آلمان به سامانه رانندگی خودکار بنز مجوز داد

یکشنبه 21 آذر 00 ساعت 10:40
آلمان به سامانه رانندگی خودکار بنز مجوز داد

سازمان نظارت بر صنعت خودروی آلمان به سامانه نیمه خودمختار (نیمه-خودران) مرسدس بنز مجوز تولید و تجاری شدن داد و راه را برای دایملر ای جی [کمپانی مادر مرسدس بنز] هموار کرد که سامانه درایو پایلوت Drive Pilot خود را به بازار عرضه کند.

این سامانه که بخش اعظم آن خودکار شده است، به راننده اجازه می دهد دست خود را از روی فرمان بردارد و بخشی از تمرکز خود را به کارهای کوچک دیگر هنگام رانندگی اختصاص دهد. این فناوری در بزرگراه ها و در ترافیک ها اختیار رانندگی را به دست می گیرد و راننده کمتر خسته می شود و می تواند برخی از کارها را بدون توجه کامل به مسیر انجام دهد.

سازمان نظارت بر صنعت خودروی آلمان KBA بر اساس الزامات فنی و مقررات تدوین شده ی سازمان ملل این سامانه را تأیید کرده است. ریچارد دام Richard Damm رئیس این سازمان می گوید: «کا ب آ، استانداردهای ملی، اروپایی و بین المللی برای ایمنی جاده ها مخصوص رانندگی با خودران ها تدوین می کند.»

علاوه بر الزامات فنی بین المللی سازمان ملل، هر کشوری متناسب با نیازها و مشخصات خودش نیز مقررات و آیین نامه هایی را تصویب می کند که این نوع سامانه ها چگونه و در چه مکان هایی مورد استفاده قرار گیرد.

مارکوس شائفر Markus Schaefer قائم مقام مدیر عامل دایملر در فناوریمی گوید: «با این نقطه عطفی که به وجود آمده، ما بار دیگر پیشگام بودن خود را در رانندگی با خودران به اثبات رساندیم و یک تغییر پارادایم را آغاز کردیم.» وی همچنین اضافه کرد که برای عرضه این سامانه در بازارهای دیگر از قبیل چین و ایالات متحده منتظر قانون گذاران و ناظران آنها خواهند ماند.

تأیید کشور آلمان به این معنی است که مرسدس بنز می تواند کلاس اس خود را با سامانه درایو پایلوت در کشور آلمان از اواسط سال ۲۰۲۲ به فروش برساند.

سامانه سطح۳ خودران از سال ۲۰۱۷ مجوز حضور در خیابان ها را پیدا کرده اند. [شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران ها را به ۶ سطح تقسیم بندی می کنند که از صفر شروع می شود. سطح ۰: هیچ کاری خودکار انجام نمی شود؛ سطح۱: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح۲: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح۳: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح۴: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح۵: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.] در آلمان ۱۳,۱۰۰ کیلومتر جاده و بزرگراه برای سامانه درایو پایلوت مجوز دارند.

بر اساس این مصوبه جدید «کا ب آ»، حداکثر سرعت مجاز برای این سامانه ۶۰ کیلومتر در ساعت است. هنوز معلوم نیست که در این مقررات جدید آیا سبقت گرفتن این خودروها یا تغییر بین خطوط رانندگی مجاز است یا خیر./ رویترز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar