نقد و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

بروزرسانی در: جمعه 29 اسفند 99 ساعت 00:24
نقد و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

وقتی که کره بعد از سال ها به بازار ایران بازگشت، کسی انتظار نداشت که بتواند عدم موفقیت خود در دهه هفتاد جبران کند. پیش بینی همگان این بود که کره مجددا تعدادی محصول را به بازار عرضه می کند و دوباره به فراموشی سپرده خواهد شد لکن چنین نشد. کره حدودا از سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت که به بازار ایران برگردد و محصولاتی از قبیل کیا و هیوندای این وظیفه خطیر را بر عهده گرفتند. یکی از خودرو هایی که می توانست محصولات دیگر را به چالش بکشد کیا موهاوی بود. برای این خودرو که در بازار امریکا با نام   بورگو  شناخته می شود، موتوری شش یا هشت سیلندر مورد انتخاب است. این خودرو که یک شاسی بلند تقریبا بزرگ است از سال ۲۰۰۸ وارد بازار ایران شد. کیا موهاوی با وجود ویژگی های مثبت و خوبی که داشت، آن چنان که انتظار می رفت در بازار موفق نبوده است. ما امروز در این مقاله از z4car توضیح می دهیم که کیا موهاوی هشت سیلندر چه مزایا و معایبی دارد و آیا گزینه مناسبی برای خرید هست یا خیر!

طراحی ظاهری و بدنه

کیا موهاوی 8 سیلندر

 وقتی که برای اولین بار به موهاوی نگاه کنید، طراحی بسیار بزرگ و عظیم الجثه آن قطعا شما را متعجب می کند. آیا این واقعا یک خودرو کره ای است؟ آیا شرکتی که اسپورتیج را ساخته این خودرو را عرضه کرده؟ در کمال نا باوری پاسخ این پرسش ها بله است. این خودرو بزرگ طولی به اندازه ۵ متر و عرضی به اندازه ۲ متر که باعث می شود این خوردو از لحاظ ابعادی در حد تویوتا لندکروزر باشد. این خودرو طراحی به سبک آمریکایی که دارد که می توان از  کروم کاری  ریز و  درشت در جای جای آن مشاهده کرد. در های خودرو به حدی بزرگ هستند که نیرو زیادی از انسان می برند. به طور کلی طراحی خودرو ساده اما زیباست لکن ابعاد خودرو خیلی بزرگ است که شاید برای رفت و آمد روزمره در شهر زیاد مناسب نباشد و تهیه یک خودروی شهری در کنار آن از واجبات است!

طراحی داخلی

نمای داخل کیا موهاوی 8 سیلندر

وارد کابین کیا موهاوی که می شویم با یک اتاق خیلی وسیعی طرف هستیم. حقیقتا اگر صندلی ها را بر می داشتیم و جای آن یک میز ناهار خوری قرار می دادیم، کاملا با یک اتاق پذیرایی طرف بودیم. فضای پا، سر و سرنشین در این خودرو عالی هست به طوری که به راحتی می توان پنج نفر را در این خودرو جا داد. صندلی ها بسیار بزرگ، در بر گیرنده و نرم هستند که نشستن بر روی آن ها لذت بخش است. ادوات و کلید های روی داشبورد خیلی بزرگ هستند و آپشن ها به نسبت سالی که این خودرو وارد بازار شده مطلوب هستند.

کیا موهاوی 8 سیلندر

کیا موهاوی  مجهز به ۱۰ کیسه هوا، گرمکن صندلی، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی، سیستم تنظیم ارتفاع، کولر دو کاناله با توانایی تنظیم دمای مختلف برای قسمت جلو و عقب، مانیتور مولتی مدیا، سیستم دو دیفرانسیل با قابلیت کمک سنگین و سبک و کلید های کنترل روی فرمان است که به طور کلی می توان سطح آپشن های این خودرو را نسبت به سال تولید عالی و برای حال حاضر هم بسیار خوب تلقی کرد و نمره بالایی به آن داد.

فنی و موتور

پیشرانه کیا موهاوی 8 سیلندر

در این بخش، کیا موهاوی که ما بررسی کردیم یک موتور هشت سیلندر غول پیکر با ۴۶۰۰ سی سی حجم، ۳۴۰ اسب بخار قدرت و نزدیک ۴۳۸ نیوتن متر هم گشتاور تولید می کند که می تواند آن را به چهار تا چرخ منتقل کند. این اعداد و ارقام در این بازه قیمتی بسیار قابل توجه و چشم گیر هستند. لازم به ذکر است که بر روی موهاوی موتور شش سیلندر هم نصب شده که توان کمتری ارائه می دهد اما از سوی دیگر مصرف سوخت کمتری دارد که شاید برای کسانی که خودرویی مثل موهاوی می خواهند اما تمایل ندارند هزینه زیادی برای بنزین هزینه کنند و توان فنی بالا مد نظرشان نیست گزینه مناسب تری باشد. در رابطه با جزئیات عملکرد فنی این خودرو در بخش های بعدی بیش تر صحبت خواهیم کرد.

 تست رانندگی

کیا موهاوی 8 سیلندر

پشت فرمان کیا موهاوی که می نشینیم اولین نکته ای که توجه مارا جلب می کند این است که احساس می کنیم صندلی های به نسبت شیشه در ارتفاع پایین تری قرار دارند که یک حس امنیت خوبی را القا می کند. کابین خودرو بسیار جادار است و صندلی های بزرگ این خودرو به خوبی راننده را در خود غرق می کنند. با وجود حجم موتور این خودرو، استارت کم سر و صدایی دارد که نشان می دهد عایق بندی این خودرو بسیار خوب انجام شده است. شروع حرکت با موهاوی واقعا لذت بخش است. این حس را این گونه می توان توصیف کرد که کیا موهاوی یک خودرو  فوق العاده بزرگ ولی با شتاب یک خودرو اسپرت است. صفر تا صد این خودرو بین هفت تا هشت ثانیه است که برای این ابعاد و وزن دو تن آن واقعا مناسب است. فرمان خودرو و سواری آن (به نسبت خودرو هایی مثل پرادو) خیلی نرم است لکن نباید از آن انتظار یک خودرو سدان را داشت.

علاوه بر تمام توانایی های فنی و شتاب عالی، کیا موهاوی در آفرود هم عملکرد خوبی از خود نشان داد. به واسطه ارتفاع نسبتا زیاد از سطح زمین و نیروی زیادی که تولید می کند، می توان در مسیر های خارج از جاده هم بر روی آن حساب باز کرد. اگر بخواهیم از دید فنی این خودرو را ارزیابی کنیم باید گفت از رقیبی نظیر پرادو هم سواری نرم تر و هم شتاب فوق العاده بهتری دارد لکن شاید در آفرود نتواند به اندازه این رقبا شما را راضی کند.

جمع بندی

کیا موهاوی خودرویی است که شخصا می توانم آن را نسخه ارزان سازی شده لندکروز بدانم. شاید این خودرو به اندازه لندکروز کم استهلاک نباشد، شاید دوام آن خودروی ژاپنی را نداشته باشد اما واقعیت این است که شما برای یک خودرو مدل ۲۰۱۰ موهاوی تقریبا یک سوم لندکروز هزینه می کنید در صورتی که در یک سری موارد موهاوی از لندکروز بهتر هم هست. این نکته می تواند برگ برنده موهاوی باشد که در این رنج قیمتی  ارزش خرید بالایی داشته باشد. یک خودروی پرشتاب، با سواری نسبتا نرم، توان فنی عالی و آپشن های مناسب که این روز ها با قیمت خوبی می توان آن را تهیه کرد و با خرج کمتر سوار بر لندکروز کره ای شد!

نویسنده و عکاس: دانیال جهاندار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
عیسی
مهمان

من ۱۱سالع دارن هشتشو عاشقشم

عشق ماشین
مهمان

من از موهاوی خوشم میاد ماشین با ابهت و قدرتمندیه حتی با پلاک تشریفات هم دیدمش ولی توی نقدهایی که خوندم دوتا نکته متناقضه اول سواری ماشینه که شما گفتی نسبتا نرم ولی چند جا خوندم خیلی خشک و آزاردهنده . دوم شتاب ماشین بعضیا میگن خوبه بعضیا میگن ضعیفه ولی در کل هرکی داره خوش به حالش امیدوارم همیشه در حال لذت بردن از ماشینش و از زندگیش باشه