احتمال تصادف شاسی‌ بلندها با عابرین پیاده بیشتر از سواری ها است

شنبه 28 اسفند 00 ساعت 16:09
احتمال تصادف شاسی‌ بلندها با عابرین پیاده بیشتر از سواری ها است
بر اساس نتایج تحقیقات مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه، رانندگان خودروهای پیکاپ و شاسی بلندها احتمال تصادف بیشتری با عابران پیاده ها دارند تا خودروهای سواری دیگر.

نتایج تحقیقات مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه معروف به IIHS منتشر شد. افزایش محبوبیت خودروهای قدبلندتر، عامل احتمالی افزایش مرگ و میر پیاده ها در خیابان ها و جاده های ایالات متحده ارزیابی شده است. محققان این پژوهش می گویند ستون های بلندتر و وسیعتر خودروهای بلندقامت، دید رانندگان را بیشتر محدود می کند و پیاده هایی که از گوشه و کنار به خودرو نزدیک می شوند به درستی تشخیص داده نمی شوند.

جسیکا سیچینو قائم مقام رئیس تحقیقات مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه که یکی از پژوهش گران این تحقیق هم هست می گوید: «ارتباط بین نوع خاصی از تصادف پیاده ها با خودروهای بلندقامت، تلقی و نگرش نسبت به الگوهای تصادف را دچار تغییر کرده است.»

اگرچه تحقیقات پیشین هم به تأثیر ستون A در خودروها -که حدفاصل بین پنجره جلوی خودرو و بدنه را تشکیل می دهد و پایه ای برای نگهداری سقف خودرو هم هست- در ایجاد نقطه کور برای راننده اشاره کرده اند اما نویسنده این تحقیق اخیر پیشنهاد می دهد تحقیقات جامع تری روی ارتباط نقاط کور با افزایش میزان مرگ و میر انجام شود.

در سال ۲۰۲۰ بر اساس داده های منتشر شده توسط دولت –یعنی آخرین آمار کاملی که فعلا در دسترس است- در ایالات متحده ۶۵۱۹ نفر در اثر تصادف جان خود را از دست داده اند. به گزارش سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی NHTSA در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ میزان مرگ و میر پیاده ها ۵۹ درصد افزایش یافته و نسبت به سال ۲۰۱۹ نیز ۴ درصد بیشتر شده است.

در همین دوره زمانی هم فروش خودروهای بلندقدمت، پیکاپ و وانت رشد تصاعدی داشته است. در سال ۲۰۰۹ فروش پیکاپ، شاسی بلند و ون ۴۷ درصد از سهم کل فروش خودرو را داشت که در وبسایت Motorintelligence.com آمار آن موجود است. در حالی که در سال ۲۰۲۱ بیش از سه چهارم فروش خودروهای نو را بلندقامت ها تشکیل داده اند.

همه شاسی بلندها و پیکاپ ها نقطه کور ندارند. برای مثال شاسی بلندهای جمع و جور Compact SUV بالاترین سهم فروش را در بازار آمریکا به خود اختصاص داده اند.

بیشتر تصادف پیاده ها با خودرو در حالت راه رفتن یا دویدن اتفاق افتاده و بیشتر در تقاطع ها و حاشیه جاده ها ثبت شده است.

مطالعه آمار در کارولینای شمالی نشان می دهد که احتمال تصادف پیکاپ ها با پیاده ها ۴۲ درصد بیشتر از خودروهای سواری است و بیشتر در گردش به چپ خودروها اتفاق افتاده است. شاسی بلندها ۲۳ درصد احتمال تصادف بالاتری با پیاده ها نسبت به خودروهای سواری عادی دارند.

در خارج از تقاطع ها احتمال تصادف با پیاده ها برای پیکاپ ۸۰ درصد، برای اس.یو.وی ۶۱ درصد و مینی ون ها ۴۵ درصد بیشتر است.

به طور کلی وانت ها، شاسی بلندها و ون ها ستون A‌ بزرگتر و پهن تری دارند و دلیل آن نیاز به پاس کردن استانداردهای ایمنی در هنگام واژگون شدن خودرو است. هر چقدر خودرو بزرگتر و سنگین تر باشد، ستون A‌ آن باید محکمتر و پهن تر باشد.

کانزومر ریپورتس هم سال گذشته گزارش داد که فقط نقاط کور نیست که باعث مرگ پیاده ها می شود بلکه ارتفاع در موتور در خودروهای بلندقامت، دید راننده را کاهش می دهد.

جنیفر استاکبرگر مدیر عملیات تست خودروی کانزومر ریپورتس می گوید: «درب موتور خودروها که از سال ۲۰۰۰ به بعد ارتفاعشان از سطح زمین ۱۱ درصد افزایش یافته دید راننده را بیشتر کاهش داده است.» در موتور اف-۱۵۰ فورد مدل ۲۰۱۷ که یک پیکاپ سنگین وزن است از زمین ۵۵ اینچ فاصله دارد که خودش سقف خیلی از خودروهای سواری عادی است.

نویسنده این پژوهش می گوید: «ما درک می کنیم که هر چقدر خودرو بزرگتر می شود نیاز به استحکام بیشتر ستون های خودرو است اما افزایش استحکام لزوما به معنی پهن تر شدن با بزرگتر شدن سایز این ستون ها نیست بلکه با آلیاژها نیز می توان به این هدف رسید.»

مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه هم پیشنهاد می دهد سامانه ترمز اضطراری خودکار در خودروها نصب شود تا میزان مرگ و میر پیاده ها کاهش یابد. خودروسازان آمریکا از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در تمامی مدل های جدید خود به صورت استاندارد و فابریک کارخانه ای این سامانه را نصب خواهند کرد. به احتمال زیاد به زودی این استاندارد اجباری خواهد شد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar