احتمال حضور جیپ گلادیاتور AM General در ارتش آمریکا

سه شنبه 23 مهر 98 ساعت 17:02
احتمال حضور جیپ گلادیاتور AM General در ارتش آمریکا

دو شرکت جیپ و AM General که در گذشته سال‌ها سابقه همکاری با همدیگر را دارند، اخیراً در یک پروژه همکاری مشترک یک دستگاه جیپ گلادیاتور را به یک خودروی تاکتیکی برای ارتش ایالات متحده آمریکا تبدیل کرده‌اند. نتیجه این همکاری رونمایی کانسپتی به نام Gladiator Extreme Military Grade Truck در یکی از جلسات سالانه انجمن ارتش ایالات متحده آمریکا بوده است.

AM General در بخشی از بیانیه خود گفته که پیکاپ گلادیاتور که مبتنی بر جیپ رانگلر ساخته شده، خودرویی بسیار مناسب برای طراحی و ساخت یک تراک سبک وزن برای ارتش آمریکا بود. این خودرو توانایی‌های آفرود مورد نیاز برای فعالیت در ارتش و جاده‌های صعب العبور را دارد. AM General در بیانیه خود گفته که آن‌ها این تراک را با برخی قطعات سفارشی مانند صندلی‌های ویژه، تایرهای بزرگ‌تر و وینچ ارتقا داده‌اند.

به لطف قسمت باری که گلادیاتور دارد، این خودرو از برخی قابلیت‌های خاص برخوردار شده و حتی، به اعتقاد AM General این خودرو از جیپ ویلیز MB طراحی شده برای جنگ جهانی دوم هم کاراتر می‌باشد. گلادیاتور XMT علاوه بر جابجایی سرباز و تا ۹۰۰ کیلوگرم بار، می‌تواند به عنوان یک مرکز فرماندهی سیار نیز مورد استفاده قرار بگیرد. تراک M715 مدل سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ نیز به همین اندازه کارایی‌های متفاوت داشت.

XMT مشخصات فنی این خودرو را منتشر نکرده است. آن‌ها تنها به صورت خیلی خلاصه اشاره کرده‌اند که تراک رونمایی شده در مراسم مذکور مجهز به یک موتور بنزینی می‌باشد. ولی بعدها ظاهراً یک موتور توربو دیزل نیز روی این خودرو ارائه خواهد شد. شرکت جیپ قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خورجینی توربودیزل را به خانواده پیشرانه‌های خود در سال ۲۰۲۰ اضافه کند.

این که قدم بعدی برای این تراک جذاب چه خواهد بود و آیا جیپ بار دیگر به خدمت ارتش ایالات متحده آمریکا باز خواهد گشت یا نه همه به ثبت سفارش ارتش این کشور بستگی دارد. این اتفاق در صورت رخ دادن بعد از دهه‌ها سبب می‌شود تا جیپ بار دیگر وارد ارتش امریکا شود. مدل M38A1 که مبتنی بر نسل CJ-5 جیپ ساخته شده در سال ۱۹۷۱ از خط تولید خارج شد. همچنین اگر این پروژه نهایی شود، بعد از سال‌ها می‌توانیم شاهد همکاری دو شرکت جیپ و AM جنرال باشیم. تولید این خودرو به احتمال زیاد از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

در حالی که شرکت AM جنرال بیشتر شهرت خود را به خاطر تولید هاموی دارد و در سال ۱۹۹۲ خودروی محبوب هامر H1 را تولید کرده است، ولی این کمپانی وجود خود را بیشتر مدیون شرکت American Motors Company یا AMC است. جالب این که AMC قبلاً مالک شرکت جیپ هم بود. AMC در سال ۱۹۷۰ کمپانی جیپ را از شرکت Kaiser خریداری و آن را به دو قسمت تقسیم کرد. برند جیپ همچنان به تولید خودروهای سواری آفرود مانند واگونیر و CJ برای عموم مردم ادامه داد و شاخه تخصصی سازنده خودروهای نظامی که General Products Division مشهور بود، نهایتاً به شرکت AM General تغییر نام داد. خودروی ون دیفرانسیل عقب DJ که توسط اداره پست ایالات متحده استفاده می‌شد و مبتنی بر جیپ CJ ساخته شده، بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۳ توسط AM جنرال مونتاژ می‌شد.

قوانین فدرال آمریکا که مالکیت خارجی‌ها بر شرکت‌های طرف قرارداد با وزارت دفاع را منع می‌کرد سبب شد تا AMC در سال ۱۹۸۳، شرکت AM جنرال را به کمپانی LTV Corporation بفروشد. در آن زمان رنو بخشی از سهام AMC را در اختیار داشت و خود رنو هم تحت کنترل دولت فرانسه بود. این ارتباط قدیمی می‌تواند شباهت زیاد جلوپنجره جیپ و هامر را به گونه‌ای توضیح بدهد.

autoblog

منبع: Z4Car

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar