چگونه سوخت اتانول بسازیم

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چگونه سوخت اتانول بسازیم

سوخت اتانول یکی از انواع سوخت زیستی مبتنی بر الکل است که به عنوان جایگزینی محبوب برای بنزین استفاده می‌شود. این سوخت از گیاهان مقطر و مواد زیستی تخریب پذیر مانند ذرت و شکر تولید می‌شوند. همان طور که می دانید، برای تولید بنزین از نفت تصفیه شده استفاده می‌گردد. در حالی که اتانول اندکی گران‌تر از بنزین معمولی است، ولی اگر آن را در مقدار درست با بنزین معمولی ترکیب کنید، نتیجه بنزینی با اکتان بالاتر و آلاینده‌های کم‌تر خواهد بود. در این راهنمای قدم به قدم، ما به شما آموزش خواهیم داد که برای استفاده شخصی، چگونه اتانول تولید کنید.

قسمت اول: آماده سازی مواد اولیه

موارد و ابزارهای مورد نیاز

مواد زیستی تخریب پذیر (میوه، ذرت، غلات)

آب مقطر

مجوز تولید اتانول از دستگاه‌های مربوطه

محلول مخمر مقاوم در برابر اتانول

بنزین

آب سنج (هیدرومتر)

یک بشکه یا سطل بزرگ با درپوش

یک فنجان برای اندازه گیری

یک میله یا شیء تیز (برای له کردن مواد زیستی تخریب پذیر)

دستگاه تقطیر

کیت جدا کننده آب

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم اول: مجوزهای لازم را از دستگاه‌های مربوطه، برای تولید اتانول اخذ کنید. در ایران، برای انجام این کار ظاهراً باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود مراجعه کنید.

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم دوم: اطمینان حاصل کنید که خودروی شما با سوخت اتانول سازگاری دارد. اگر قصد دارد از سوخت اتانول تولید شده در خودروی خود استفاده کنید، حتماً مطمئن شوید که خودرو با این نوع سوخت سازگاری دارد.

خودروهایی که برای استفاده از سوخت اتانول طراحی شده‌اند معمولاً شلنگ‌ها و اتصالات مقاوم در برابر خوردگی دارند.

اگر خودروی شما با سوخت اتانول سازگار نیست و اصرار دارید که حتماً از این سوخت در خودروی خود استفاده کنید، حتماً و با دقت، در بخش‌های لازم از قطعات مقاوم در برابر خوردگی استفاده کنید. در غیر این صورت با دردسرهایی جدی مواجه خواهید شد.

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم سوم: مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز را جمع آوری کنید. قبل از شروع کار، اطمینان حاصل کنید که حتماً تمامی مواد اولیه و ابزار مورد نیاز برای تولید اتانول را دارید.

حتماً مواد غذایی یا مواد زیستی تخریب پذیر به قدری داشته باشید که حداقل یک سوم بشکه یا سطل بزرگ درپوش دار را پر کند.

زمانی که به دنبال این نوع مواد برای تولید اتانول هستید، باید به خاطر داشته باشید که میوه‌های خراب و پلاسیده هم کاملاً به درد این کار می‌خورند و حتماً نیازی نیست میوه‌های تازه با قیمت گران برای تولید اتانول خریداری کنید.

همچنین لازم است بدانید که غلاتی مانند گندم، ذرت و جو هم در این روش قابل استفاده هستند.

قسمت دوم: ساخت ترکیب سوخت اتانول

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم اول: میوه‌ها یا هر نوع ماده زیستی تجزیه پذیری که آماده کرده‌اید را داخل بشکه یا سطل بریزید. میوه، ماده غذایی یا ماده زیستی تخریب پذیر خود را تا زمانی که تقریباً یک سوم بشکه یا سطل پر شده، داخل آن بریزید.

حتماً دقت کنید بیشتر از این مقدار اضافه نشود. در غیر این صورت در مرحله تخمیر احتمال سرریز وجود دارد.

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم دوم: با استفاده از یک میله یا هر وسیله تیز دیگر، داخل سطل یا بشکه کل میوه‌ها یا هر ماده غذایی دیگر را به خوبی با هم مخلوط کنید. با کمک میله یا وسیله مذکور، به بهترین شکل ممکن میوه‌ها را له کنید.

هرچقدر بهتر در این مرحله میوه‌ها را له کنید، در مرحله تخمیر سرعت کار بسیار بیشتر خواهد شد.

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم سوم: آب مقطر و مخمر را به بشکه اضافه کنید. دو بسته مخمر به داخل بشکه اضافه کرده، سپس تا زمانی که سه چهارم بشکه یا سطل پر شده به آن آب مقطر اضافه نمایید.

سپس درب بشکه یا سطل را بگذارید.

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم چهارم: اجازه بدهید تا زمانی که فرآیند تخمیر به طول کامل انجام نگرفته، ترکیبی که درست کرده‌اید به همین شکل باقی بماند. طی تقریباً دو هفته، شکر موجود در بشکه به آرامی شروع به کاهش می‌کند و نهایتاً به صفر می‌رسد.

تا زمان صفر شدن شکر، با استفاده از دستگاه آب سنج یا هیدرومتر، هر روز میزان آن را اندازه گیری بکنید.

قسمت سوم: تصفیه و ترکیب اتانول برای استفاده به عنوان سوخت

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم اول: با استفاده از دستگاه تقطیر، ماده به دست آمده را تقطیر کنید. از این دستگاه برای تصفیه ترکیب تخمیر شده تا زمان رسیدن به خلوص مناسب استفاده می‌شود.

ترکیب به دست آمده را داخل دستگاه تقطیر بریزید و با مراجعه به دفترچه راهنما، سعی کنید بدون اشتباه نسبت به استخراج اتانول اقدام نمایید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد: به محض صفر شدن میزان شکر، حتماً ترکیب تخمیر شده را وارد دستگاه تقطیر کنید. عدم انجام این کار می‌تواند موجب تشکیل موادی در مخلوط شما می‌شود که می‌توانند به موتور خودروی شما آسیب بزنند.

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم دوم: جدا کردن آب از محلول تقطیر شده محلول به دست آمده را از یک فیلتر جدا کننده آب از سوخت رد کنید.

جدا کردن آب از محلول به دست آمده موجب می‌شود تا هر گونه نگرانی در مورد این که در صورت استفاده از اتانول ممکن است به دلیل رطوبت یا هر چیز دیگری، به قطعات داخلی موتور خودرو آسیب وارد شود از بین برود.

چگونه سوخت اتانول بسازیم

قدم سوم: ترکیب اتانول به دست آمده با بنزین. زمانی که اتانول آماده شد، آن را با بنزین، مطابق با یک نسبت مناسب و با استفاده از فنجان اندازه گیری مخلوط کنید.

هدف ترکیب ۱۵ درصد بنزین و ۸۵ درصد اتانول، برای ساخت ترکیب معروف E85 است که در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که اتانول را با این نسبت با بنزین مخلوط کردید، سوخت E85 شما آماده استفاده است. از اتانول دست ساز در خودروهایی که به موتورهایی سازگار با سوخت E85 مجهز هستند می‌تواند استفاده کرد. از این سوخت همچنین در تجهیزات بسیار زیادی مانند دستگاه چمن زنی، ژنراتورها و دیگر تجهیزات احتراق داخلی استفاده می‌شود.

منبع ترجمه: yourmechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "چگونه سوخت اتانول بسازیم"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سیا
مهمان

به به عجب عرقی بشه واسه چی بریزیم تو باک خودمون میخوریم نوووووووش