معرفی ونوال وندرول

بروزرسانی در: پنج شنبه 25 آبان 02 ساعت 17:21
معرفی ونوال وندرول

وندرول یک هاچ‌ بک داغ برقی از یک نام باسابقهٔ بریتانیایی است که به‌تازگی احیا شده و قرار است اولین محصول جاده‌ای خود را سال آینده به بازار عرضه کند.

شاید تاکنون نام ونوال (Vanwall) را نشنیده باید اما این یک تیم فرمول یک و سازندهٔ خودروهای مسابقه‌ای بریتانیایی بود که در سال ۱۹۵۸ اولین قهرمانی فرمول یک خود را در بخش سازندگان به دست آورد. سال ۱۹۵۸ اما آخرین سال حضور کامل ونوال در فرمول یک بود و به دلیل افزایش سن و بیماری بنیان‌گذار و مدیر تیم «تونی وندرول» (Tony Vandervell)، این تیم در سال ۱۹۶۱ به‌طور کامل از مسابقات کناره‌گیری کرد. اخیراً اما ونوال توسط یک تیم مسابقه‌ای بنام ByKolles احیا شده و امسال با هایپرکاری در مسابقهٔ لمان حضور یافت.

حال ونوال قصد دارد با یک هاچ‌بک الکتریکی وارد بازی خودروهای تولیدی شود. این خودرو وندرول نام گرفته است که ادای احترامی به بنیان‌گذار تیم است. این خودرو هاچ‌بک داغی است که در دو نسخه ارائه خواهد شد. مدل پایه بنام S با ۳۵۰ اسب بخار قدرت است و مدل پرچم‌دار بنام S پلاس با ۶۵۰ اسب بخار قدرت که فقط در ۵۰۰ دستگاه ساخته می‌شود و باید آن را یک هایپرهاچ‌بک دانست. هردو نسخه به سامانهٔ چهارچرخ محرک، لانچ کنترل اختصاصی و سیستم احیای انرژی ترمزها مجهز هستند. ونوال وزن این ماشین را هم حدود ۱,۸۰۰ کیلوگرم اعلام کرده است.

ونوال برای طراحی وندرول رویکردی رترو را دنبال کرده و در قسمت جلو با استفاده از خطوط صاف و چراغ‌های مربعی کوچک، نمایی قدیمی به خودرو بخشیده است. کاپوت در کناره‌ها قسمتی کم‌ارتفاع‌تر دارد که روی دهانهٔ گلگیرها کشیده شده است. به گفتهٔ ونوال، این طراحی باعث می‌شود بدنه به‌خوبی روی لاستیک‌های فاق کوتاه که رینگ‌های آلیاژی ۲۱ یا ۲۲ اینچی را می‌پوشانند جریان پیدا کند. در پروفیل جانبی هم ونوال شیارهای باریکی را در انتهای درهای عقب و روی ستون‌های C تعبیه کرده است که هوا را به سمت دفلکتور یکپارچهٔ عقب هدایت می‌کند.

وندرول اما هرگز خودروی ارزانی نیست و قیمت پایهٔ آن از حدود ۱۱۰ هزار پوند آغاز می‌شود. این هاچ‌بک داغ الکتریکی قرار است در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ با شش رنگ مختلف مثل سبز مسابقه‌ای تیم ونوال برای فروش به بازار عرضه شود.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar