راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

برای آشنایی با روش های ساده و کاربردی برای مقابله با نوین ترین و متدوال ترین روش های سرقت خودرو، با ما همراه باشید.

در عصر مدرن تقریباً می‌توان به این نتیجه رسید که، خودرو جزو جدا نشدنی جوامع مختلف است. افراد با اهداف مختلف به خرید خودرو اقدام می‌کنند. اگر چه سیستم‌های امنیتی و تجهیزات ضد سرقت روزبه روز پیشرفت می‌کنند، اما همیشه سارقانی هستند که با ترفندهای مختلف به خواستهٔ خود دست می یابند.

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

سرقت خودرو در تمام کشورهای دنیا وجود دارد. به عنوان نمونه در کشور آمریکا، سالانه حدود یک میلیون گزارش سرقت خودرو ثبت می شود. با توجه به آمارو ارقام موجود، اصولا خودروهایی که سیستم‌های محافظتی ضعیف تری دارند و بازار قطعات مختلف آن ها طرفدار بیشتری دارد، در اولویت سارقان جای دارند. قسمت عمده ای از خودروهای سرقتی ایالات متحدهٔ آمریکا را مدل‌های مختلف برندهای تویوتا، هوندا و جنرال موتورز تشکیل می‌دهند.

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

همان طور که ذکر شد، با وجود پیشرفت قابل ملاحظهٔ سیستم‌های محافظتی خودروها، هنوزهم مدرن ترین خودروهای جهان به سرقت می رسند. البته بخشی از آمار خودروهای سرقتی هم متوجه اعمال خاص و بی توجهی مالکان است، و ربطی به کامل نبودن سیستم‌های اصطلاحاً دزدگیر ندارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۷ مورد از ترفندهای های معمول سرقت خودرو و البته راهکار های جلوگیری از آن ها بپردازیم.

زورگیری مستقیم سارقان در همایش ها و جشن ها

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

از قدیمی ترین روش هایی که سارقان از آن استفاده می‌کنند، می توان از زورگیری مستقیم در موقعیت شلوغی نام برد. منظور ما از شلوغی، گردهمایی های بزرگ در یک منطقهٔ خاص، مانند جشن های ازدواج یا افتتاحیه های مجتمع های فروشگاهی در سطح شهر است. سارقان در این موقعیت ها، معمولاً در پارکینگ حاضر می‌شوند و میان انبوه خودروها، مدل خاص خود را انتخاب می کنند. اقدام بعدی سارق، مراجعه به مسئولین برگزاری و ارائه مشکل پارک خودرو است. شاید برای شما هم رخ داده باشد که در همایش های عمومی، از طریق بلندگو با ذکر شماره پلاک خودرو، مناسب نبودن جایگاه پارک را اعلام کرده‌اند. در این گونه همایش یا گردهمایی ها خودروهای زیای در پارکینگ هستند و مناسب نبودن یا سخت بودن خروج چند خودرو عادی است. سارقان از این فرصت استفاده می کنند و با اعلام شماره پلاک خودروی موردنظر خود، مالک را به پارکینگ سوت و کور می کشانند. در این لحظه، صاحب خودرو با چند فرد مسلح به سلاح گرم یا سرد و تهدید آن ها روبرو می‌شود. عموما سارقان با تهدید به همراه مالک، سوار خودرو می‌شوند و پس از دور شدن از پارکینگ، مالک را پیاده کرده و خودرو را به سرقت می برند.

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

برای مقابله با این شرایط، چند راهکار ساده پیشنهاد می شود. ابتدا باید از صحت مناسب نبودن جای پارک خودرو مطمین شوید. به همین دلیل به فردی که شماره پلاک خودرو را اعلام کرده است مراجعه کنید. این اقدام، عموما زمان گیر است و احتمال فرار کردن سارقان را بیشتر می کند. پیشنهاد می شود در صورت ممکن تن‌ها به پارکینگ نروید و البته قبل از نزدیک شدن به خودروی خود، به اطراف و حضور افراد دقت کنید. اگر از فاصلهٔ دور، متوجه جایگاه مناسب پارک خودروی خود شدید، به داخل ساختمان برگردید. اگر واقعاً خودروی شما مانع خروج خودروی دیگر بود، توجه داشته باشید که آیا خودروی دیگر راننده دارد یا نه. با رعایت تمام جوانب ذکر شده، نزدیک شوید و راه را برای خودروی دیگر باز کنید.

استفاده از فرستنده ها

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

صنعت خودرو در مقایسه با ۵۰ سال پیش پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و خودروهای مدرن به انواع گجت ها و فناوری های عملکردی تجهیز شده اند. در کنار پیشرفت تجهیزات الکترونیکی خودروها، سارقان نیز سبک های نوینی به کار می گیرند و حتی خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید (Keyless entry) نیز از دست افراد سود جو در امان نخواهند بود. برای سرقت خودروهای مجهز به این سیستم، سارقان چند فرستندهٔ رادیویی خاص در اطراف درها، پنجره ها و دیوارهای خانهٔ مالک نصب می کنند. این فرستنده ها سیگنال‌های ارسالی از سوئیچ را افزایش می دهد. فرستنده های سارقان در هنگام فعال کردن سوئیچ، عملکرد اصلی سیستم حفاظتی خودرو را شبیه سازی می کنند و به سیستم مرکزی پینگ می‌شوند. روش کار به این ترتیب است که یک سارق با فرستنده در نزدیک خودرو و دیگری در نزدیک سوئیچ (احتمالا در کنار در ورودی ساختمان) قرار می‌گیرند.

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

پس از فرستادن سیگنال از سوئیچ به خودرو، سیستم محافظتی خودرو به طور خودکار به فرستنده پاسخ می دهد. در این هنگام سارقی که در نزدیک خودرو ایستاده است، فرستندهٔ خود را فعال می‌کند. پس از پینگ شدن این فرستنده و دور شدن مالک با سوئیچ، فرستنده های سارقان سیگنال رفت و برگشتی می فرستند (ارسال سیگنال سیستم دزدگیر خودرو به فرستندهٔ نزدیک ساختمان) و سپس سارق و فرستنده ای که در نزدیکی ساختمان قرار دارد، به سوئیچ سیگنال می فرستد. سوئیچ جواب فرستنده را می دهد که نتیجهٔ آن تقویت سیگنال و ارسال به فرستندهٔ سارق نزدیک خودرو است. در این زمان فرستندهٔ نزدیک خودرو به آسانی درهای خودرو را باز می کند و سارقان بدون مشکل به هدف خود می رسند.

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

برای ممانعت از سرقت خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید، باید از تنظیمات غیرفعال سازی اختصاصی سیگنال استفاده کرد تا اختلال سیگنال فرستنده‌های دیگر به وجود نیاید. برای حفاظت بیشتر، می توان از دستگاه های خاموش کنندهٔ فوری یا کیل سوئیچ (Kill Switch) استفاده کرد. درصورت نصب این سیستم که معمولاً نیازمند متخصص است، خودرو بدون اجازهٔ دسترسی مالک روشن نخواهد شد. روش پیشنهادی دیگر که شاید قدری عجیب باشد، استفاده از فرمان های جدا شونده است و البته استفاده از قفل پدال ها و فرمان بسیار کمک کننده خواهد بود.

کپی کردن شمارهٔ شناسایی خودرو

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

کد شناسایی ۱۷ رقمی خودرو (VIN) به عنوان اثر انگشت هر خودرو معرفی می‌شود. روش جدید کپی کردن کد شناسایی خودرو است که سارقان از آن استفاده می کنند. همان طور که می دانیم کد شناسایی خودرو در هر مدل منحصربه فرد است؛ سارقان با به دست آوردن کدهای مختلف از خودروهای اوراقی یا خودروهای پارک شده، خودروهای موجود در تعمیرگاه ها یا حتی استفاده از داده‌های موجود در اینترنت به جعل مدارک قانونی و ایجاد یک پلاک کپی می پردازند. پس از ساخت پلاک مخصوص VIN، خودرویی مشابه مشخصات کد شناسایی کپی شده را سرقت می کنند. با جایگزین کردن کد شناسایی کپی شده با کد شناسایی واقعی خودروی سرقتی، درواقع این خودرو اصلا در آمار خودروهای سرقتی جای نمی گیرد.

روش دوم سوء استفاده از کد شناسایی خودرو از طریق خودروهای اجاره‌ای صورت می گیرد. سارق با در نظر گرفتن خودروی هدف آن را اجاره می‌کند و سپس مدلی مشابه آن را در سطح شهر پیدا می‌کند. کد شناسایی این خودرو کپی و جایگزین کد شناسایی خودروی اجاره‌ای می شود. در مرحلهٔ بعد سارق اقدام به فروش خودروی اجاره‌ای که حالا با کد شناسایی کپی شده شناخته می شود، می کند. پس از فروش خودروی اجاره‌ای، سارق دوباره به سراغ این خودرو می‌رود و با تعویض کد شناسایی کپی شده با کد شناسایی اصلی، خودرو را به دفتر اجاره دهنده بازمی‌گرداند. در این هنگام، فردی که خودروی اجاره‌ای را خریداری کرده بود گزارش سرقت خودرو می‌دهد و درواقع خودرویی که کد شناسایی آن کپی شده بود به‌عنوان خودروی سرقتی شناخته می‌شود. در نهایت سارق به پول نقد و مالک خودرویی که کد شناسایی آن کپی شده بود به زندان می رود.

برای ممانعت از کپی شدن کد شناسایی خودرو، در صورتی که پلاک مخصوص VIN در قسمتی از بدنه نصب شده است، روی آن را پوشانده و در اختیار هر فردی قرار ندهید.

سارق در هویت مکانیک، فروشنده یا کارگر کارواش

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

سارقانی که در هویت های خاص ظاهر می‌شوند معمولا در سطح کشور رفت و آمد دارند. در این روش سارق پس از فعالیتی کوتاه در کارواش، تعمیرگاه یا حتی نمایندگی فروش رسمی با یافتن خودروی مورد هدف به راحتی آن را به دست می‌آورد. تن‌ها راه جلوگیری از این اتفاق، مراجعه به کارواش ها، تعمیرگاه ها و نمایندگی مجاز و معتبر است و توصیه می‌شود به منظور صرفه جویی در هزینه به تعمیرگاه‌های ناشناخته مراجعه نکنید.

فعال کردن دزدگیر در پارکینگ‌های آپارتمانی

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

اگر جزوآن دسته از افرادی هستید که در آپارتمان زندگی می کنند، حتماً تجربهٔ صدای اذیت کنندهٔ دزدگیر خودروی خود یا همسایه ها را به هنگام شب شنیده اید. معمولاً اولین عکس العمل افراد پس از فعال شدن دزدگیر جهت ممانعت از مزاحمت ساکنان آپارتمان، قرار دادن سیستم روی حالت بی صدا است؛ دقیقاً خواستهٔ دزد نیز همین است. از آنجایی که چند ساعت تا صبح زمان مانده است، سارق در کمال آرامش از تمام ابزار خود استفاده می کند و با طلوع صبح، خبری از خودرو نخواهد بود.

در این موقعیت سه راه حل وجود دارد؛ استفاده از سیستم کیل سوئیچ (برق قطع‌کن مخفی)، فرمان جداشونده یا بازدید همراه با کمین برای بررسی وضعیت عملکرد دزدگیر.

زورگیری های شبانه

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

یکی دیگر از مرسوم ترین روش های سرقت خودرو، زورگیری مستقیم در شب و ساعات کم رفت و آمد است. معمولاً سارقان با این ترفند، شب هنگام و نزدیک به آخرین ساعات کاری فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، در پارکینگ منتظر فرد مورد نظرهستند. به محض نزدیک شدن مالک به خودرو، زورگیرها با تهدید به استقبال او می روند. توصیه می‌شود در آخرین ساعات شب به فروشگاه ها مراجعه نکنید و یا حداقل تن‌ها به فروشگاه نروید. حتماً در نزدیکی ورودی اصلی فروشگاه ودر روشنایی کافی خودروی خود را پارک کنید.

استفاده از سکه در دستگیره

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!

هدف اصلی جدید ترین ترفندهای سرقت خودرو، این بار متوجه رانندگان پرمشغله شده است. در این روش راننده پس از پارک و دور شدن از خودرو با استفاده از ریموت کنترل، قفل مرکزی خودرو را فعال می کند؛ غافل از این که پس از پیاده شدن او، سارق با سرعت هرچه تمام یک سکه بین دستگیرهٔ در قرار داده است. آشکار است که سکه مانع قفل شدن در می شود و سارق پس از دور شدن راننده به آسانی خودرو را در اختیار می گیرد. همان طور که گفته شد این ترفند بیشتر در مورد رانندگان پرمشغله صدق می کند و برای ممانعت از سرقت به این روش، کافی است که هنگام استفاده از ریموت به قفل شدن درهای خودرو توجه کنید.

سرقت خودرو یک واقعیت انکارناپذیری است که راه حل پیشگیری از آن بیشتر متوجه راننده و توجه وی به خودرو می باشد. با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله و البته روش های قدیمی و مطمئن قفل پدال، فرمان و چرخ، احتمال سرقت خودروی خود را به پایین ترین حد ممکن برسانید. امیدواریم هیچ وقت چنین اتفاقی را تجربه نکنید؛ اگر با ترفندهای دیگر ممانعت از سرقت خودرو (بدون توجه به مدل خودرو) آشنایی دارید، حتماً در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محبوبه
مهمان

مواردی که اینجا هست خوبه اما میتونست کامل تر باشه- به نظر من جدید ترین و بهترین روش استفاده از ردیاب ماشین که اینجا هم ذکر کردن. هم برای ردیابی ماشین زمانی که گم یا سرقت میشه کاربرد داره و هم برای پیشگیری از سرقت و امنیت خودرو