رونمایی فوتون H5 اولین کشنده اتوماتیک ایران خودرو دیزل

شنبه 10 اردیبهشت 01 ساعت 15:34
رونمایی فوتون H۵ اولین کشنده اتوماتیک ایران خودرو دیزل

شرکت ایران‌ خودرو دیزل هفته گذشته طی مراسمی از کشنده جدید خود به نام آئومان رونمایی کرد. این کشنده که در حقیقت همان فوتون H5 است از یک پیشرانه ۴۶۰ اسب بخاری بهره می‌برد و به‌نوعی می‌توان این کشنده را نخستین محصول اتوماتیک تولیدشده در ایران‌خودرو دیزل دانست.

بر اساس آنچه آمار نشان می‌دهد، حدود ۴۲ درصد از خودروهای فعال در ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده هستند. حدود ۱۲هزار دستگاه کشنده در کشور نیاز به نوسازی دارند و حدود ۱۱ هزار دستگاه دیگر نیز برای توسعه این ناوگان لازم است. این نیاز ۲۳ هزار دستگاهی باید توسط شرکت‌های تولیدکننده خودروهای باری و تجاری و بخشی هم توسط واردات پوشش داده شود.

ایران‌خودرو دیزل به‌عنوان قدیمی‌ترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۰۰ دستگاه کشنده تولید کرده است و در نظر دارد این عدد را در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۷۵۰۰ دستگاه برساند. کشنده آتامان، ۱۹۳۰، ۲۶۳۰ و کشنده H4 فوتون هم‌اکنون جز تولیدات این شرکت در این حوزه به‌حساب می‌آیند. اما در هفته‌ای که گذشت شرکت ایران‌خودرو دیزل از کشنده H5 (آئومان)  که یک خودرو اتوماتیک با موتوری قدرتمند و گیربکس اتوماتیک  است رونمایی کرد.

انتخاب شریک تجاری همچون فوتون توسط ایران‌خودرو دیزل دلایل متعددی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نام شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات در این شرکت اشاره کرد. نام‌هایی همچون کنور، ولئو، بنز، زد اف، ای وی ال، بوش و کانتیننتال ازجمله بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات و لوازم موردنیاز برای تولید کشنده در شرکت فوتون هستند.

انتخاب یک برند تجاری معتبر که بیش از ۱۷ سال به‌عنوان رتبه نخست خودروسازان تجاری کشور چین انتخاب‌شده و به‌به بیش از ۱۱۰ کشور در جهان صادرات خودرو دارد گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران بزرگ ایران به‌حساب می‌آید. نسخه اولیه این محصول که در فاز نخست در سایت ایران‌خودرو دیزل تولید می‌شود از یک موتور ۴۶۰ اسب بخاری بهره می‌برد و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ به همراه DPF است اما ایران‌خودرو دیزل در نظر دارد تا در فاز دوم تولید این محصول، موتور ۵۰۰ اسب بخاری و سیستم آلایندگی یورو۵ به هماره EEV را جایگزین لیست مشخصات قبلی کند.

مشخصات فنی کشنده H5
پیش از اینکه مشخصات موتوری این خودرو را مرور کنیم شاید بد نباشد بدانید که آئومان ازنظر امکانات ایمنی در سطح بالایی قرار دارد. کروز کنترل، سیستم ضد لغزش، سیستم ممانعت از تصادف، هشدار انحراف از مسیر، سیستم تعلیق پنوماتیک، سیستم ترمز اضطراری، سیستم جلوگیری از پس رفت در سربالایی و سیستم کمکی ترمز در سراشیبی ازجمله مهم‌ترین موارد در لیست امکانات و ملزومات ایمنی این کشنده جدید است.

اما در بخش قوای محرکه، آئومان از یک موتور کامینز با کد ISGe4 460 استفاده می‌کند و همان‌طور که از نام آن پیداست توانایی تولید ۴۶۰ اسب بخار قدرت را دارد. خروجی گشتاور این موتور نیز ۲۳۰ نیوتن متر است و موتور کامینر می‌تواند این گشتاور را در دور ۱۰۰۰RPM در اختیار راننده قرار دهد تا در همراهی با گیربکس ۱۲ سرعته AMT ساخت شرکت ZF عملکرد قابل‌توجهی را به نمایش بگذارد. گیربکس این کشنده ۴۵ تن ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده‌عقب دارد.

فوتون H5 کشنده ایران خودرو دیزل

سیستم تعلیق آئومان در محور جلو از نوع فنر پارابولیک به‌علاوه کمک‌فنر و میل موج گیر است و در محور عقب از سیستم تمام بادی با چهار کیسه هوا استفاده می‌کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور جلو و عقب به‌صورت دیسکی است و علاوه بر این به‌منظور جلوگیری از بالا رفتن استهلاک ترمزها در هنگام رانندگی در سراشیبی، علاوه بر سیستم کنترل خودرو در سراشیبی که با ایجاد گشتاور در جهت معکوس باعث کنترل سرعت می‌شود، این خودرو از سیستم ترمز موتوری، ABS، ASR،AEBS، HSA و همچنین سیستم ESP(کنترل پایداری) نیز بهره می‌برد.

قفل دیفرانسیل، کروز کنترل، ریتاردر ۳۶۰ اسب بخاری در گیربکس، چراغ‌های جلو LED مجهز به چراغ روشنایی در روز، آینه‌های جانبی مجهز به گرم‌کن و باقابلیت باز و بسته شدن به‌صورت برقی، باک ۹۴۰ لیتری، کابین با سقف بلند و همراه با تعلیق بادی و کمک‌فنر را می‌توان ازجمله مهم‌ترین المان‌ها در لیست مشخصات فنی این کشنده مدرن دانست.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar