کدام خودروها در نسل‌های اخیر خود، خریداران مختلفی را جلب کرده‌اند؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
کدام خودروها در نسل‌های اخیر خود، خریداران مختلفی را جلب کرده‌اند؟

خودرو موفق، خودرویی است که به طور مشخص بازارهدف خود را شناسایی کند و برای خریداران خاصی طراحی و بازاریابی شود. در صورت موفقیت این طرح، اصولاً نسل‌های بعدی آن محصول نیز به سوی همان بازارهدف، با بهبود کیفیت و به‌روزرسانی هدایت می‌شود.

خودروسازان امکان دارد به هر دلیلی تصمیم بگیرند در مقطعی از زمان، بازار هدف آن محصول تغییر کند و یا توسعه یابد. این امر، نیازمند تغییراتی اصولی و پر از ریسک در فلسفه طراحی آن خودرو است، هم چنین در بازاریابی نیز نکات متعددی باید در نظر گرفته شود تا دید مردم و بازار نسبت به خودرو متحول شود. در این مطلب قصد داریم تا ۵ نمونه موفق از این تغییر را به شما معرفی کنیم.

مینی

مینی

 

مینی از همان آغاز با هدف قرار دادن خانواده‌های کم‌درآمد بریتانیایی، تصمیم داشت خودرویی اقتصادی باشد. به کمک عملکرد فنی خوب و ظاهر دوست‌داشتنی، این خودرو چهره جذابی در کنار همین بخش اقتصادی و خانوادگی به دست آورد که تا اواخر دهه ۹۰ همراه این خودرو بود. پس از عرضه سری جدید مینی در اوایل قرن بیست‌ویکم، ب‌ام‌و تلاش کرد روی چهره اسپرت و دوست‌داشتنی مینی تاکید داشته باشد. پس از عرضه نمونه‌های جدیدتر از اواسط دهه گذشته، با گذر زمان ب‌ام‌و تصمیم گرفت، این بارچهره‌ای لوکس نیز از مینی به نمایش بگذارد. نتیجه کار این شد که مینی به گونه‌ای به یک خودرو اسپرت لوکس کوچک تبدیل شده که قیمتی برابر با رقبای بزرگ‌تر دارد و بسیار موفق نیز ظاهر شده است.

تویوتا لندکروزر

تویوتا لندکروزر

تویوتا جیپ اختصاصی خودش یعنی لندکروزر را با الهام از سری اول جیپ در دهه ۵۰ میلادی عرضه کرد. تا میانه‌های دهه ۸۰، هنوز هم لندکروزر به نحوی نماد یک خودرو جان‌سخت همه‌جارو با عملکردی خیره‌کننده بود. از آن زمان تا به امروز، تویوتا در پاسخگویی به نیاز بازار و محبوبیت بالایی که خودروهای آفرود لوکس به دست آورده‌اند، تصمیم گرفته است روی لوکس‌بودن لندکروزر بیشتر مانور دهد و به نحوی لندکروزر را به یک شاسی‌بلند لوکس با توانایی آفرودی بالا تبدیل کند. به خصوص با محبوبیت بالایی که این خودرو در بازار خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دست آورده، در سال‌های گذشته تجهیزات رفاهی زیادی به تریم‌های بالا و گران‌تر لندکروزر اضافه شده است.

تویوتا پریوستویوتا پریوس

 

در اواخر دهه ۹۰ میلادی که تویوتا پریوس به عنوان اولین خودرو هیبریدی تولید انبوه دنیا وارد بازار شد، تصور تویوتا نسبت به این محصول، خودرویی خانوادگی مختص اقشار متوسط بود. این وضعیت تا اواسط دهه پیش ادامه یافت و تا همین اواخر نیز پریوس خودرویی کسل‌کننده و مناسب خانواده‌هایی بود که به دنبال خودرویی جادار و کم‌مصرف بودند. اما در یک دهه گذشته، تویوتا با ذکاوتی که خرج کرده، تغییرات بارز دید مردم نسبت به خودروهای پاک را مورد استفاده قرار داده، پریوس را به خودرو محبوب فعالان زیست‌محیطی و مردمی تبدیل کرده که سبز بودن را مساوی با جذابیت می‌دانند. تغییر زبان طراحی و تبلیغ آن به عنوان یک خودرو هوشمند فضایی، جایگاه پریوس را به خوبی حفظ کرده است.

شورولت کوروتشورولت کوروت

 

شورولت کوروت در سال ۱۹۵۳ برای رقابت با محصولات اسپرت سبک‌وزن اروپایی چون MG و جگوار XK120 وارد بازار شد. پس از سال‌ها متناسب با نیاز بازار، به یک خودرو عضلانی اسپرت مبدل شد و تا کنون نماینده رسمی و محبوب ایالات متحده در بازار بوده است. اما از نسل چهارم تا به امروز، شورولت سعی داشته قسمت اروپایی کوروت را پررنگ‌تر کرده، به گونه‌ای کوروت را از یک خودرو عضلانی به سمت خودرویی اسپرت و رقیب امثال پورشه و فراری مبدل کند. در نسل چهارم همکاری با لوتوس چنین شرایطی را فراهم کرد و آخرین نسل نیز، به کمک بالا رفتن کیفیت و بهبود طراحی داخلی و هندلینگی عالی، اروپایی‌شدن کوروت را به حد اعلا رسانده است.

اسمارت

اسمارت

مرسدس بنز خودرو شهری جذاب خود را برای جوانان و زوج‌های جوان اروپایی طراحی و عرضه کرد. پس از سپری شدن چندین سال، مدل‌های مختلفی از جمله رودستر و ForFour نیز عرضه شدند و تصمیم بر آن بود تا اسمارت به یک برند اقتصادی اما جذاب مبدل شود. اما از اواخر دهه اخیر، به تدریج سعی شد تا این بخش اقتصادی از چهره اسمارت حذف شده، این خودرو به یک ابزار مد و اصطلاحاً Fashion Accessory تبدیل شود. در پی این تصمیم، روی جذابیت و طراحی این خودرو تاکید شده، حتی عرضه گسترده به بازار آمریکا نیز در اولویت قرار گرفت. امروزه با عرضه نمونه الکتریکی، این تاکید به نحوی با افزایش محبوبیت خودروهای پاک همراه شده است.

منبع: عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar