معرفی کاترهام پروجکت V

یکشنبه 8 مرداد 02 ساعت 09:59
معرفی کاترهام پروجکت V

کاترهام برای کاهش هزینه‌ها، در نسخهٔ تولیدی کوپهٔ برقی خود از دیافراگم درهای آئودی TT و صندلی‌های مازراتی استفاده خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین خودروهایی که در فستیوال سرعت گودوود امسال رونمایی شد کاترهام پروجکت V بود. در حال حاضر این خودرو یک کانسپت است اما برند بریتانیایی قصد دارد نسخهٔ تولیدی آن را در اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ به بازار عرضه کند. این خودرو اما هرگز شبیه محصولات قبلی کاترهام نیست زیرا پروجکت V یک کوپهٔ تمام الکتریکی با ترکیب صندلی‌های ۱+۲ است که توسط ایتال‌دیزاین ساخته شده است.

اما کاترهام یک خودروساز کوچک است و همه میدانیم که برای شرکت‌های کوچک توسعهٔ قطعات لازم برای یک خودروی جدید چقدر سخت است. به همین دلیل، برای سرعت بخشیدن به فرآیند مهندسی و کاهش هزینه‌ها بدون افت کیفیت، کاترهام در پروجکت V از دیافراگم درهای آئودی TT استفاده می‌کند و صندلی‌ها از مازراتی گرفته می‌شوند.

این موضوع را به‌تازگی مدیر اجرایی کاترهام «باب لیشلی» در مصاحبه‌ای بیان کرده است. این یعنی پروجکت V همان استراتژی کاترهام سون را دنبال می‌کند که از پیشرانهٔ فورد، گیربکس مزدا و دیفرانسیل ب‌ام‌و استفاده می‌کند. قرض گرفتن قطعات از شرکت‌های بزرگ به برندهای کوچک کمک می‌کند تا مقدار زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

برای کاهش بیشتر هزینه‌ها، کاترهام قید صندوق بار جلو را هم در کوپهٔ الکتریکی خود زده است. این کار با حذف قفل و لولاها، دماغهٔ خودرو را ساده و در همین حال، ۱۰ کیلوگرم از وزن کم می‌کند. کاترهام در این خودرو با استفاده از شاسی فیبر کربنی و آلومینیومی، وزن ۱۱۹۰ کیلوگرمی هدف قرار داده است. پروجکت V به یک موتور الکتریکی با ۲۶۸ اسب بخار قدرت در عقب مجهز است که توسط یک پکیج باطری ۵۵ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. به گفتهٔ برند بریتانیایی، این کوپهٔ الکتریکی در کمتر از ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

برد پروجکت V هم با شارژ کامل باطری‌ها طبق معیارهای WLTP اروپا ۴۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است. این کوپهٔ بریتانیایی همچنین از قابلیت شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی هم برخوردار است که از ۲۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف ۱۵ دقیقه شارژ می‌کند. پروجکت V اما به‌عنوان جایگزین سون در نظر گرفته نشده و مکمل آن خواهد بود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، نسخهٔ تولیدی این خودرو ۸۰ هزار پوند معادل ۱۰۴ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar