بررسی معایب برلیانس H330

جمعه 8 تیر 03 ساعت 15:57
بررسی معایب برلیانس H330

برلیانس H330، نسخه صندوقدار H320 است که تا سال ۲۰۱۶ در چین تولید و عرضه می‌شد. گروه خودروسازی سایپا کوشید در راستای بهسازی بازار خودروهای کشور، برلیانس H330 را به عنوان یک سدان شهری و خانوادگی توسط شعبه پارس خودرو ارائه بدهد.

این خودرو به اندازه نسخه هاچ‌بکش که همان H320 باشد محبوبیت به دست نیاورد، با این حال رضایت درصد زیادی از مشتریان را تا حدود زیادی جلب کرد. شاید اگر پای معایب برلیانس H330 وسط نمی‌آمد، این خودرو می‌توانست استقبال بیشتری نیز دریافت کند.

در این گزارش به بارزترین مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ خواهیم پرداخت و نگاه دقیقی به نقاط ضعف ماشین برلیانس H330 خواهیم داشت تا مشخص شود آیا ارزش خرید دارد یا خیر.

آشنایی با برلیانس H330

پیش از اینکه سراغ معایب برلیانس H330 برویم، بد نیست اشاره کنیم که این خودرو در میان مدل‌های سری H300، بیشترین کامنت مثبت را دریافت کرده است و تقریباً می‌توان آن را یکی از مناسب‌ترین سدان‌های شهری برلیانس دانست. H330 در سال ۹۴ با پیشرانه ۱.۵ لیتری و گیربکس دنده دستی و اتومات به صورت CKD (قطعات منفصله) وارد کشور می‌شد و با آرم پارس خودرو در عقب و لوگوی برلیانس در جلو، راهی بازار می‌گردید.

از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، نسخه آپگرید شده این خودرو با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری و در دو تیپ دستی ۵ سرعته و اتومات ۴ سرعته ترونیک عرضه می‌شد. در نسخه اتومات آپشن‌های اضافه‌ای از جمله کیلس استارت، دوربین دنده عقب، نمایشگر مرکزی، غربیلک چرمی مجهز به دکمه‌های تنظیم صدا و ترمز دیسکی وجود دارند که در تیپ دنده‎‌ای مشاهده نمی‌شوند.

این سدان خانوادگی نسبتاً جادار، برای برخی راضی کننده بود و انتقادات فراوان عده‌ای دیگر را برانگیخت. در ادامه به نقاط ضعف برلیانس مدل H330 خواهیم پرداخت تا در صورتی که قصد خرید این خودرو را دارید، با دیدی جامع و بی‌طرفانه تصمیم بگیرید.

کیفیت ساخت پایین، یکی از مهمترین معایب برلیانس H330
اولین و بارزترین مشکلی که هرکسی با حداقل دانش خودرو متوجهش می‌شود، پایین بودن کیفیت ساخت متریال و بدنه است. برلیانس H330 به عنوان یکی از اولین چینی‌هایی که راهش را به بازار خودرو ایران پیدا کرد، در مقایسه با سایرین از لحاظ کیفیت ساخت و مواد به کار رفته نقاط منفی زیادی داشت.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در کابین

کابین هر خودرو بخش زیادی از فاکتور رضایت تجربه راننده را تعیین می‌کند و برلیانس H330 در این زمینه قصور نابجایی از خود نشان داده است. استفاده از پلاستیک خشک و گرید پایین، گذشته از اینکه احساس اقتصادی و ارزان بودن ناخوشایندی برای سرنشین به وجود می‌آورد، در طولانی مدت به سرعت مستهلک شده و هزینه سنگینی بابت تعمیر و تعویض روی دست مالک می‌گذارد. قالب گیری قطعات نیز گویا سرسری انجام شده و چفت نشدن مطلوب قطعات داشبورد و برجا ماندن درزهای بزرگ، ظاهر داخل ماشین را نازیبا کرده‌اند. با این حال، حداقل از لحاظ ارگونومی می‌توان به برلیانس H330 امیدوار بود.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در ساختار فنی

یکی دیگر از ایرادهای وارد به برلیانس H330، خشک و پرسروصدا بودن کمک فنرهای عقب این خودروست. این مشکل برای بعضی مالکان، چاره‌ای باقی نمی‌گذارد جز اینکه سراغ تعویض کمک فنرها با قطعات باکیفیت‌تر خودروهای دیگری از جمله رنو لوگان بروند.

ایرادهای سیستم الکتریکی هم از جمله مشکلات فنی برلیانس اتوماتیک H330 هستند. این امر هم برمی‌گردد به کاربرد قطعات و ادوات درجه پایین و کم‌کیفیت که در طولانی مدت هم موجب تسریع استهلاک ماشین می‌شوند و هم ریسک‌های ایمنی برای سرنشینان به وجود می‌آورند. اکثر خودروهای چینی و به ویژه مونتاژی‌ها به وجود مشکلات در سیستم برق کشی و ECU معروفند، اما برلیانس H330 که در وهله اول یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی است، شکایات متعددتری در این رابطه داشته است.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در رانندگی

کیفیت پایین متریال و تعلیق خشک علاوه بر قدیمی بودن گیربکس اچ ۳۳۰ سبب شده تا این خودرو دقیقاً گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی نباشد. رانندگی با برلیانس H330 برای زمان زیاد نه تنها آزارهای مکانیکی به همراه دارد بلکه دیلی‌های گیربکس، افت تدریجی توان خودرو و شنیده شدن صدای موتور در کابین در دورهای بالا، همگی از معایب برلیانس H330 در هنگام رانندگی هستند. این مشکلات در تیپ‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک AL4 محسوس‌ترند و برخلاف تصور عموم، تیپ دنده‌ای این خودرو ضعف کمتری از این لحاظ به نمایش می‌گذارد.

ضعف پیشرانه برلیانس H330

یکی از بارزترین ضعف های برلیانس H330 نسبت به رقبای هم کلاس، در زیر کاپوت آن خوابیده است. موتور برلیانس H330 از نوع ۴  سیلندر (BM16LB) به کار رفته که ماکسیمم قدرت آن در عمل به ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. با این حجم قدرت، برلیانس اچ ۳۳۰ در به پیش راندن هیکل ۱۲۵۰ کیلوگرمی این خودرو در مسیرهای سراشیبی و سربالایی به مشکل برمی‌خورد و به قول رانندگان، «سنگین» پیش می‌رود. گذشته از آن، در تست‌های رانندگی عددی حول و حوش ۱۳ تا ۱۶ ثانیه برای صفر تا صد این خودرو ثبت شده که برای سدانی به این قد و قامت، ناامیدکننده است.

مصرف سوخت برلیانس H330 در کاتالوگ، در حالت ترکیبی چیزی حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که زیادی تخیلی به نظر می‌رسد. در عمل این خودرو در جاده‌ها و رانندگی شهری، مقداری بیش از حد عادی سوخت مصرف می‌کند.

عرضه محدود قطعات با قیمت بالا

یکی از مهم‌ترین معایب برلیانس H330، به مشکلات در عرضه و توزیع قطعات و تعمیرات آن مربوط می‌شود. یک تصادف جاده‌ای کلی یا جزئی، می‌تواند هزینه سنگینی روی دست مالک بگذارد (آن هم در صورتی که بعد از کلی جستجو، قطعه موردنظر را بیابد). کیفیت قطعات برلیانس H330 تولید داخلی نیز چندان تعریفی ندارد و نسبت به هزینه‌ای که بابت خرید قطعات پرداخت می‌شود، بازدهی صددرصدی دریافت نخواهد شد.

کمبود امکانات در تیپ دنده‌ای

در راستای سیاست کاهش قیمت تمام شده برلیانس H330، تیپ دنده‌ای این خودرو با تعداد آپشن‌های کمتری عرضه می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، امکاناتی مانند تهویه الکتریکی، مه شکن، تنظیم برقی آینه و بالابر شیشه اتوماتیک، روکش فرمان چرمی، سانروف، کیلس استارتر و دستگاه مجهز مولتی مدیا در تیپ دنده‌ای حذف شده‌اند. درنظر داشته باشید که این خودرو به طور عمومی، از بسیاری آپشن‌های استاندارد جهانی بهره نمی‌برد و حذف تعدادی از امکانات برای کاهش قیمت، در نهایت تجربه رانندگی مشتریان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

بازار ضعیف فروش برلیانس H330

قدیمی بودن این خودرو در بازار جهانی، توقف تولید قطعات یدکی و تشدید تحریم‌ها، از جمله عواملی بودند که به توقف تولید برلیانس H330 در ایران انجامیدند. این امر نه تنها روی هزینه و توزیع قطعات یدکی در بازار اثر می‌گذارد بلکه توقف تولید، تبدیل به عاملی می‌شود برای افزایش نجومی قیمت این خودرو در بازار دست دوم و آزاد.

ضعف در ارائه خدمات پس از فروش

معایب برلیانس H330 به ساختار و مونتاژ آن ختم نمی‌شود؛ کم نیست تعداد رانندگانی که در میان تجربیات منفی با برلیانس H330، از عدم ارائه پشتیبانی مناسب، نبود یک مسئول پاسخگو برای پیگیری شکایات و محدودیت‌ها در عرضه و توزیع قطعات خودرو نیز ناراضی بوده‌اند. از پارس خودرو به عنوان عرضه کننده این ماشین در بازار داخلی انتظار می‌رود که اقدامی در این باره انجام دهد و زمینه ارائه خدمات و نمایندگی‌های معتبر در سراسر کشور را در سطح گسترده‎‌تری فراهم کند.

برلیانس H330 بخریم یا نه؟

تا اینجا به معایب برلیانس H330 پرداختیم و از ضعف‌هایی صحبت کردیم که تا کنون با این خودرو تجربه شده‌اند. با آگاهی از مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰، تصمیم نهایی با شماست که این خودرو را انتخاب نمایید یا خیر. اگر به دنبال خودرویی هستید که سواری تیز، شتاب بالا با آپشن‎هایی بالاتر از حداقل‌ها و آسایش در سفرهای طولانی را تأمین کند و با هزینه بالای نگهداری مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ خودروهای دیگری در سگمنت‌های سدان، SUV و حتی کراس اوور بروید. با وجود تمام نقاط ضعف ماشین برلیانس H330 که برشمرده شد، رانندگانی هستند که این خودرو را به بسیاری از مدل‌های وطنی ترجیح می‌دهند.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "بررسی معایب برلیانس H330"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سعید
مهمان

والا من که داشتم خیلی هم راضی بودم
به نظرم خیلی از این مطالب مغرضانه یا لااقل اشتباهه
حاجی این موتور جدیدا که لااقل ایراد نداشت
تازه کیفیت مونتاژش هم بد نبود
کلا پارس خودرو همیشه یه قدم جلوتر بوده

امیرعلی
مهمان

یعنی چاره دیگری هم داریم من خودم به شخصه توان خرید اینو هم ندارم