شوک قیمت خودرو با احیای برجام

دوشنبه 20 دی 00 ساعت 10:33
شوک قیمت خودرو با احیای برجام
اگر چه احیای برجام علاوه بر تاثیر مثبت روی تولید، قیمت بازار خودرو را هم تحت شعاع قرار خواهد داد و شوک اولیه ای را در بازار ایجاد می کند اما به گفته کارشناسان در این جریان نباید افزایش حجم نقدینگی در کشور را که به بیش از چهار همت ( هزار میلیارد ) تومان رسیده است را نادیده گرفت.

در دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، این سوال در جامعه ایجاد شده که در صورت امضای برجام چه تغییراتی در تولید و عرضه و قیمت خودرو به وجود خواهد آمد.

اما درست در شرایطی که اخبار وین اندکی امیدوارکننده شده، قیمت خودرو برخلاف روند نزولی ارز، شیب صعودی به خود گرفته است؛ اما آیا با توجه به کاهش نرخ دلار، روند شیب صعودی قیمت خودرو تا پایان سال چه خواهد بود و این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

این شرایط در حالی است که رکود در بازار خودرو در ماههای پایانی سال ۱۴۰۰ سنگین‌تر از همیشه شده و چنانچه بسیاری از مشتریان به امید احیای برجام و کاهش قیمت‌ها دست از بازار شسته‌اند.

اما با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر بازار خودرو به صورت هیجانی هم‌ راستا با نرخ ارز حرکت کرده و رفتارهای همسو و هیجانی را با نرخ ارز از خود نشان داده است، تا چه حد با احیای برجام می‌توان به آرام شدن این بازار و ایجاد تعادل در آن امیدوار بود.

در این میان برخی کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم‌های عمومی، کاهش قیمت رسمی خودروهای داخلی را کمی دور از انتظار می دانند و معتقدند بعید است با امضای برجام بتوان هزینه‌های تولید را کاهش داد؛ چرا که در حال حاضر قیمت خودروها در کارخانه زیر قیمت دستوری است.

هر چند برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که بهبود شرایط اقتصادی در پسابرجام منجر به مهار تورم و کنترل قیمت خودرو در بازار شده و بساط روش‌های مخربی همچون قرعه‌کشی را برخواهد چید و با نزدیک شدن نرخ کارخانه و بازار، عرصه برای جولان نظام دلالی تنگ تر خواهد شد.

در همین ارتباط عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، جریان کنونی قیمت خودرو را متاثر از افزایش حجم نقدینگی در کشور می داند و معتقد است اگر چه احیای برجام ضمن تاثیر مثبت روی تولید، قیمت بازار خودرو را هم تحت شعاع قرار خواهد داد اما در جریان قیمت های فعلی نباید افزایش حجم نقدینگی در کشور را که به بیش از چهار همت ( هزار میلیارد ) تومان رسیده است را نادیده گرفت. حجم بالایی از پول سرگردان که به دنبال جایی برای انباشته شدن و باز تولید می‌گردد و کجا بهتر از بازارهایی همچون ارز، خودرو، طلا، سکه و مسکن است؟

محمد رضا نجفی منش اظهار داشت: در صورت نتیجه مثبت این دور از مذاکرات و رفع تحریم ها به نظر می رسد این مساله شوک اولیه ای را در قیمت خودرو ایجاد خواهد کرد اما با توجه به مشکلات اقتصادی و حجم بالای نقدینگی، مجدد قیمت ها به رقم های قبلی باز می گردد.

به گفته وی با احیای برجام و رفع تحریم ها مسلما حجم نقدینگی در کشور کم نخواهد شد اما در صورتی که ۴۳۰۰ همت نقدینگی را به ۳۵۰۰ تا چهار هزار همت کاهش دهند طبعا قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.

نجفی منش با اشاره به تاثیر حجم نقدینگی در افزایش هزینه تولید تصریح کرد: همزمان با احیای برجام باید بودجه ای مصوب شود که کسری نداشته باشد که منجر به افزایش حجم نقدینگی در کشور شود شرایطی که می تواند باعث افزایش تولید و کاهش و ثبات قیمت در بازار خودرو شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به مشکل کسری بودجه و تزریق نقدینگی به عنوان عامل افزایش قیمت کالا و رشد نرخ تورم در کشور پرداخت و اظهار داشت: نباید انتظار داشت که بلافاصله بعد از احیای برجام، قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کنند. چنین انتظاری در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چندان منطقی نیست، به دلیل اینکه قیمت ارز یکی از شاخص‌های تاثیرگذار است و ضمن اینکه باید عضویت در پیمان شانگهای با FATF هم در ایران تصویب و مورد پذیرش قرار گیرد تا ثمرات مثبتی را در صنعت خودرو برجای بگذارد.

نجفی منش در ادامه به تاثیر احیای برجام بر ممنوعیت واردات خودرو و تبعات آن بر بازار خودروهای داخلی اشاره کرد و تاکید کرد: واردات خودروهای گران قیمت صرفا بر بازار و قیمت خودروهای در این رنج تاثیر خواهد گذاشت و تاثیری بر بازار محصولات داخلی نخواهد داشت گرچه معتقدم که واردات خودرو کمک می کند ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه خریدهای خارجی خودروسازان و قطعه سازان کمتر شود و با دسترسی به امکانات مالی و بین المللی مثل یوزانس و دیفاینانس حجم نقدینگی مورد نیاز خودروساز و قطعه ساز کمتر شده و به این ترتیب تولید افزایش خواهد یافت.

وی در پایان یادآور شد: با امضای مجدد برجام و تحقق آن، تولید خودرو از منظر تامین قطعه طبعا با قیمت پایین‌تر و در زمان کوتاه‌تری میسر خواهد شد؛ بنابراین قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز متناسب با آن پایین می‌آید. در حقیقت همزمان قیمت ها در کارخانه و بازار رو به کاهشی شدن می‌رود و تجربه سال ۹۶ تکرار می‌شود؛ البته باز هم لازم به تاکید است که این اتفاقات با برجام شروع می‌شود اما پایداری آن به نحوه عمل سیاست‌گذاران خودرویی بستگی دارد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar