پیامد های شل بودن تسمه پروانه چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
پیامد های شل بودن تسمه پروانه چیست؟

تسمه پروانه درموتور های گوناگون از هر نوعی که باشد وظیفه انتقال نیرو دورانی میلنگ به دیگر پولی های سیستم های حیاتی مانند پمپ آب، دینام، پمپ هیدرولیک، کمپرسور کولر، سوپرشارژر و … را بر عهده دارد. هرگونه کاهش اصطکاک و شل شدن تسمه انتقال نیرو به این قسمت ها را با مشکل رو به رو کرده و می تواند پیامد های جدی تری به همراه داشته باشد.

در موتور های قدیمی تر از یک یا چند تسمه ساده با مقطع گُوِه مثل و پولی های دارای شکاف V شکل استفاده می شد تا سطح اصطکاک میان تسمه و پولی افزایش یابد. با این وجود در طول زمان شل شدن تسمه بر اثر سایش و یا گرم شدن و حتی شل شدن قطعات بر اثر لرزه های موتور کاملا رایج بوده و هست.

امروزه از تسمه ها و پولی های شکاف دار استفاده می شود که در مقایسه با تسمه های گُوِه ای، ضمن داشتن هرزگرد موسوم به تسمه سفت کن، پایداری و چسبندگی بهتری با پولی برقرار می کنند. با این وجود اندکی آلودگی می تواند موجب کاهش اصطکاک تسمه و پولی شود.

شل بودن تسمه پروانه چه پیامد هایی دارد؟

شل شدن تسمه می تواند سبب عملکرد نادرست سیستم خنک کننده یا جوش آوردن موتور شود. همینطور می تواند موجب سفت شدن فرمان هیدرولیک یا عدم عملکرد درست سیستم تهویه مطبوع شود. شل شدن تسمه پروانه در خودروهای گوناگون با صدای سوت بلند به هنگام گاز دادن و دور گرفتن موتور همراه است. ولی نحوه حل آن چییست؟

۱-از محکم بودن بودن پایه سفت کن تسمه اطمینان حاصل کنید. در موتور های قدیمی به طور طبیعی دینام بر پایه ای تنظیم شونده قرار داشت که با نگهداشتن دینام در جای خود، سفت کردن تسمه را هم عهده دارد بود. در موتور های تازه تر باید از صحت عملکرد تسمه سفت کن اطمینان حاصل کرد.

۲-مطمئن شوید که تسمه همه جای تسمه و پولی ها تمیز و کاملا خشک هستند. وجود رطوبت مثل آب یا بدتر از آن وجود هر نوع روغن می تواند عملکرد تسمه را با خطا رو به رو کند. در نتیجه هر از گاهی پولی ها و تسمه را چک کرده و اقدام به تمیز کردن آن ها کنید.

۳-تسمه بیش از حد کار کرده، ترک خورده و ساییده شده را سریع عوض کنید. پارگی تسمه مشکل خیلی ساده ای است ولی آگاه باشید که پاره شدن آن هر جایی خودرو شما را زمین گیر می کند.

شل بودن تسمه پروانه چه پیامد هایی دارد؟

نگات مهم:

۱-تسمه تازه را از دیدگاه طول و عرض و شمار شکاف ها حتما متناسب با خودرو خود انتخاب کنید. اندکی تفاوت در ابعاد تسمه می تواند به پارگی زودهنگام تسمه یا شل شدن و هرز زدن بر پولی ها بیانجامد. به هنگام خرید به شمار و ارقامی که بر روی تسمه نوشته شده است توجه کنید.

۲-از سلامت پولی ها اطمینان حاصل کنید. وجود هرگونه زائده در شکاف پولی یا هر نو تابیدگی می تواند به سرعت تسمه نو را خراب و پاره کند.

۳-از سفت کردن بیش از حد دینام یا تسمه سفت کن بپرهیزید. سفت شدن بیش از حالت استاندارد می تواند به علت افزایش اصطکاک میان تسمه و پولی، پارگی زود هنگام تسمه را به همراه داشته باشد.

منبع: خودروکار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar