رونمایی از رولز رویس کولینان: بریتانیایی‌ترین شاسی بلند لوکس دنیا آمد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
رونمایی از رولز رویس کولینان: بریتانیایی‌ترین شاسی بلند لوکس دنیا آمد

چرا ما انتظار داشتیم رولز رویس کولینان باید ظاهری به غیر از یک فانتوم با سیستم تعلیق مرتفع و حذف شدن صندوق داشته باشد؟ رولز رویس شاسی بلندها به خوبی هر چه تمام از عناصر طراحی فانتوم الهام گرفته است، از کاپوت مرتفع تا خطوط شانه قوی و درب‌هایی که به شکلی خاص باز می‌شوند. این خودروی آفرود انگلیسی، به برخی امکانات، تجهیزات و سیستم‌هایی مجهز شده که برخی از آن‌ها برای نخستین بار روی یک رولز رویس ارائه شده‌اند، از آن جمله می‌توان به سیستم دو دیفرانسیل، یک حالت رانندگی آفرود و یک سیستم تعلیق خاص که با بهره گیری از کمک فنرهایی خاص چرخ‌ها را روی زمین می‌چسباند بهره می‌برد. تمامی ابتکارات و سیستم‌های جدید مورد استفاده در این خودرو جزو مواردی است که در طراحی شعار تبلیغاتی، رولز رویس بسیار روی آن مانور داده و این خودرو را به ثروتمندان می‌فروشد: "بدون زحمت، همه جا."

ابعاد بدنه تقریباً مشابه فانتوم است

کولینان ۵۳۴۱ میلی متر طول روی فاصله بین دو محوری برابر با ۳۲۹۵ میلی متر دارد و در هر دو بخش، از مدل فانتوم کوتاه‌تر می‌باشد. هر چند، این شاسی بلند تقریباً ۱۴ سانتی متر عرض و ۱۸ سانتی متر ارتفاع بیشتری در مقابل این سدان لوکس رولز رویس دارد. این خودرو که روی همان پلت فرم معروف به "معماری لوکس" فانتوم ساخته شده، اضافه شدن برخی تجهیزات و قطعات اضافی مخصوص آفرود، تقریباً ۱۰۰ کیلوگرم وزن کولینان را افزایش داده و وزن کلی این خودرو حدوداً ۲۶۶۰ کیلوگرم است. موتور ۶.۶ لیتری توربو دوقلوی ۱۲ سیلندر خورجینی این خودرو ۵۶۳ اسب بخار نیرو و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و اگر آن‌ها را با فانتوم مقایسه کنیم، از نظر قدرت موتور دو مدل یکسان هستند، ولی کولینان ۵۰ نیوتن متر گشتاور کم دارد. البته، گشتاور ۸۵۰ نیوتن متری کولینان تقریباً از ۱۰۰ دور در دقیقه زودتر در مقایسه با فانتوم در اختیار راننده قرار می‌گیرد که اهمیت بسیاری دارد.

اولین شاسی بلند سه جعبه‌ای دنیا

رولز رویس تلاش کرده تا با یک حقه زبانی دیگر، به همه بگوید که کولینان با دیگر شاسی بلندهای با طراحی دو جعبه‌ای جداست و از این رو، آن را اولین شاسی بلند سه جعبه‌ای دنیا معرفی کرده است. در حالی که از بیرون فقط دو جعبه دیده می‌شوند، به نظر ما منظور رولز رویس از جعبه سوم یک پارتیشن شیشه‌ای در کابین این خودرو است که در مدل‌های مجهز به صندلی ردیف عقب تکی، محفظه سرنشین را از محفظه بار خودرو جدا کرده است. با این اوصاف، داخل کابین یک محفظه مختلف وجود دارد و رولز رویس در بیانیه مطبوعاتی این خودرو گفته که این طراحی، به یاد دورانی انجام شده است که لوازم و بار سرنشین، بیرون از کابین و روی بدنه خودرو نصب می‌شده تا سرنشین‌ها از اسباب و لوازم خود دور باشند.

درب عقب متفاوت از آن چه تاکنون دیده‌اید

با این اوصاف، چیزی که ما معمولاً آن را درب عقب می‌نامیم، رولز رویس آن را در کولینان The Clasp نامیده است و می‌خواهد ما را به یاد راننده‌هایی بیندازد که اسباب و اثاثیه خود را روی بدنه خودرو قرار می‌داده‌اند. درب عقب برقی خودرو یک بخش باریک‌تر پایینی دارد که تا می‌شود و به کشوی الکترونیکی در ماژول تفریحی خودرو کمک می‌کند. این ماژول فضای ذخیره سازی کاستوم طراحی شده برای ابزارهای مناسب برای تفریحات مالک خودرو مانند کوه نوردی، شکار یا پرواز با پهپاد ارائه می‌کند، از سوی دیگر، این ماژول می‌تواند با حذف میزهای ویژه صندلی و کوکتل، سیستم رولز رویس Viewing Suite را برای شما فراهم کند.

به رولز رویس کولینان خوش آمدید

داخل کابین و زیر پوست خودرو دو بخشی هستند که کولینان بیش از همه بخش‌ها توانسته توجه ما را به خود جلب کند. رولز رویس ارتفاع سواری این خودرو روی رینگ‌های استاندارد ۲۲ اینچی را مشخص نکرده، ولی این شاسی بلند هنگام باز کردن درب ۴۰ میلی متر ارتفاع سواری خود را کاهش می‌دهد و بعد از سوار شدن راننده و فشردن دکمه استارت، دوباره به حالت قبلی خود باز می‌گردد. داخل کابین، همه چیز فوق العاده لوکس است و شاهد برخی تغییرات اندک بین این خودرو و فانتوم هستیم. آمپرها و صفحه کیلومتر دیجیتال، یک فرمان کوچک‌تر و ضخیم‌تر درست جلوی روی راننده قرار گرفته و دیگر خبری از فرمان براق فانتوم نیست و به جای آن، یک فرمان چرمی در این مدل عرضه شده است. صفحه نمایش مرکزی این خودرو برای نخستین بار در تاریخ خودروهای رولز رویس لمسی شده است، ولی همچنان می‌توانید آن را با کنترلر روح اکستازی که از کنار جا بازویی به نزدیکی تونل مرکزی منتقل شده کنترل کنید.

کابینی جادار و فوق العاده لوکس

سرنشینان ردیف عقب صندلی‌ها ارتفاع سواری بیشتری در مقایسه با سرنشین‌های جلو دارند تا هیچ چیزی از مناظر روبرو را از دست ندهند. صندلی لوژ عقب فضای کافی برای نشستن سه نفر را فراهم می‌کند و قابلیت تا شدن ۶۰/۴۰ را دارد. یکی دیگر از موارد قابل توجه رولز رویس در این خودرو این که پشت سری‌های صندلی عقب هنگام تا کردن صندلی تا می‌شوند تا پشت سری‌ها لکه روی کوسن‌ها ایجاد نکنند! اگر ترکیب صندلی تکی را برای این خودرو سفارش دهید، کمپانی دو صندلی عقب برقی بسیار نرم که توسط یک کنسول مرکزی از هم جدا شده‌اند و شامل مواردی مانند یخچال، کابینت نوشیدنی، لیوان و بسیاری چیزهای دیگر می‌شوند در اختیار شما قرار خواهد داد. سرنشین‌های عقب خودرو با کمک یک صفحه نمایش عقب می‌توانند از اوضاع خودرو و راننده در هر حال باخبر باشند.

قسمت بار فضایی فوق العاده دارد

پشت صندلی‌های عقب، کف قسمت بار خودرو معمولاً ارتفاع پایین‌تری در مقایسه با قسمت بالای کوسن‌های صندلی عقب دارد. این تفاوت ارتفاع موجب می‌شود تا وسایل موجود در قسمت بار خودرو، هنگام حرکت به سمت صندلی‌های عقب لیز نخورند. مالک این امکان را خواهد داشت که در صورت نیاز ارتفاع فضای بار خودرو را افزایش داده و یک کف صاف در اختیار داشته باشد. فضای بار خودرو با وجود پارتیشن شیشه‌ای و بالا بودن صندلی‌های عقب تقریباً ۵۳۸ لیتر، بدون پارتیشن شیشه‌ای ۵۹۵ لیتر و با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب و افزایش ارتفاع قسمت بار ۱۹۲۵ لیتر است. در این حالت آخر، کولینان می‌تواند جسمی به طول ۲۲۴۵ میلی متر را داخل کابین خود جای دهد.

ما هنوز مطمئن نیستیم که سیستم تعلیق کولینان به صورت پیش فرض چند حالت مختلف خواهد داشت، ولی دو دکمه ارتفاع سیستم تعلیق موجود روی تونل مرکزی خودرو کنترل خوبی روی این موضوع در اختیار راننده قرار داده است. رولز رویس می‌گوید شاسی بلند کولینان می‌تواند داخل آبی به ارتفاع حدوداً ۵۴ سانتی متر بدون مشکل حرکت کند. این عدد ۴.۳ سانتی متر بیشتر از بنتایگا است، ولی در مقابل ۹۰ سانتی متر رنج روور حرفی برای گفتن ندارد.

سواری نرم و فوق العاده آفرود!

این خودروساز بریتانیایی قبلاً تبلیغات زیادی در مورد سیستم Magic Carpet Ride فانتوم کرده بود، ولی سیستم تعلیق بادی این خودرو که به صورت الکترونیکی و به طور خودکار می‌تواند ارتفاع خود را تنظیم کند، در حالت آفرود بسیار بهتر هم می‌شود: یک کمپرسور هوا کمک فنرها را در بازترین حالت خود نگاه می‌داد تا چرخ‌های کاملاً روی زمین بچسبند. شش حالت مختلف برای جاده‌های متفاوت، شامل پیست، سنگ ریزه، چمن خیس، گل، برف یا شن وجود دارند، ولی راننده نیازی به انتخاب یکی از آن‌ها به صورت دستی ندارد؛ وقتی حالت آفرود فعال شود، کولینان داده‌های دریافتی از دوربین‌ها و کل سیستم تعلیق را بررسی و تصمیم مناسب را برای اعمال تغییرات می‌گیرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "رونمایی از رولز رویس کولینان: بریتانیایی‌ترین شاسی بلند لوکس دنیا آمد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
farbod
مهمان

الحق که نام لوکس ترین خودرو ساز جهان برازنده رولزرویس بوده و هست
فقط یه چیزی کم داره پشتش اونم جمله سایپا مطمئن هست که اگه پشتش بنویسن فک کنم فروشش چند صد برابر بشه

سام
مهمان

اینا چی تولید می کنند ما چی سوار میشیم
همیشه باید حسرت به دل باشیم

Farshad
مهمان

بی نظیره