سیتروئن ۲CV صحرا با دو موتور !

دوشنبه 30 بهمن 02 ساعت 17:16
سیتروئن 2CV صحرا با دو موتور !

این نسخهٔ خاص از سیتروئن ۲CV علاوه بر پیشرانهٔ جلو، یک موتور هم در عقب داشت و می‌توانست به‌صورت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک کار کند.

این روزها ساخت خودروهای چهارچرخ محرک بسیار آسان شده و این ماشین‌ها را در بازار فراوان می‌بینیم. برخی از خودروسازان با استفاده از میل‌گاردان به‌طور سنتی اقدام به ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک می‌کنند و برخی دیگر از یک یا دو موتور الکتریکی برای نیرو دادن به چرخ‌های عقب استفاده می‌کنند. سیتروئن اما در دههٔ ۶۰ برای ساخت نسخه‌ای چهارچرخ محرک از ۲CV روشی غیرمتعارف و بسیار عجیب را به کار گرفت. این نسخه ۲CV صحرا نام داشت و تنها ۶۹۳ دستگاه از آن ساخته شد.

برای ساخت ۲CV چهارچرخ محرک، سیتروئن علاوه بر پیشرانهٔ معمول که در جلو قرار داشت، یک موتور دیگر را هم در عقب نصب کرد. این دو موتور که هرکدام یک گیربکس برای خود داشتند، به‌طور مستقل کار می‌کردند و خودرو می‌توانست به‌صورت محرک جلو، محرک عقب یا چهارچرخ محرک کار کند. سیتروئن همچنین در این نسخه شاسی و بازوهای تعلیق را تقویت کرده بود تا در مسیرهای ناهموار تحمل بیشتری داشته باشد. مهندسان فرانسوی همچنین برای این ماشین سپرهای لوله‌ای محکم و دو باک سوخت برای تغذیهٔ پیشرانه‌های جلو و عقب در نظر گرفته بودند. با وجود دو پیشرانه، دو گیربکس و دو باک بنزین، ۲CV صحرا هنوز هم تنها ۷۳۵ کیلوگرم وزن داشت.

در داخل خودرو دو سوئیچ استارت وجود دارد که هرکدام برای یکی از موتورها است. سوئیچ نزدیک به فرمان پیشرانهٔ جلو را روشن می‌کند درحالی‌که سوئیچ دوم برای موتور عقب است. این پیشرانه‌ها ۴۲۵ سی‌سی دو سیلندر هستند که هرکدام ۱۳.۵ اسب بخار قدرت و ۲۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. با استفاده از هردو پیشرانه، سرعت خودرو به نزدیک صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ازآنجایی‌که باک‌های سوخت زیر صندلی‌های جلو نصب شده‌اند، سوراخی در درهای جلو برای بنزین زدن تعبیه شده است. در داخل نیز یک اهرم جداگانه برای همگام‌سازی دو گیربکس دیده می‌شود.

سیتروئن برای ساخت این نسخهٔ دو موتوره مجبور شد در بدنهٔ ۲CV تغییرات زیادی ایجاد کند که صحرا را حتی عجیب‌تر جلوه می‌دهد. برخلاف نسخهٔ معمولی، دهانهٔ گلگیرهای عقب برش خورده و کمی بالاتر هم دریچه‌هایی برای خنک کردن پیشرانه تعبیه شده است. در عقب هم یک فن خنک‌کننده برای پیشرانه نصب شده و در طرفین آن چراغ‌های اختصاصی جای گرفته‌اند. در جلو هم کاپوت بازطراحی شده و روی آن جایی برای نصب زاپاس تعبیه شده است زیرا دیگر امکان قرار دادن زاپاس در صندوق عقب وجود ندارد.

هرچند ۲CV صحرا به دو موتور مجهز است اما هیچ عایق صدایی وجود ندارد و داخل کابین بسیار پرسروصدا است. همچنین قیمت این نسخه هم مشکل‌ساز بود زیرا دو برابر از یک ۲CV معمولی گران‌تر بود. به همین دلیل، صحرا موفقیت تجاری به دنبال نداشت و بیشتر شبیه یک پروژهٔ آزمایشی بود. در حال حاضر اما این خودرو ارزش زیادی پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۹ یک نمونهٔ آن در حراجی پبل بیچ با قیمت ۱۰۶,۴۰۰ دلار فروخته شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar