به این ۶ دلیل ریو نخرید

بروزرسانی در: چهارشنبه 9 خرداد 97 ساعت 10:50
به این 6 دلیل ریو نخرید

ترمزهای نسبتاً ضعیف، کیفیت سواری نه چندان خوب در صورت تعویض نکردن تایرها و رینگ‌ها و صدای زیاد کابین از جمله بزرگ‌ترین ایرادهای این خودرو است

سال ۱۳۸۴ بود که شرکت خودروسازی سایپا خودروی جدید به نام کیا ریو را وارد خطوط تولید خود کرد، خودرویی که توانست سر و صدای زیادی به پا کرده و نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. این خودرو را سال ۲۰۰۰ شرکت کیا وارد بازار کرده بود و نمونه‌ای که برای تولید و فروش در ایران انتخاب شد، فیس لیفت نسل اول آن محسوب می‌شد.

ریو را می‌توان یکی از خودروها خوب و با اعتبار بالای بازار ایران معرف کرد که توانسته با کیفیت خوبی که دارد، همه مالکان خود را راضی نگاه دارد. از هر کسی ریو دارد یا تجربه سواری با آن را داشته، اگر در مورد این خودرو سؤال کنید تقریباً می‌توان گفت اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از خودرو خود راضی هستند و ایرادهای کمی روی آن می‌گذارند.

کیا ریو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۹۷ اسب بخار نیرو و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که به کمک یک گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتومات، این خروجی‌ها را به چرخ‌ها جلو ارسال می‌کند. این خودرو با داشتن حداکثر سرعتی برابر با ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، صفر تا صد را می‌تواند در حدوداً ۱۲ ثانیه پر کند که برای خودرویی با این خروجی‌ها بسیار خوب می‌باشد.

ریو با داشتن ابعادی معادل ۴۲۴۰ میلی متر طول، ۱۶۸۰ میلی متر عرض و ۱۴۲۰ میلی متر ارتفاع جزو سگمنت سدان های ساب کامپکت دسته بندی می‌شود و وزن خالص آن، ۱۰۴۰ کیلوگرم می‌باشد. این خودرو به یک باک ۴۵ لیتری مجهز شده و در حالت ترکیبی، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. سایپا خودروی ریو را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ تولید می‌کرد و بعد از آن، با اجباری شدن تجهیز خودروهای تولید داخل به کیسه هوا و به دلیل مخالفت شرکت کیا با نصب ایربگ روی ریو، از خط تولید این کمپانی خارج شد.

ما قبلاً در مطلبی جداگانه، مزایا و نقاط مثبت و قوت کیا ریو را برای شما بررسی کرده و دلایلی را مطرح کرده‌ایم که چرا، این خودرو در بازار ایران ارزش خرید بالایی دارد. در مطلب مشاوره خرید امروز مجله اینترنتی زوم فور کار، همان طور که به شما قول داده بودیم، قصد داریم این بار نگاهی به معایب این خودرو انداخته و ببینیم به چه دلایلی، خرید کیا ریو تصمیمی درست و منطقی نیست.

سعی کرده‌ایم در نگارش این مطلب مشاوره خرید، از تجربه و نقل قول‌های مالکان ریو که سابقه حداقل چند ده هزار کیلومتر رانندگی با آن را دارند بهره مند شویم و مطلبی کامل در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما مالک ریو هستید و فکر می‌کنید به برخی معایب این خودرو اشاره نشده، خوشحال خواهیم شد اگر آن را با ما در قسمت کامنت ها مطرح نمایید تا کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند، با آگاهی کاملی نسبت به این کار اقدام نمایند. در ادامه مطلب، لطفاً با زوم فور کار همراه باشید.

۱ – رینگ‌های کوچک و تایرهای کم عرض

یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان ریو به آن واقف هستند، استفاده از رینگ‌های کوچک ۱۳ اینچی در آن است. این موضوع بر روی کیفیت سواری خودرو و راحتی راننده و سرنشین تأثیر زیادی می‌گذارد و بزرگ‌ترین ایراد آن را شاید بتوان انتقال ضربات و ناهمواری‌های جاده به داخل کابین ذکر کرد که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. به این مورد شما تایرهای کم عرض ۱۷۵ و فنربندی سفت ریو را اضافه کنید و خودتان متوجه وخامت اوضاع خواهید شد. البته که این مورد یک مشکل حاد نیست و پس از خرید ریو می‌توانید با تعویض رینگ و استفاده از تایرهای ۲۰۵، این مشکل را برطرف نمایید.

۲ – ارتفاع نسبتاً کم اکسل عقب

شاید خیلی‌ها به این مورد توجه نکرده باشند و اصلاً آن را به عنوان یک ایراد برای ریو نبینند، ولی موضوع کاملاً جدی است و اکسل عقب این خودرو، ارتفاع نسبتاً کمی از سطح زمین دارد. شاید در ظاهر مشکل حادی به نظر نرسد، ولی زمانی که به عنوان مثال می‌خواهید از یک پارکینگ زیرزمینی خارج شوید، باید دست به دعا باشید که عقب خودرو با زمین برخورد نکند. البته برخی راننده‌ها از روی اجبار هنگام خروج از چنین پارکینگ‌هایی انواع و اقسام مانورها را اجرا می‌کنند تا از برخورد کف عقب خودرو با زمین جلوگیری نمایند.

۳ – ظرفیت کم باک

همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، کیا ریو به یک باک با ظرفیت ۴۵ لیتر مجهز شده است که مخصوصاً در رانندگی شهری، قطعاً شما را اذیت خواهد کرد و باید بیشتر از یک خودرو با ظرفیت باک کافی به پمپ بنزین مراجعه کنید. البته در سفر، چون مصرف سوخت ریو زیر ۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست، این موضوع خیلی به چشم نخواهد آمد. استفاده از یک باک مثلاً ۶۰ لیتری می‌توانست این مشکل را به راحتی حل کند.

۴ – سوار و پیاده شدن دشوار

شاید این مورد از نظر بعضی‌ها عجیب باشد، ولی واقعاً این مشکل وجود دارد. کیا ریو اگر چه یک سدان است، ولی نحوه سوار و پیاده شدن به آن اصلاً شبیه به سدان ها نیست. به عنوان مثال، هنگام پیاده شدن باید پای خود را از روی کلاف بزرگی که وجود دارد عبور داده و پیاده شوید، این مورد ما را بیشتر به یاد خودروهای اسپرت کوپه می‌اندازد و در سدان ها، چنین چیزی خیلی کم پیش می‌آید. از سوی دیگر زاویه باز شدن درب‌ها هم کم بوده و کوتاه بودن صندلی‌ها هم از سویی دیگر، سوار و پیاده شدن از ریو را به کار دشواری، مخصوصاً برای افراد قد بلند تبدیل می‌کند. یکی دیگر از موارد که برای افراد قد بلند مشکل بزرگی است، ارتفاع بیش از حد پایین فرمان ریو می‌باشد که هنگام سوار و پیاده شدن باید پاهای خود را از زیر فرمان رد کنند.

۵ – نفوذ صدای موتور به داخل کابین

این مورد یکی از مواردی است که متاسفانه در اکثر خودروهای ایرانی شاهد آن هستیم و تقریباً، همه به آن عادت کرده‌اند و به نوعی، مثلاً با نصب سیستم صوتی خوب با آن کنار می‌آیند! در سرعت‌های بالای ۱۲۰ و دور موتور بالای ۴ هزار، صدا بسیار بیشتر می‌شود و حتماً باید سیستم صوتی خودرو را روشن کنید! البته، از خودرویی با این قیمت و همه مزایایی که قبلاً مطرح کرده‌ایم، کابینی بهتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت و این موضوع، مشکلی است که شاید بتوان از آن چشم پوشی کرد.

۶ – ترمزهای خودرو خیلی تعریفی ندارند

سیستم ترمز به عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های هر خودرو محسوب می‌شوند و متاسفانه، خودروسازهای ایرانی تقریباً در تمام مدل‌های خود، در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. شما تقریباً از همه مالکان ریو که بپرسید، از ترمزهای خودرو رضایت ندارند. نبود سیستم ABS هم به نوبه خود این مشکل را دو چندان کرده است. شاید دلیل استفاده از رینگ کوچک ۱۳ اینچی از سوی سایپا برای این خودرو، پوشاندن ضعف ترمز آن باشد، زیرا هر چقدر قطر رینگ بزرگ‌تر باشد، فاصله مرکز چرخ تا زمین افزایش می‌یابد و در نتیجه، گشتاور مخالفی که از طرف زمین به چرخ (یا بهتر بخواهیم بگوییم به ترمز) وارد می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن جرم رینگ، ممان اینرسی (گشتاور لختی) چرخ هم افزایش پیدا می‌کند؛ از این رو، اگر سیستم ترمز خودرو ضعیف طراحی شده باشد، می‌توان با کوچک کردن رینگ، تا حدودی این مشکل را حل کرد. البته برخی راننده‌ها و مالکان این خودرو گفته‌اند که با تعویض تایرها، مشکل ترمزشان هم تا حدودی حل شده است.

سخن پایانی

کیا ریو سدان به عنوان یک خودروی خانوادگی کوچک، بدون شک همه نیازهای شما را برطرف خواهد کرد و اگر نظر ما را بخواهید بپرسید، مزایای آن بیشتر از معایبش هستند و به عنوان خودرویی کم استهلاک و با دوام، اگر خیلی آن را تحت فشار قرار ندهید، سالیان سال همه نیازهای شما به داشتن یک خودروی کوچک و دم دست را فراهم خواهد کرد.

ما در این مطلب سعی کردیم به صورت کاملاً سخت گیرانه، همه ایرادهای این خودرو را به اطلاع شما برسانیم، حال بدون شک می‌توانید با آگاهی بیشتری در مورد خریدن یا نخریدن کیا ریو تصمیم گیری کنید. خلاصه بخواهیم بگوییم، اگر در بازار دست دوم‌ها به دنبال یک مدل کوچک، جمع و جور، کم مصرف، با دوام و پرشتاب هستید، ریو می‌تواند خودرویی بسیار مناسب برای شما باشد، از سویی دیگر، اگر هر یک از ایرادهای مطرح شده در این مقاله جزو خطوط قرمز شما برای نخریدن یک خودرو هستند، بهتر است دور ریو را خط بکشید. همچنین، اگر قدتان بالای ۱۸۵ می‌باشد، پیشنهاد ما این است که بی خیال خرید این خودرو بشوید!

نظر شما در مورد ریو به طور کلی و همچنین موارد مطرح شده دراین مطلب چیست؟ آیا از نظر شما، در بازار فعلی دست دوم‌ها، کیا ریو ارزش خرید دارد؟ لطفاً اگر تجربه‌ای در مورد این خودرو دارید و احساس می‌کنید ممکن است به درد دیگران بخورد، حتماً آن‌ها را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

315 دیدگاه ها برای "به این ۶ دلیل ریو نخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
dr.reza
مهمان

من قدم ۱۹۱ هستش هیچ مشکلی با نحوه سوار و پیاده شدن ندارم صندلیو مطابق با قدم تنظیم میکنم ..باکشم نسبت به سوختش خیلی زیاده ..خودرو کم خرج و کم مصرفیه ..از پژو وسمند خیلی سر تره …

سامان
مهمان
من دو تا ریو همزمان داشتم مدل نود و هشتاد ونه که در اختیار خانواده بودن . ماشین کم مصرف . پرسرعت .هندلینگ عالی فرمان نرم سیستم تعلیق خوب در کل خودرو کم استهلاکی و کم خرجیه ولی سه ماه پیش دوتاشو فروختم . چون نگه داشتنشون ریسک بود چون دیگه نمیشه به خودرو نگاه مصرفی داشت وتقریبا سرمایه محسوب میشه. این اواخر فروشش خیلی سخت شده بود ده بار اگهی کردم قیمت پرت میدادن چون صفرش وجود نداره که قیمت دست دومش و محاسبه کرد با اینکه تمیز بودن با بدبختی فروختمشون چون فقط ریوسوارها مشتریش بودند ..به نظرم… بیشتر
r_j
مهمان

سلام برو ***هر ماشینی میاری بیار من ریو میارم ببنیم کی میبره *** اگه تو ایران بهتر از ریو پیدا کردی بیا بگو هیچ ماشینی به ریو نمیرسه

فرامرز
مهمان

مزدا ۳۲۳

علی
مهمان

بنده از ترمز های خودرو ریو راضی هستم البته چرخ های خودرو ۲۰۵ ،۱۳ میباشد

علی
مهمان

سلام
ریو خودرو بسیار عالی وبدون ایراد میباشد و بنده راضی هستم وبه علت خرابی کم تولیدش متوقف شده است
مثل موتورسیکلت ۱۲۵هندا ژاپن

mehdi
مهمان
دوستان ریو سوار میبینم که با این همه مشکلی که دارید ولی بازم مقاومت میکنید و دست از تعریف کردن برنمیدارید. باک کوچک، ترمز اشغال، فضای کوچک، صدای زیاد موتور، توقف تولید، نداشتن ایربگ و ای بی اس، کمیاب و دربرخی موارد نایاب بودن قطعات، سیستم تعلیق افتضاح، طراحی ظاهری و داخلی زشت، تایر های کوچک و… فقط من موندم به چی دلتونو خوش کردید؟ به مصرف کم؟ یه حساب کتاب سر انگشتی واستون میکنم. اگه ریو داخل شهر ۸ بسوزونه و مثلا یه ماشین مثل پژو یا سمند ۱۱ بسوزونن تو هر صد کیلومتر ۳ لیتر اختلاف دارن. حالا… بیشتر
مهرداد
مهمان
من هیچی نمیگم فقط امتیازات موافق و مخالف رو نگاه کن خودش بیانگر اطلاعات و شناخت شما از خود رو است . آقا مسعود حرف قشنگی زد که گمونم باید از تراکتور عذر خواهی کنه بابت تشبیه سمند به تراکتور . شما که حسابگر خوبی هستید سمند یا پژو۲۰۶ یا ۴۰۵ یا پارس یکطرف و ریو هم یکطرف. اینا شاخ به شاخ تصادف کنه، باید پول ۵۰ سال بنزین رو بریزی توی حلق پژو یا سمند یا۲۰۶ تا بشه جنازشو جم کنی. اما پول یک پنجم ماشین مقابل رو بدی بابت هزینه ریو امتحانش مجانیه. برو از صافکار و نقاش… بیشتر
مسعود
مهمان
پسر جان اگه تخصصی بخوای نظر بدهی ماشینها رو همه کارشناسان خارجی با مصرف دهم لیتر با هم مقایسه میکنن. و ماشینی که مصرف پایین تر و قدرت و گشتاور بالاتری داره جزو محاسنش حساب میکنن. کسیکه با چرتکه انداختن میاد بین دو ماشین حساب و کتاب میکنه، مثل اون حاجی بازاری است که فقط به پول فکر میکنه و میگه گور پدر کیفیت. از نحوه نظر دادن تعصبی شما مشخص بود روی هوا یک چیزی پروندی و اصلا تخصص و سواد خودرویی نداری. در ضمن اینجا مقایسه ریو با ماشینهای سواری است. نه ریو با تراکتور( سمند و پژو)… بیشتر
مسعود
مهمان
جواب mehdi رو با یک خاطره واقعی که برای خودم اتفاق افتاده میدم. من ۸ ساله ریو دارم. قبلش ۴۰۵ مدل ۸۸ لاکاغذی درحدصفر و قبلش چری ۸۸ کم کار وبسیار تمیز داشتم که نه پژو و نه چری در حد ریو نبودند( گرچه هر دو خوب و سالم و تمیز بودند). چند روز پیش سمندef7 مدل بالای یکی از نزدیکانم رو که کمی خرابی داشت بردم تعمیرگاه یکی از دوستان جوانی که از ماشین بازها و مکانیکهای بسیار وارد و قهار است و بقدری تخصص داره که با شنیدن صدای موتور تمام عیبهای ماشین رو متوجه میشه. بمحض دیدن… بیشتر
mahdi
مهمان

تو دلتو با پژو سمند خوش کردی ریو داشتی تا حالا اینطوری میگی من تو خاکی با ۸۰ تا فرمون رو تا نصف میپیچونم اوف نمی گه اینجا برا ریو سواراس برو تو پژو سوار را دنبال ماشینت تعدیف کن اینجا عشق فقط ریو

مهمان
مهمان
دوست گرامی چه مشکلی چه مقاومی؟ دیگه از تعریف کردن گذشته چیزی که عیان است از بچه خردسال هم بپرسی چشم بسته میگه ریو حرف نداره. آره میخوام ازش دفاع کنم چون ۱۴ ساله داره مثل ساعت کار میکنه ماشینای مذخرف دیگه هم دیدیم از پرایدش بگیر تا سمند و ۲۰۶ و .. مشکلت باکه واقعا؟ میخوای بری وسط بیابون؟ الان وسط بیابونشم پر از پمپ بنزینه زیاد بودن باک بی معنیه. ترمز چی میخوای من مشکلی توی ترمز ها ندیدم کسایی نگران ترمز هستن که الکی گاز میچپونن تو ماشین ادعای رانندگی دارن ۱بار هم مشکلی برام پیش نیومده… بیشتر
ناشناس
مهمان

سمند داشتیم بیچارمون کرد *** نزن هرچی درآوردیم ریختیم حلقش ۲ سال آخرم ماشین نشد شما انگار ایران خودرویی هستی انقدر یقه پاره میکنی… با جنسای آشغال و چینی برای ماشینای ایران خودرو که کف بازار ریخته هر قطعه رو باید ۴ بار عوض کنی حالا به اسم اصل هم میدن باز با ترس باید پاتو تو ماشین بذاری… دیدیم خوبیایی ماشیناتونو

یحیی
مهمان

تسمه تایم و روغن ریو به نسبت ماشین های هم رده خودش حساسیت بالاتری داره. در ضمن حداکثر سرعت ریو ۲۱۰ کیلومتر. و مشکل ترمزش از مدل ۸۹ ببعد به دلیل ABS شدن حل شده!

محمد علی
مهمان

سلام خدمت تمامی دوستان یه سوال لطفا بدون تعصب و جانب داری جواب بدین.من یک کارمند با حقوقی نزدیک به ۲ میلیون در ماه و مخارج زندگی هستم شنیدم میکن خرج تعمیرات موتوریش و غیره زیاده و یه ریو ۸۶ میخوام بخرم ایا بنظر دوستان از پس مخارجش بر میام یا اصلا همچین ماشینی بخرم یا برم سراغ ماشینهای با مخارج کمتر لطفا پاسخ صحیح و بدون اغراق بدهید و کسانی که ماشینشون رفته تعمیرگاه راهنمایی کنن

حسام
مهمان

سلام . فارغ از هر زنده باد و مرده باد ریو جز بهترین و کم دردسرتربن سواری های ایرانی و چینی موجود هست . اگه تمیز باشه و خول نگهش داری به ارث میرسه . هم کم خرج هم کم استهلاک . خوش رکاب . نه تو میافرت خسته کنندس نه تو شهر تنبل. دوصد افسوس که تولبدش متوقف شد . اگه امکانات میخوای ماشین های چینی ولی اگه ماشین راحت و کم دردسر میخوای شک نکن

Saleh
مهمان

باسلام
حدودا دوساله ریو دارم واقعا راضیم ازش
قدم ۱۷۸ ولی باهاش مشکلی ندارم
فقط یکم صدا موتور میاد تو که بابا بیخیال اینقدر این ماشین مزایا داره که این مورد در برابرش هیچه
سایپا دیگه ریو تولید نکرد ولی از روش تیبا و ساینا رو کپی کرد ولی ریو کجا اونا کجا
ماشین خوش استیل و محکم و کم مصرف
نه مثل ماشینای ایرانی چقر و بد بدن…….