مردم همکاری لازم را انجام دهند و اگر در مواردی احساس می‌کنند که ملک آنها به اشتباه از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان خانه خالی شناسایی شده، عدم پذیرش اطلاعات را ثبت کنند تا بررسی مجدد صورت بگیرد و اطلاعات درست در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

تنها ۱۷۰۰ نفر نسبت به پرداخت مالیات بر خودروهای گرانقیمت اقدام کردند

- با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی طی ماه‌های اخیر نسبت به شناسایی و محاسبه مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین گرانقیمت اقدام کرده است، تا امروز چه میزان مالیات از این پایه مالیاتی وصول شده و آیا اطلاعات مربوط به این خودروها به روزرسانی شده است یا خیر؟

رحیمی:اطلاعات مربوط به مالیات بر خودروهای گرانقمیت از دی ماه سال جاری توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شد و این اطلاعات تغییر نکرده است اما اگر اعتراضی وجود داشته مورد بررسی قرار گرفته است و مردم نیز مالیات را پرداخت کردند. هر فردی که مالیات تشخیصی مورد پذیرش او نبوده، موضوع را به ما اعلام کرده است و اگر مالیات به هر دلیلی پرداخت نشود، سازمان می‌تواند نسبت به صدور برگ اجرایی اقدام کند.

در زمان حاضر حدود ۱۷۰۰ نفر نسبت به پرداخت مالیات برخودروهای گرانقیمت اقدام کردند که رقم پرداختی آنها نزدیک ۱۱.۵ میلیارد تومان است. تقاضای ما این است که مردم به سازمان امور مالیاتی مراجعه نکنند و به صورت الکترونیکی نسبت به پرداخت مالیات اقدام و یا اعتراض خود را ثبت کنند.

۲۷۲ هزار نفر مشمول مالیات بر خودروهای گرانقیمت بودند که مجموع خودروهای این افراد نیز حدود ۵۷۰ هزار دستگاه بوده است. نزدیک به دو هزار نفر نیز اعتراض خود را در خصوص این پایه مالیاتی ثبت کردند که مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس قانون برای خودروهای گرانقیمت، برگ تشخیص صادر نمی‌شود و این کنش و واکنش مودیان است که باعث می‌شود ما نسبت به اقدامات اجرایی اقدام کنیم و اگر اعتراضی نیز وجود داشته باشد در کمیسیون موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم بررسی خواهد شد.

شناسایی ۱۳ هزار خانه لوکس در کشور/پیش‌بینی درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی از محل مالیات برخانه‌های لوکس

- یکی از پایه‌های مالیاتی که از سال گذشته و در قانون بودجه مورد توجه قرار گرفت مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس بود. در زمان حاضر چه تعداد خانه لوکس در کشور شناسایی شده و رقم وصول مالیات چقدر بوده است؟

رحیمی:نزدیک به ۱۳ هزار نفر شناسایی شدند که اطلاعات آنها در سامانه سازمان امور مالیاتی بارگزاری شده و اطلاع‌رسانی لازم نیز صورت گرفته است. تعداد بسیار زیادی هنوز مالیات‌های خود را پرداخت نکردند و در این بخش نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان وصول شده است.

رقمی که در بودجه سال جاری برای مالیات از خانه‌های لوکس تعیین شد برابر با ۷۰۷ میلیارد تومان است اما مجموع مالیات محاسبه شده برای این ۱۳ هزار خانه لوکس برابر ۵۰۰ میلیارد تومان است. براساس ماده ۱۰ آیین‌نامه بند «خ» تبصره شش قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مهلت پرداخت مالیات خانه‌های لوکس تا پایان بهمن ماه تعیین شده است اما مهلت شناسایی و اعلام نیز تا پایان بهمن ماه در نظر گرفته شده بود.

سازمان امور مالیاتی پس از پایان زمان مورد نظر قانون می‌تواند نسبت به شروع اقدامات اجرایی اقدام کند اما تلاش ما بر این است که پیش از شروع اقدامات اجرایی این فرصت را برای مردم در نظر بگیریم تا نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar