چگونه از خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

بروزرسانی در: چهارشنبه 7 فروردین 98 ساعت 20:15
چگونه از خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

تمام حوادث خودرویی ترسناک هستند، ولی بدون شک هیچ یک به اندازه گیر افتادن داخل یک خودرو در حال غرق شدن وحشتناک نیست. خوشبختانه، شما و سرنشین‌های خودروی شما شانس خوبی برای خروج از خودروی در حال غرق شدن خواهید داشت، اگر آرامش خود را حفظ کرده و سریع عمل کنید. بعد از ورود آب به خودرو به سرعت کمربند ایمنی خود را باز کنید، پنجره را باز کرده یا بشکنید و سریعاً خود و دیگر سرنشین‌ها را از خودرو خارج کنید. اگر کودکی در خودرو حضور دارد، ابتدا حتماً او را باید از خودرو بیرون بیاورید. همیشه وسیله‌ای برای شکستن شیشه داخل خودرو نگه دارید تا در صورت لزوم، از ان استفاده کنید.

با توجه به این که در روزهای اخیر هم وطنان بسیاری در شهرهای مختلف کشور عزیزمان ایران با دردسرهای سیل دست و پنجه نرم می‌کنند، لازم دانستیم تا با نوشتن این مطلب، سهمی هرچند کوچک در کمک به کاهش تلفات و آسیب‌های احتمالی این بلای طبیعی داشته باشیم. در ادامه مطلب با زد فور کار همراه شوید تا شما را با روش‌های خروج از یک خودروی در حال غرق شدن آشنا کنیم.

بخش اول

خروج از خودرو

۱ - خونسردی خود را حفظ کرده و سریع باشید

دست پاچه شدن و وحشت زده رفتار کردن تنها انرژی شما را تلف خواهد کرد، هوای با ارزش موجود داخل خودرو را هدر خواهد داد و نهایتاً سبب بیهوش شدن شما خواهد شد. به محض این که متوجه ورود آب به داخل خودرو شدید، چند نفس عمیق کشیده و کاملاً تمرکز خود را روی خروج از خودرو بگذارید. روی اتفاقاتی که داخل خودروی در حال افتادن است و همچنین روی کارهایی که باید برای خروج از خودرو انجام دهید تمرکز کنید.

کارهایی که باید انجام دهید بسیار ساده هستند: کمربند ایمنی را آزاد کنید، پنجره را باز کرده و از خودرو خارج شوید. بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه برای خروج از خودرو زمان خواهید داشت و اگر سریع نباشید، کل کابین را آب فرا خواهد گرفت.

نکته: تا زمانی که از داخل خودرو خارج نشده‌اید با اورژانس یا پلیس تماس نگیرید. تماس با پلیس یا اورژانس سبب از دست رفتن زمان طلایی برای خروج از خودرو خواهد شد.

کمربند ایمنی خود را باز کنید. به محض ورود آب به داخل خودرو، کمربند ایمنی خود را باز کنید. اگر کمربند بسته باشد، امکان خروج از خودرو را نخواهید داشت. در پروتکل S.W.O که توسط دکتر گوردون گیسبرخت، متخصص ایمنی خودرو نوشته شده، باز کردن کمربند ایمنی نخستین کاری است که باید انجام بدهید.

اگر کودک یا سرنشین‌های دیگری داخل خودروی شما قرار دارند، حتماً کمربند ایمنی آن‌ها را نیز آزاد کنید. اولویت اول شما باید باز کردن کمربند ایمنی خودتان باشد تا بتوانید در صورت لزوم به دیگران هم کمک کنید.

چگونه از  خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

۲ - بعد از باز کردن کمربند، سریع یکی از پنجره‌های خودرو را باز کنید

بعد از این که کمربند ایمنی را باز کردید، به سرعت و قبل از افزایش سطح آب داخل کابین، یکی از پنجره‌ها را باز نمایید. اگر سریع نباشید و آب تا کنار پنجره بالا بیاید، شکست یا باز کردن آن تقریباً غیرممکن خواهد شد. اگر پنجره‌های خودروی شما برقی هستند، احتمالاً تا چند دقیقه بعد از بالا آمدن آب نیز به درستی کار خواهند کرد.

به هیچ وجه برای خروج از در خودرو تلاش نکنید. فشار آب بیرون خودرو سبب می‌شود تا باز شدن در تقریباً غیر ممکن شود. حتی اگر بتوانید در را باز کنید، این کار سبب ورود بیشتر آب به داخل خودرو و غرق شدن سریع‌تر آن خواهد شد.

چگونه از  خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

۳ - اگر پنجره را نمی‌توانید باز کنید، آن را بشکنید

اگر قادر به باز کردن پنجره نیستید، یا اگر پنجره فقط تا نیمه باز می‌شود، باید آن را بشکنید. اگر ابزاری برای شکستن پنجره در اختیار ندارید، یکی از پشت سری‌های صندلی‌ها را خارج کرده و با قسمت فلزی آن چند بار به گوشه‌های پایینی پنجره ضربه بزنید.

از آن جایی که بخش جلویی خودرو سنگین‌ترین قسمت آن است و زودتر از همه غرق می‌شود، به هیچ وجه برای خروج از طریق پنجره جلو تلاش نکنید. همچنین طراحی پنجره جلوی خودروها به گونه‌ای است که شکستن آن در مقایسه با پنجره‌های دیگر بسیار سخت‌تر می‌باشد. به جای آن، بهتر است پنجره کناری راننده یا یکی از پنجره‌های عقب را بشکنید.

اگر هیچ ابزار یا شیء سنگینی داخل خودرو ندارید، می‌توانید از پای خود برای شکستن پنجره استفاده کنید. به جای ضربه زدن به مرکز شیشه، به گوشه‌های آن ضربه زده و پنجره را بشکنید.

چگونه از  خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

۴ - ابتدا سرنشین‌های کودک را خارج کنید

اگر داخل خودرو کودکی حضور دارد، سریعاً کمربند آن‌ها را باز کرده و از پنجره خارج کنید. این که ابتدا آن‌ها را خارج کرده و سپس خودتان از خودرو خارج شوید بسیار بهتر و راحت‌تر از حالتی خواهد بود که ابتدا خودتان خارج شده و سپس به دنبال کودکان بیایید.

اگر داخل خودرو چند کودک حضور دارند، ابتدا بزرگ‌ترین آن‌ها را از خودرو خارج کنید. آن‌ها می‌توانند برای خارج کردن کودکان کم سن و سال‌تر به شما کمک کنند.

چگونه از  خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

۵ - از طریق پنجره شکسته شده یا باز شده بیرون بروید

زمانی که پنجره باز شده و کودکان را خارج کرده‌اید، به سرعت از داخل خودرو خارج شوید. در این لحظه ممکن است آب با سرعت بیشتری وارد خودرو شود و از این رو، باید آماده شنا کردن و خروج از خودرو باشید.

اگر برای خروج از خودرو نیاز به شنا کردن بود، تا زمانی که از خودرو کاملاً دور شده‌اید پاهای خود را نباید رو به عقب حرکت دهید. از بازوهای خود برای حرکت رو به بالا استفاده کنید.

چگونه از  خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

۶ - اگر خودرو کاملاً زیر آب رفت یکی از درهای آن را باز کنید

اگر قبل از غرق شدن خودرو نتوانستید یکی از پنجره‌ها را باز کرده یا بشکنید، احتمالاً قادر خواهید بود تا از طریق یکی از درها از خودرو خارج شوید. تا لحظه‌ای که هوا هنوز داخل خودرو وجود دارد، چند نفس عمیق کشیده و سپس نزدیک‌ترین در خودرو را باز کنید. زمانی که داخل کابین پر از آب می‌شود، به دلیل یکسان شدن فشار بیرون و داخل خودرو امکان باز کردن در وجود خواهد داشت. نفس خود را حبس کرده و در را به سمت بیرون فشار دهید. سپس می‌توانید با شنا کردن خود را از خطر غرق شدن نجات بدهید.

پر شدن کامل کابین یک خودرو از آب بین ۶۰ تا ۱۲۰ ثانیه زمان می‌برد. متاسفانه، شانس فرار موفق شما از داخل خودرو در این حالت، در صورتی که منبع اکسیژن نداشته باشید بسیار کم خواهد بود.

تا زمانی که آب داخل خودرو به سینه شما نرسیده به صورت عادی به تنفس خود ادامه بدهید، سپس یک نفس عمیق کشیده و بینی خود را بگیرید. خونسردی خود را حفظ کنید. به منظور حفظ نفس خود و همچنین جلوگیری از ورود آب، دهان خود را بسته نگه دارید.

اگر از طریق در می‌خواهید از داخل خودرو خارج شوید، دست خود را روی چفت در قرار بدهید. اگر چفت در را نمی‌بینید، از طریق لمس کردن ستون وسط خودرو می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

چگونه از  خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

۷ - اگر خودرو کاملاً زیر آب رفته، به محض خروج سریعاً تا سطح آب شنا کنید

با شنا کردن به راحتی می‌توانید از خودرو خارج شده و خود را به سطح آب برسانید. اگر نمی‌دانید به کدام جهت باید شنا کنید، به دنبال نور رفته و در آن سمت شنا کنید. یک راه خوب دیگر برای پیدا کردن سطح آب، دنبال کردن مسیر حرکت حباب‌های موجود داخل آب می‌باشد. از آن جایی که موانع مختلفی در مسیر شنا معمولاً وجود دارند، هنگام شنا کردن حواستان به محیط اطراف باشد.

اگر هنگام شنا احساس خستگی کردید، می‌توانید از اشیائی که از خودرو خارج شده‌اند استفاده کرده و اندکی استراحت کنید.

چگونه از  خودروی در حال غرق شدن خارج شویم

۸ - زمانی که از آب خارج شدید با نیروهای امدادی تماس بگیرید

بعد از خروج موفقیت آمیز از خودرو و آب، می‌توانید با پلیس و اورژانس تماس بگیرید. اگر تلفن خود را داخل خود جای گذاشته‌اید، می‌توانید از دیگران برای این کار کمک بگیرید.

به دلیل افزایش سطح آدرنالین در خون، ممکن است در لحظه متوجه آسیب‌هایی که دیده‌اید نشوید، به همین دلیل بهتر است سریعاً در یک مرکز پزشکی چکاپ کامل شوید.

سرمازدگی معمولاً یکی از معمول‌ترین مشکلاتی است که در چنین مواقعی برای افراد پیش می‌آید. شدت این موضوع معمولاً بسته به دمای آب، سطح شوک وارده به سرنشین و راننده و همچنین دمای هوای بیرون متفاوت است.

بخش دوم

طراحی یک سناریوی خوب برای فرار از داخل خودرو

۱ - پروتکل S.W.O را با اعضای خانواده خود مرور کنید

اگر از قبل با شیوه‌های خروج از خودروی در حال غرق شدن آشنایی داشته باشید، احتمال موفقیت آمیز بودن تلاش شما برای خروج از خودروی بسیار بیشتر خواهد بود. با اعضای خانواده خود و افراد دیگری که با شما در حال سفر هستند در مورد کارهایی که باید به هنگام غرق شدن خودرو باید انجام گیرد صحبت کنید. این قدم‌ها را به خاطر بسپارید:

باز کردن کمربند ایمنی.

باز کردن یا شکستن پنجره.

خارج شدن از داخل خودرو.

برخی از کارشناسان ایمنی خودرو اعتقاد دارند بهتر است کمربند ایمنی کودکان را بعد از باز کردن یا شکستن پنجره باز کنید.

۲ - ابزاری برای شکستن پنجره داخل خودرو داشته باشید

اگر ابزاری برای شکستن پنجره، همیشه داخل خودرو داشته باشید، در مواقع اضطراری مانند هنگامی که سعی می‌کنید از داخل خودروی در حال غرق شدن خارج شوید، کار شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. برای این کار می‌توانید از یک آچار چرخ، آچار فرانسه، یا هر شیء فلزی سنگین دیگری استفاده کنید.

بهتر است چنین ابزارهایی را در جایی مشخص که دسترسی به آن بسیار راحت است قرار دهید تا در مواقع لزوم، به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید.

۳ - آزاد و خارج کردن کودکان از داخل خودرو را تمرین کنید

زمانی که می‌خواهید در مواقع اضطراری یک کودک را از داخل خودرو خارج کنید، باز کردن کمربند ایمنی آن‌ها، مخصوصاً اگر داخل صندلی مخصوص خود قرار داشته باشند می‌تواند چالش بزرگی برای شما محسوب شود. چندین بار این کار را تمرین کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید آن‌ها را از کمربند ایمنی یا صندلی خود آزاد کنید. زمانی که این کار را به راحتی انجام دادید، در مرحله بعد سعی کنید با چشمانی بسته کودک را از کمربند ایمنی یا صندلی آزاد کنید.

بهتر است یک ابزار مانند چاقو یا کاتر داخل خودرو داشته باشید تا در صورتی که کمربند ایمنی باز نمی‌شد، بتوانید آن را به راحتی ببرید.

منبع ترجمه: wikihow

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar