نگاهی به شاسی بلند اورجینال رولز رویس: خودروی زرهی Mk. 1 Pattern مدل ۱۹۱۴

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به شاسی بلند اورجینال رولز رویس: خودروی زرهی Mk. 1 Pattern مدل 1914

رونمایی رسمی از رولز رویس کولینان من را به این فکر انداخت که این کمپانی بزرگ بریتانیایی قبلاً وارد این مسیر شده است! شرکتی که امروز به نام رولز رویس موتور کارز می‌شناسیم ابتدا کار خود را با نام Royce & Company شروع کرد و در سال‌های آخر قرن نوزدهم میلادی، ماشین آلات الکتریکی تولید می‌کرد. رولز رویس را سر هنری رویس تأسیس کرد، یک مهندس بسیار با استعداد که تاکید بسیار زیادی روی کیفیت داشت.

این توجه زیاد روی جزئیات و کیفیت بالای محصولات شرایطی را فراهم کرد تا کمپانی بسیار پیشرفت کرده و نشان سلطنتی و جمله “Contractors to HM Government” را به هویت خود اضافه کند. رویس به ماشین آلات و کلاً هر چیز مکانیکی علاقه زیادی داشت و چند سالی بود که یک خودروی فرانسوی به نام دکاویل که یک مدل ۱۰ اسب بخاری بود را خریداری کرده بود. او احساس می‌کرد که می‌تواند اتومبیل بهتری بسازد و نهایتاً همین طور هم شد و او یک دکاویل بهتر تحت برند رویس تولید کرد.

چارلز استوارت رولز کار خود را سال ۱۸۹۹، پشت فرمان یک پنهارد در مسابقات اتومبیل رانی فرانسوی معروف آن روزها شروع کرده بود. چند سال بعد، به لطف پدر وی، او در لندن کسب و کاری برای فروش خودروهای وارداتی در لندن توانست راه بیندازد. فروش پنهارد در سال ۱۹۰۴ خیلی خوب نبود و رولز تصمیم گرفت یک برند بریتانیایی را به گاراژ خود اضافه کند. ولی برندهای تاپ بریتانیایی آن زمان مانند ناپیِر و لنکستر نمایندگی‌های فروش خوبی در انگلستان داشتند. ماه مه سال ۱۹۰۴، در شهر منچستر انگلستان بود که رولز و رویس برای نخستین بار در جلسه‌ای همدیگر را ملاقات کردند و بدین ترتیب، برند رولز رویس متولد شد.

نخستین خودروهای این شرکت انواع مدل‌های دو، سه، چهار و شش سیلندر خطی بودند که از ماژول‌های دو جفت سیلندر ساخته می‌شدند و بدون، در میان آن‌ها مدل سه سیلندر بسیار متفاوت بود. رویس به رولز گفته بود که می‌خواهد یک موتور شش سیلندر خطی بسازد و آن روزها، فقط ناپیِر بود که این نوع موتورها را تولید می‌کرد. (شرکت هلندی اسپایکر اولین کمپانی در دنیا محسوب می‌شود که موتور شش سیلندر خطی تولید کرده است، ولی قطعات داخلی آن به قدری بد بودند که کسی به آن اهمیتی نداد.)

موتورهای با حجم بالای آن روزها بدین معنی بودند که هر موتوری بزرگ‌تر از یک موتور ۴ سیلندر خطی مشکلات میل لنگ خواهد داشت. طول بزرگ میل لنگ موجب می‌شد تا فشار زیادی روی موتور ایجاد شود. برای تولید یک موتور شش سیلندر خطی خوب و قوی که بدون مشکل کار کند توان مهندسی بالایی نیاز داشت و راحتی سواری بیشتر خودروهای مجهز به موتور شش سیلندر خطی و تقاضای بالای بازار شرکت‌ها را بیش از پیش به این کار ترغیب می‌کرد. رویس سال ۱۹۰۶ روی موتور شش سیلندر جدید کار کرد، در طرح جدید موتور او به جای سه ماژول سیلندر دوتایی، از دو ماژول سیلندر سه تایی استفاده می‌شد. علاوه بر این، رویس حجم موتور را در مقایسه با شش سیلندر خطی‌های آن روز تقریباً دو برابر کرده بود و از سیستم روان کاری تحت فشار استفاده می‌کرد، آن روزها خیلی از شرکت‌های دیگر در موتورهای خود از سیستم روان کاری پاششی برای میل لنگ استفاده می‌کردند.

این موتورها نهایتاً با نام ۴۰/۵۰ روی یک شاسی که طراحی آن هم توسط رویس انجام شده بود مورد استفاده قرار گرفت و خودرو سال ۱۹۰۶ در نمایشگاه المپیا در غرفه Barker & Co Ltd. در قالب یک لیموزین پولمن رونمایی شد. شرکت بارکر یک کمپانی اتاق سازی بود که با رولز رویس برای ساخت خودرو همکاری کرد و به عنوان یک شرکت، از اوایل قرن ۱۸ میلادی در انگلستان فعالیت داشت و همین، آن را به شریکی خوب برای رولز رویس تبدیل کرده بود.

این شرکت، به عنوان یک اتاق ساز خودرو را به صورت نیمه کاره و در حالی که شاسی، موتور، سیستم تعلیق، سیستم انتقال قدرت، ترمزها، رادیاتور، جلوپنجره، کاپوت، داشبورد، فرمان، رکاب و گلگیرهای آن آماده بود تحویل می‌گرفت. سپس وظیفه این شرکت طراحی اتاق خودرو و قرار دادن سرنشین‌ها داخل یک محفظه بود. سیزدهمین شاسی ۴۰/۵۰ با شماره ۶۰۵۵۱ که کار طراحی اتاق آن را بارکر انجام داده بود، نهایتاً به مدل اورجینال سیلور گوست تبدیل شد، نامی که از آن زمان تاکنون به یکی از نمادهای رولز رویس تبدیل شده است.

در بحبوحه جنگ جهانی اول تقاضای بالایی برای خودروها برای خدمت در ارتش وجود داشت که وظیفه داشتند در کنار هواپیماهای ارتش، کار شناسایی مواضع دشمن را روی زمین انجام دهند. نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در دانکیرک فرانسه، در سپتامبر ۱۹۱۴ دو خودرو، یک مرسدس (بنز از دهه ۱۹۲۰ به نام مرسدس اضافه شد) و یک سیلور گوست را با اعمال تغییراتی روی بدنه و شاسی به خودروهایی زرهی تبدیل کرد. نتیجه به قدری خوب بود که یک ماه بعد، نیروی دریایی بریتانیا سیلور گوست های زرهی را از انگلستان وارد فرانسه می‌کرد. نسخه‌های اورجینال این خودرو اندکی بعد به یک سانروف و یک مسلسل نصب شده روی سقف مجهز شدند.

نسخه‌های زرهی رولز رویس سیلور گوست در اروپا، مصر، خاورمیانه و همچنین صحراهای عربستان خدمت کردند. رولز رویس های زرهی به قدری خوب بودند که سرهنگ T E Lawrence، بعد از بازگشت به بریتانیا بسیار به تعریف و تمجید از این خودرو و خدماتی که در صحرای عربستان ارائه کرده بود پرداخت. وی در این مورد می‌گوید: " رولز رویس در صحرا از یک یاقوت هم بسیار با ارزش‌تر است." جمله‌ای که به وضوح ارزش بسیار بالای این خودرو را نشان می‌دهد. رولز رویس کولینان با تکیه بر همین میراث غنی ساخته شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar