مزدا ۳ قدیمی یا سوناتا NF؟

چهارشنبه 8 اردیبهشت 00 ساعت 13:47
مزدا ۳ قدیمی یا سوناتا NF؟

با توجه به افزایش قیمت خودروهای ایرانی، برخی در این دوراهی قرار می گیرند که بین یک خودروی ژاپنی یا کره ای کارکرده و یک خودروی ایرانی صفر، کدام را انتخاب بکنند. حال فرض کنیم که انتخاب شما ترجیحا یک خودروی کارکرده اما با اصالت باشد. در این بین احتمالا در بازه ی قیمتی میانه بازار بین مزدا ۳ قدیمی و هیوندای سوناتا ان اف مانده باشید. در این مقاله از سایت زدفورکار به مقایسه ی این دو خودرو می پردازیم و در نهایت نتیجه می گیریم که کدام، انتخاب بهتری است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی مزدا ۳ برای سال ۲۰۰۴ است. این خودرو طراحی اسپرت و جذابی دارد. با این طراحی بنظر می آید این خودرو از همان اول برای قشر جوان طراحی شده و قرار بوده بیشتر مالکانش جوان باشند. طرح چراغهای مزدا ۳ تقریبا شبیه مزدا ۳۲۳ است که برای ما خیلی آشنا هست و در دهه ی ۸۰ خیلی ها طرفدارش بودند. طراحی جذاب نمای جلوی مزدا ۳ در عقبش نیز تکرار شده و به طور کلی مزدا ۳ قدیم طراحی خیلی خوبی دارد. با اینکه حدود ۱۷ سال از طراحی آن گذشته اما میتوان آن را جذاب دانست و در مقابل خودروهای ایرانی صفری که رقیبش هستند بهتر است.

 در آن سوی میدان هیوندای سوناتا با کد ان اف را داریم که از سال ۲۰۰۵ کم کم وارد بازار شد. این خودرو در ایران همزمان با برادر بزرگترش یعنی آزرا آمد و هردو آن موقع یک طراحی مدرن را داشتند، طراحی ای که آن سالها خیلی غوغا به پا کرده بود و فروش خیلی خوبی را برای وارد کننده ی این هیوندای ها یعنی آسان موتور به بار آورده بود. طراحی سوناتا اندکی پختگی بیشتری دارد، ساده تر است و بنظر می رسد که با خودروی خانوادگی تر طرفیم. طراحی این خودرو بسیار جذاب است و البته از لحاظ ابعادی مخصوصا در طول باید گفت که سوناتا خودروی بلندتری نسبت به مزدا ۳ است. به طور کلی می شود مزدا را جوان پسند تر و سوناتا را خانوادگی تر دانست.

طراحی داخل کابین

داخل کابین مزدا که می نشینیم به نظر با خودرویی طرف هستیم که المان های اسپرتی بیرونش را به داخل هم آورده است. آمپر سفید رنگ با عقربه های بسیار جذابش اولین چیزی هستند که در کابین مزدا ۳ قدیم به چشم می خورند. طراحی داشبورد ارگونومی خوبی دارد و بیشتر موارد مورد نیاز راننده نزدیک دستش قرار دارد. آپشنهای خودرو به نسبت سالی که وارد بازار شده است خوب هستند اما شاید نبود یکسری از آپشنها مثل کلیدهای روی فرمان در خودرویی که سال ۲۰۲۱ قرار است سوار شویم مناسب نباشد. کیفیت متریال خودرو خیلی خوب است و به نسبت عمری که از آن گذشته کیفیت خودش را خوب حفظ کرده است. صندلی های جلوی مزدا ۳ نرم و راحت هستند اما در فضای عقب مزدا ۳ ما دچار کمبود فضای سر و زانو برای سرنشینان عقب هستیم و می توان گفت عقب این خودرو به اندازه ی یک خودروی هاچبک جا دارد و مناسب خانواده نیست.

 در آن سو طراحی داشبورد سوناتا خیلی جذاب است اما انگار کمی قدیمی تر از مزدا است و به اندازه ی مزدا جذابیت ندارد اما از لحاظ کیفیت سوناتا مناسب است و باز هم به نسبت عمرش خوب است. آپشنهای داخل سوناتا یک پله بالاتر هستند و شاید بخاطر این باشد که همان زمان که این خودرو وارد بازار شد قیمتش از مزدا بیشتر بود. نکته ی مثبتی که در سوناتا وجود دارد فضای کابین است که به شدت از مزدا بزرگتر است و سوناتا را تبدیل به یک خودروی خانوادگی و جا دار می کند.

فنی و موتور

در این بخش مزدا ۳ قدیمی با یک موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی آمده که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را با یک گیربکس ۴ سرعته به چرخهای جلو می دهد. از طرف دیگر سوناتا با یک موتور ۲.۴ لیتری آمده که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور را با یک گیربکس ۵ سرعته ی خودکار به چرخهای جلو می دهد. نکته ای که اینجا حائز اهمیت است این است که بنظر توان فنی مزدا، خیلی کمتر از سوناتا باشد اما در عمل صفر تا صد این خودرو فرق چندانی ندارند و گاها می گویند که مزدا حتی سریعتر هم هست. دلیل آن میتواند بخاطر ۴ دنده بودن باشد که باعث می شود خودرو با هر دنده سرعت زیادی برود و در نتیجه صفر تا صد آن شاید از سوناتا بهتر هم باشد. شاید گیربکس ۴ دنده این روزها کمی منسوخ شده باشد اما عملکرد گیربکس مزدا خیلی خوب است و هماهنگی عالی ای با موتورش دارد. سوناتا هم موتور با توان خوب دارد که باعث میشود موقع کولر گرفتن یا سربالایی ها شما اندکی کاهش شتاب را تجربه نکنید! سوناتا می تواند با این موتور ۲.۴ لیتری، بدنه ی ۱.۵ تنی را در حدود ۱۰-۱۰.۵ ثانیه از صفر به صد برساند که عدد مناسبی است البته اگر شتاب ۱۰ ثانیه ای برای شما کافی نیست میتوانید سوناتاهای ملقب به موتور آزرایی با موتور ۶ سیلندر را تهیه کنید که صفر تا صد را بین ۷ الی ۸ ثانیه پر میکند (که البته به استهلاک آن نمی ارزد).

تست رانندگی

پشت فرمان مزدا ۳ همه چیز هیجان بیشتری دارد. این خودرو هندلینگ بی نظیری دارد، هندلینگی که در این رده ی قیمتی واقعا عالی است. مزدا ۳ در مانورها کوچکترین لنگری نمی اندازد و در تغییر لاین ها خیلی خوب عمل می کند. فرمان خودرو تیز است اما این میتواند در مانورهای ناگهانی یک مزیت باشد. خودرو، سواری اسپرتی دارد که اگر از پشت فرمان یک خودروی خانوادگی پشت آن بنشینید احساس خشکی به شما دست میدهد. میدان دید راننده خیلی خوب است، آینه ها اندازه ی مناسبی دارند و رانندگی در شهر هم با این خودرو خوب است به این خاطر که طولش مناسب شهرهای بزرگی مثل تهران است. مصرف سوخت این خودرو حدودا ۹ لیتر در صد کیلومتر است که عدد خوبیست.

 اما پشت فرمان سوناتا، حس اطمینان و آرامش بیشتری داریم. سوناتا سواری نرمتری دارد و جایگاه راننده بزرگتر از مزدا است برای همین باعث می شود که در کابین سوناتا آرامش خاصی وجود داشته باشد. با اینکه قدرت موتور سوناتا بیشتر از مزداست اما به اندازه ی آن خودرو، تند و فرز نیست و مشخص است که پشت فرمان آن باید یک آدم با سن بالاتر و در کابینش خانواده نشسته باشد. همان طور که یک کابین جادار و صندوق عقب بزرگی را به ما ارائه می دهد. با اینکه طول خودرو بیشتر از مزداست اما طول کلی خودرو مناسب است و آزار دهنده نیست. مصرف سوخت این خودرو حدود نیم لیتر بیشتر از مزدا است که بخاطر ۴۰۰ سی سی حجم بیشترش است و خیلی اذیت کننده نیست. به طور کلی مصرف سوخت هردو مناسب است.

نتیجه گیری

هم مزدا ۳ هم سوناتای قدیمی در مقابل رقبای ایرانی صفر خود، ارزش خرید بسیار بالاتری دارند. نکته اینجاست که اگر خودرویی می خواهید که طراحی اسپرت تری داشته باشد، چابک تر باشد و یک خودروی جوانانه داشته باشید که خیلی فضای کابینش برای شما اهمیت نداشته باشد مزدا گزینه ی مناسبی است. از طرفی اگر خانواده هستید، خودروی خانوادگی با کابین جادار میخواهید که در مسافرتهای طولانی هم آزار دهنده نباشد، سوناتا گزینه ی مناسب تری است.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "مزدا ۳ قدیمی یا سوناتا NF؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

معلومه دیگه مزدا خودروها ژاپنی تا چندین سال گارانتی دارن پدرم کمری داره ۲۰۰۸ هنوز هنوزه انگار ماشین صفره نه رنگ پریده نه چیزی