نقد و بررسی فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸

بروزرسانی در: جمعه 21 آذر 99 ساعت 20:40
نقد و بررسی فولکس واگن تیگوان مدل 2018

بعد 20 سال غیبت، فولکس واگن با دست پر به بازار ایران آمده است. سه نماینده در سه رده ی بازار که هر کدام حرفی برای گفتن دارند. امروز در زوم فور کار به بررسی فولکس واگن تیگوان می پردازیم.

شرکت فولکس واگن یکی از بزرگترین کمپانی ها تولید کننده خودرو در دنیاست. این شرکت زیر مجموعه های بسیاری مثل بوگاتی دارد. شرکت فولکس واگن از سال ۲۰۰۲ تقریبا هم زمان با پورشه شروع به ساخت خودرو های شاسی بلند خود کرد. در آغاز هدف فولکس واگن از ساخت این خودرو رقابت با پورش کاین بود اما بعد ها متوجه شد که می تواند قسمت زیادی از بازار اروپا را برای خود کسب کند. فولکس واگن توارگ به عنوان اولین تلاش فولکس واگن  به موفقیت خوبی در بازار رسید و چند سال بعد فولکس واگن تصمیم گرفت در رده ابعادی کوچک تر یا کراس اور های جمع و جور هم نماینده ای داشته باشد و نتیجه این فکر فولکس واگن تیگوان شد. این خودرو از سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ماموت خودرو وارد سبد خرید ایرانی ها شد. فولکس واگن از همان ابتدا که در این عرصه ظهور کرد، قیمت بالایی داشت که می توان به عنوان بزرگترین ضعف این خودرو، به آن اشاره کرد. در این مقاله به طور جامع به آن خواهیم پرداخت. تیگوان، پاسات و گلف نماینده های جدید فولکس واگن در ایران بعد از بیست سال غیبت هستند. امروز در z4car به بررسی فولکس واگن تیگوان می پردازیم، با ما همراه باشید.

طراحی و بدنه خودرو

فولکس واگن تیگوان از لحاظ ابعادی در رده ی راوفور، اسپورتیج، توسان و خودروهایی در این ابعاد قرار می گیرد. نسبت به این خودرو ها تیگوان طراحی ساده و  محافظه کارانه ای دارد. طراحی این خودرو بدین صورت است که شاید از دور بزرگ به نظر برسد اما وقتی نزدیک تر می شویم متوجه خواهیم شد که خودرو کوچکی است. این ویژگی طراحی در مدل های پورش کاین و پورش ماکان هم دیده به چشم می خورد که می توان گفت یک نکته قابل توجه و با اهمیت به شمار می آید. در نمای جلو خودرو ما شاهد پلتلفرمی هستیم که شاید در هشتاد درصد فولکس واگن ها حتی پاسات و گلف هم وجود دارد. یک جلو پنچره کشیده تقریبا ذوزنقه ای شکل، کاپوت نسبتا بلند، و سپری که در انتهای آن دوعدد چراغ مه شکن را در خود جای داده است به همراه چراغ راهنمای نارنجی رنگ که اندکی هارمونی سپر را بهم ریخت است. از بغل که به خودرو نگاه می کنیم طراحی کاملا ساده ای توجه ما را جلب می کند فقط یک خط از انتها گل گیر جلو تا چراغ عقب کشیده شده که شاید بتواند اندکی از این سادگی را کم کند به عقب خودرو می آییم متوجه می شویم فولکس واگن تیگوان طراحی مشابه ای به فولکس واگن توارگ دارد که اندکی کوچک تر شده است. شیشه صندوق عقب نسبتا بزرگ است و که این گونه از آن برداشت می شود که رانندگی با تیگوان در شهر راحت تر از خودروهایی مثل اسپورتیج باشد. روی سپر عقب دوتا اگزوز قرار دارد که البته همه ما می دانیم این خودرو چهار سیلندر و که یکی از اگزوز ها نمایشی است. به طور کلی اگر بخواهیم به طراحی تیگوان امتیاز دهیم طراحی کاملا زیبایی در عین سادگی دارد.

طراحی داخلی و امکانات

به بخشی رسیده ایم که فولکس واگن می تواند آلمانی بودن خود را به رخ بکشد. این خودرو در اولین دید کیفیت متریال بسیار بهتری نسبت به کره ای های هم رده خود دارد. مورد بعدی که در این خودرو دیده می شود این است که اپشن های آن یک رده بالاتر از خودرو های رقیب مثل اسپورتیج است. فولکس واگن گروزکنترل ، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری،کنترل کشش، اتوپارک به همراه چهارتا حالت رانندگی دارد علاوه بر آن این خودرو سنسور خواب آلودگی راننده دارد که یک آپشن بدرد بخور در این رده حساب می شود. ترمز پارک این خودرو برقی است و البته امکانات دیگری مثل اتو هولد در سیستم ترمز آن دیده می شود که آپشن بدرد بخوری محسوب می گردد. داشبورد خودرو، داشبورد کشیده ای است که بر روی قسمت هایی از داشبورد ما کم کاری می بینیم که طراحی نسبتا زیبایی دارد اما وقتی به طور کلی به کنسول میانی تیگوان نگاه می کنیم به نسبت مبلغی که هزینه می شود قدیمی است. پشت آمپر تیگوان مثل گلف جی تی ای و فولکس واگن پاسات  هست و شما می توانید نمایی از خودرو را در مانیتور کوچکی که در بین دو آمپر قرار دارد مشاهده کنید. بسیاری از نکاتی که راننده نیاز دارد در این مانتیور نشان داده می شود و خیلی آپشن کاربردی می باشد. نکته جالب دیگر یک لچکی جلو است که ما بیش تر در خودرو های سیتروین و  پژو و یا خودروهای فرانسوی می بینیم.  این وام گرفتن خودرهای المانی از فرانسوی ها چیزی است که قبلا به چشم ندیده بودیم اما نتیجه بد هم از آب در نیامد. به طور کلی طراحی داخی تیگوان هم زیبایی در عین سادگی است اما از لحاظ کیفیت واقعا حرفی برای گفتن دارد.

وضعیت فنی و مصرف سوخت خودرو

فولکس واگن تیگوان در بازار ایران از موتور چهار سیلندرتوربو شارژر استفاده می کند که دو لیتری است. ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را به چهار چرخ می دهد. این خودرو گیربکس هفت سرعته دو کلاچه فولکس واگن به همراه  دیفرانسیل های فورموشن هست. این تکنولوژی ها باعث می شوند که شتاب صفرتاصد خودرو فقط ۷.۷ ثانیه باشد و به این معناست که فولکس واگن تیگوان، اسپورتیج، رافور و توسان را پشت سر می گذارد. نکته جالب تر این است که تیگوان در بازار جهانی یک مدل ۲۲۰ اسب بخاری و یک مدل لانگ هم دارد که متاسفانه هیچ کدام از آنها وارد بازار ایران نشده اند. به طور کلی وضعیت فنی فولکس واگن تیگوان خیلی رضایت بخش می باشد فقط نکته که معمولا در خودرو های توربو اروپایی هست این می باشد که به وضعیت بنزین حساس است لذا نیاز است که شما بنزین سوپر بزنید و اکتان بوستر استفاده کنید تا کیفیت بنزین بالایی به خورد خودرو دهید.

سیستم تعلیق خودرو

سواری فولکس واگن تیگوان سواری نسبتا نرمی است همان طور که می دانیم خودرو های کراس اور از شاسی های یک پارچه ای برخوردارند و عملا باید سواری نزدیک به یک خودرو سدان به شما ارائه دهد به طور کلی سواری تیگوان نرم تر از اسپورتیج است و بیش تر شبیه یک خودرو سدان است و به عنوان یک آلمانی عالی عمل می کند.

ایمنی خودرو

در بخش ایمنی همان طور که در قسمت آپشن ها اشاره کردیم از لحاظ سیستم های ترمزی تیگوان یک مجموعه کاملی از آپشن ها را به شما ارائه می دهد. علاوه بر این یک مجموعه ایربگ به شما می دهد که شامل ایربگ راننده، ایربگ زانویی راننده، ایربگ سرنشین جلو،ایربگ پرده ای، ایربگ جانبی جلو و ایربگ جانبی عقب می باشد. کمربند های این خودرو پیش کشنده اند و پشت سری های فعالی وجود دارد که به هنگام بروز تصادف از گردن سرنشین ها مراقب می کند. این خودرو پنج ستاره ایمنی دارد که به ظاهر همانند رقبای آن است اما در بررسی تست تصادف این خودرو دیدیم که عملکرد نسبتا بهتری دارد. پس در کابین تیگوان خیالتان راحت باشد!

تست رانندگی خودرو

رسیدیم به قسمت اصلی  بررسی فولکس واگن تیگوان. وقتی که داخل تیگوان می نشینیم اندکی حس گران قیمت بودن را به شما القا می کند و این با توجه به قیمت خودرو نکته  خوبی به شمار می رود. هنگامی که استارت می زنیم متوجه می شویم که سر و صدا موتور کم است که به دلیل حجم دو لیتری آن بوده که از بقیه رقبا  کمتر می باشد. بعد از اینکه حرکت می کنیم اولین چیزی که بسیار جلب توجه می کند شتاب بی نظیر این خودرو است. شتابی که ما از یک خودرو با این ابعاد شاید انتظار نداشته باشیم. گیربکس دو کلاچه این خودرو عملکرد عالی دارد معکوس های به موقع، تعویض دنده بدون کوچک ترین لرزش واقعا حس رانندگی خوبی به شما القا می کند. همان طور که در قسمت طراحی اشاره شد شیشه های تیگوان بزرگ هستند مخصوصا در دید عقب تیگوان خیلی خوب است با این ابعاد می شود در شهری مثل تهران بدون دردسر با آن رانندگی کرد. با اینکه این ماشین از لحاظ وزنی ۲۰۰ کیلوگرم از رقبا خود سنگین تر است اما حس سنگین بودن در هنگام سواری و رانندگی دیده نمی شود و این یک مزیت برای فولکس واگن تیگوان است. به طور کلی اگر بخواهیم تنها یک نکته مثبت برای تیگوان بگویم عملکرد عالی موتور و گیربکس آن است که شتاب عالی برای آن می اورد و راننده و سرنشینان را به وجد می آورد.

نتیجه گیری

به طور کلی اگر به دنبال یک رانندگی لذت بخش در رده خودروهای کراس اوور هستید و متریال با کیفیت و شتابگیری جزء پارامترهای با اهمیت شماست، فولکس واگن تیگوان یک انتخاب ایده آل است.

نویسنده: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar