جریمه یک میلیارد یورویی فولکس واگن

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جریمه یک میلیارد یورویی فولکس واگن

دادستانی برانشوایگ آلمان خواستار پرداخت غرامتی یک میلیارد یورویی به دست کمپانی فولکس واگن به علت تقلب در پیشرانه‌های دیزلی شده است. فولکس واگن گفته که با این جریمه مخالفتی ندارد و هیچ اقدام قانونی برای آن انجام نخواهد داد.

دادستانی برانشوایگ چهارشنبه (۱۳ ژوئن /۲۳ خرداد) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج تحقیقات دفتر دادستانی نشان دهنده "نقض نظارت در قسمت توسعه کل [فولکس واگن] در رابطه با بازرسی خودرو" بوده است و به همین علت دادستانی خواستار پرداخت غرامتی به مبلغ یک میلیارد یورو از طرف این گروه خودروسازی است.

به گفته دادستانی نقض نظارت "یکی از علت‌های" راه یابی ده میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی فولکس‌واگن با پیشرانه دیزلی تیپ EA 288 در کانادا و آمریکا و تیپ EA 189 در سراسر دنیا بوده که روی آنها نرم افزار غیرقانونی با هدف فریب تست آلودگی نصب شده بوده است.

شرکت فولکس واگن اعلام کرده که با درخواست دادستانی برای پرداخت جریمه یک میلیارد یورویی قصد مقابله قانونی ندارد. این کمپانی در اطلاعیه‌ای گفته است: «فولکس واگن به این ترتیب مسئولیت خود را در جریان بحران خودروهای دیزلی قبول می‌کند و آن را یک قدم مهم دیگر در راستای پشت سر گذاشتن این بحران می‌بیند.»

قبول پرداخت جریمه از طرف فولکس واگن به این معناست که پرونده قضایی تخلف این کمپانی خودروساز بسته خواهد شد. بدین سبب به گفته مسئولان فولکس واگن این کمپانی احتمال می‌دهد مختومه شدن این پرونده "بر دیگر پرونده‌های قضایی که علیه فولکس واگن و کمپانی‌های متبوعه آن در اروپا جریان دارد، تأثیرات خیلی مثبتی داشته باشد".

شرکت حقوقی "مای‌رایت" (MyRight) که وکالت ۱۵ هزار مالک خودروی دیزلی فولکس واگن را برای کسب خسارت بر عهده دارد، با استقبال از تصمیم دادستانی اعلام کرده، از این به بعد "دادگاه‌ها به ندرت قادر به رد کردن شکایت مصرف‌کنندگان هستند".

به گفته دادستانی، این جریمه "یکی از بیشترین" جریمه‌هایی است که تا به حال علیه یک کمپانی آلمانی اعمال شده است.

تخریب وجهه صنعت خودروسازی آلمان

فولکس واگن سال پیش اعتراف کرده بود که در سال ۲۰۱۵ در یازده میلیون دستگاه خودروی دیزلی خود در سراسر دنیا نرم افزاری غیرقانونی را برای فریب تست میزان آلایندگی کار گذاشته است. در این خودروها میزان تولیدی ذرات ریز مضر و اکسید نیتروژن که می‌تواند بیماری‌های تنفسی و قلبی را ایجاد کند، خیلی بیشتر از استانداردهای مجاز بوده است.

این رسوایی تا به حال بیش از ۲۵ میلیارد یورو برای فولکس واگن هزینه داشته و صدمات جبران ناپذیری را به وجهه این کمپانی چه در آلمان و چه در دنیا وارد کرده است.

با افشای این رسوایی مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس واگن، از جایگاه خود کناره گیری کرد. ماتیاس مولر، جانشین او، هم اوایل سال ۲۰۱۸ از پست کنار گذاشته شد.

وینترکورن و مولر هر دو در جای شک و گمان و اتهام قرار دارند و گفته می‌شود آنها از مدتها قبل از آنکه اعتراف کنند، از نصب این نرم‌افزار روی خودروهای دیزلی اطلاع داشته‌اند و به این ترتیب در انجام وظیفه خود برای مطلع کردن سرمایه‌گذاران در خصوص ریسک‌های مالی کم کاری کرده‌اند.

دادستان‌های آمریکایی هم ماه پیش وینترکورن را متهم کردند که در ماه مه ۲۰۱۴ از این تقلب مطلع شده ولی باز هم تصمیم به ادامه اجرای آن گرفته است.

رسوایی فولکس واگن که از آن در رسانه‌ها با نام "دیزل گیت" (اشاره به رسوایی سیاسی مشهور "واترگیت" در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا) هم یاد می‌شود، همینطور به وجهه صنعت خودروسازی آلمان ضربه زد. دفاتر کمپانی مرسدس (زیرمجموعه کمپانی چند ملیتی دایملر) و بی ام و هم برای یافتن شواهدی دال بر تقلب احتمالی مورد بازرسی قرار گرفتند.

دولت آلمان روز دوشنبه (۱۱ ژوئن) ۷۷۴ هزار دستگاه خودروی دایملر را از همه جای اروپا برای تعمیر فراخواند. اداره فدرال امور خودرو اعلام کرده است که دلیل فراخواندن این خودروها یک سیستم غیرمجاز خاموش کردن پیشرانه به هنگام تصفیهٔ گازهای زاید خروجی است. این نهاد نظارتی در حال بررسی دیگر مدل‌های خودروی بنز است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar