رونمایی کالمار ۹×۹

بروزرسانی در: دوشنبه 29 مرداد 03 ساعت 08:45
رونمایی کالمار 9×9

برند نه‌چندان شناخته شده «کالمار اتوموتیو» در مراسم رونمایی خود از محصول تازه‌اش به نام ۹×۹ هیچ یادی از برند پورشه نمی‌کند؛ هر چند که چهره خودرو به اندازه کافی در باره سرگذشت خود سخن می‌گوید.

کالمار مدعی است که ۹×۹ با بهره‌مندی از سقف بلند، ارتفاع کم و بال بسیار بزرگ خود نخستین ابرخودروی مدرن-کلاسیک جهان به شمار می‌رود و هر چند به آن اقرار نمی‌کند؛ اما بی‌شک آن را بر پایه پورشه ۹۵۹ تولید کرده یا حداقل از آن الهام گرفته است.

کالمار از تاریخچه مسابقه‌ای خود و حضور در مسابقه ۲۴ ساعتی لمان با خودروهای پورشه کمک گرفته تا دانش خودروهای سریع‌ و قدرتمند را وارد محصول تازه خود کند. نتیجه تلاش‌های این برند دیشب در رویداد کوآیل در هفته خودرویی مونتری در معرض دید عموم قرار گرفت.

این برند دانمارکی کار خود را با پیشرانه آغاز کرده و برای اینکه اثبات کند با مفهوم ابرخودرو به‌خوبی آشنایی دارد، یک واحد ۳.۸ لیتری توربوشارژر ۶ سیلندر تخت را در قلب ۹×۹ قرار داده که توان تولید ۹۳۰ اسب بخار قدرت را دارد؛ تمام خروجی از طریق یک جعبه‌دنده دوکلاچه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود تا شتاب فوق‌العاده‌ای را برای ابرخودروی نوستالژیک این برند فراهم کند. از آنجا که این حجم از قدرت و عملکرد برای همه خریداران قابل‌کنترل نخواهد بود، این شرکت یک نسخه ۶۵۰ اسب بخاری از ۹×۹ را با پسوند «اسپرت» تولید می‌کند که از یک جعبه‌دنده دستی ۷ سرعتی استفاده خواهد کرد.

خریداران می‌توانند در صورت تمایل به‌سراغ نسخه سبک‌وزن‌تر «لایشت‌باو» هم بروند که به‌جای پیشرانه یادشده از یک واحد ۴ لیتری تنفس‌طبیعی استفاده می‌کند و قدرت را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی به هر چهار چرخ می‌فرستد. سازنده صحبتی از قدرت خروجی این مدل به میان نیاورده است اما عنوان کرده که تنها ۱,۲۵۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

تمامی مدل‌های ۹×۹ به بدنه‌ای تمام فیبرکربنی مجهز خواهند شد که روی سیستم فنربندی دوجناغی پوشراد سوار می‌شود و آرامش خود را از میراگرهای تطبیق‌پذیر دریافت می‌کند. کالمار برای کنترل هر پچه بهتر ابرخودروی خود، آن را به سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب مجهز کرده است. از دیگر امکانات خاص این خودرو می‌توان به کالیپرهای ترمز پرینت‌شده از جنس تیتانیوم و دیسک‌ترمزهای کربن‌سرامیکی اشاره کرد که پشت رینگ‌ها زیبای منیزیومی پنهان خواهند شد.

مهندسان این مجموعه نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا درکنار حفظ فلسفه خلق یک ابرخودروی نوستالژیک یا مدرن-کلاسیک، به ویژگی‌های آیرودینامیکی آن هم توجه داشته باشند و محصولی را معرفی کنند که حاشیه بین زیبایی و کارایی را نگه می‌دارد. هدف اصلی این خودرو، ارائه لذت بی‌مانند در رانندگی اعلام شده است و به‌همین دلیل، فاقد هرگونه سیستم الکترونیکی نمایشگری حواس‌پرت‌کن مانند سیستم اطلاعات سرگرمی یا حتی رادیو است. تنها نمایشگرهای این خودرو روبه‌روی راننده قرار گرفته‌اند تا اطلاعات حیاتی را به‌بهترین شکل به او انتقال دهند.

کالمار با معرفی چند نسخه قوی و قوی‌‎تر ۹×۹ نشان داده که به توانایی راننده در کنترل خودروی خود اهمیت می‌دهد؛ پس همچنان سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری را حفظ کرده اما دکمه‌هایی برای غیرفعال‌کردن آن‌ها تعبیه کرده است. متاسفانه کالمار قیمت محصول خود را در این وهله اعلام نکرده و به انتشار تاریخ عرضه بسنده کرده است؛ نخستین مدل‌های ۹×۹ از ماه ژولای ۲۰۲۵ به دست مشتریان خواهند رسید و انتظار می‌رود به هم جمع سوپراسپرت‌های خاص با برچسب‌های میلیون دلاری بپیوندد. نظر شما درباره این ابرخودروی به‌اصطلاح نوستالژیک چیست؟ آیا کالمار واقعا نخستین ابرخودروی مدرن-کلاسیک جهان است؟

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar