چه کسی پژو را از ورشکستگی نجات داد؟

بروزرسانی در: پنج شنبه 22 فروردین 98 ساعت 13:33
چه کسی پژو را از ورشکستگی نجات داد؟

مصاحبه‌های کمی از ژان فلیپ امپارتو، رئیس هیئت مدیره پژو در سه سال گذشته منتشر شده و همین موضوع نشان دهنده مشغله بالای اوست. شهرت این مرد ۵۲ ساله به خوبی نشان دهنده موفقیتش بوده و خانواده او هم بخش به نسبت کوچکی از سهام کمپانی بزرگ خودروسازی PSA را در اختیار دارد. کارلوس تاوارز به عنوان مدیر PSA با انتخاب امپارتو موجب شد تا پژو یک بازگشت تاریخی را پشت سر بگذارد و از ورشکستگی احتمالی که گریبان گیر پژو در سال ۲۰۱۳ بود کمپانی را به رکورد سود رسانی در سال ۲۰۱۷-۱۸ برساند.

نگاهی کوتاه به سرگذشت امپارتو می‌تواند بسیار جالب باشد. او از دانشگاه Sète در شهر Grenoble در رشته کسب و کار فارغ التحصیل می‌شود و بعد از خدمت در ارتش، یک دستگاه پژو ۲۰۵ GTI مشکی رنگ خریداری می‌کند. امپارتو پس از نوشتن رزومه خود برای چندین کمپانی و دریافت یک درخواست کار در شرکت PSA و مشاهده علاقه خود به این صنعت با خود می‌گوید من باید در صنعت خودروسازی کار کنم.

امپارتو کار خود را در پژو شروع می‌کند و سپس به بخش آمریکای جنوبی سیتروئن می‌رود. بعد از آن او در بخش کنترل کیفیت و برنامه ریزی پژو مشغول به کار می‌شود. با بزرگ شدن بازار چین به آن جا می‌رود و چند سالی را با سیتروئن می‌گذارند و سپس کسب و کار این برند را در ایتالیا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بر عهده می‌گیرد. او از سال ۲۰۱۳ میلادی در حال اجرای نقش خود به عنوان فرد اصلی در بخش تجارت جهانی کمپانی PSA است که یک شغل حساس و بسیار اساسی است. البته او اصرار می‌کند که یک ستاره نیست و فقط مردی است که تجارت و کسب و کار را دوست دارد. به همین خاطر علاقه وافری به یادگیری سریع دارد او در این باره می‌گوید

من به این نتیجه رسیدم که برای انجام کارهای بزرگ نیاز به یادگیری سریع در زمینه‌های مختلف دارم تا بتوانم با طراحان و مهندسان صحبت کنم و نیازهای مشتریان را به خوبی به آن‌ها توضیح دهم تا در نهایت بتوانیم محصول مورد نیاز را تولید کنیم.

برای امپارتو تعهد او به پژو بیش از یک شغل معمولی است. او توضیح می‌دهد که پژو در تاریخ ۱۸۱۰ میلادی تجارت خود را شروع کرد و طی ۲۰۸ سال قدمت این کمپانی، انقلاب‌های بسیار گسترده‌ای در جهان و کسب و کار به وجود آمده است. او می‌گوید در تمامی این مدت پژو عاری از اشتباه نبوده است، ول همیشه جای پیشرفت و جبران بوده است. وی در مورد سیاست‌های کلی خود در پژو عقیده است.

ما پیش از سال ۲۰۱۳ میلادی مسیر کاملاً اشتباهی را پشت سر گذاشتیم. ولی در سال‌های آینده به مسیر خود باز گشته‌ایم. به همین خاطر من به محصولات فعلی‌مان افتخار می‌کنم. فلسفه کاری من خیلی ساده است. من پیش از هر تصمیم گیری پولم را صرف طراحی می‌کنم مدیر طراحی من (ژیل ویدال) باید به طور کامل از لحاظ مالی حمایت شده تا بتواند با ذهنی آسوده و دستی باز به طراحی بپردازد.

بعد از مطمئن شدن از طراحی قدم بعدی اطمینان از توسعه بخش‌های دیگر است که روال ۱۰ سال اخیر هم بر همین منوال بوده است. مرحله بعد ایرادیابی و برطرف کردن مشکلات است. ما باید تک تک ایرادهای محصولاتمان را پیدا، در خصوص آن تحقیق کرده و آن‌ها را رفع کنیم. با این سیاست به نظر می‌رسد که ما پس از یک دوره بد مجدداً بر روی مسیر درست قرار گرفته‌ایم. ولی این مسیر بسیار طولانی خواهد بود. ما توانستیم تا تجربه رانندگی کاملاً متفاوتی را خلق کنیم. هندلینگ عالی در کنار زبان طراحی داخلی کاملاً اختصاصی‌مان یعنی i-Cockpit که نه تنها خودرو را خاص می‌کند، بلکه استفاده از آن بسیار را هم بسیار آسان می‌کند گواه این ادعاست. در مرحله بعدی هم سبک خرید محصولاتمان را به کلی تغییر دادیم. هم اکنون مشتریان می‌توانند خودروی مورد نظرشان را انتخاب کنند، سپس قوای محرکه مورد نیاز را برای خود انتخاب کنند. پیش از این ما چنین تجربه خرید کاملی را در اختیار مشتریانمان قرار نداده و خیلی از مشتریانی که سمت ما می‌آمدند را از دست می‌دادیم.

مفسران بازار خودرو، موفقیت گذشته پژو را مدیون شاسی بلند (SUV) های جدید پژو یعنی ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ می‌دانند. ولی امپارتو می‌گوید که سدان محبوب ما یعنی ۵۰۸ هم اکنون رهبر کلاس خود در فرانسه است و مدل‌های گران قیمت این سه خودرو در مجموع توانسته‌اند فروش بیشتری به نسبت مدل‌های اقتصادی از خود به ثبت برسانند (۲۲ درصد در برابر ۲۰ درصد مدل‌های اقتصادی) همچنین پژو قیمت واقعی محصولات خود را در برابر معیار اصلی خود در بازار خودرو یعنی فولکس واگن حفظ می‌کند. در واقع پژو عرضه خودروهای اجاره‌ای و Demo (خودروهای پیش تولید) را کمتر کرده است تا ارزش محصولات با نشان پژو را پس از به فروش رساندن به مشتری، بیش از پیش حفظ کنند.

به همین خاطر است که امروزه محصولات پژو ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و به طور مثال در بازار انگلستان توانسته‌اند تا نزدیک به ۱۱ درصد بیشتر ارزش خود را حفظ کنند.

البته امپارتو می‌گوید همچنان تصویر پژو در بازار انگلستان مثل دیگر بازارها پیشرفت نکرده است. در فرانسه و اسپانیا پژو مشغول رقابت با برندی مانند آئودی است. ولی در انگلستان اینطور نیست. به همین خاطر امپارتو امیدواری خیلی زیادی به مدل جدید این کمپانی یعنی ۲۰۸ دارد. او می‌گوید ۲۰۸ مثل ۲۰۵ در بازار انگلستان تاریخ ساز خواهد شد. در آن زمان در انگلستان صحبت‌ها در خصوص سری ۲ پژو بود و ما توانستیم بیش از ۱۸ میلیون دستگاه از این مدل را به فروش برسانیم.

همچنین امپارتو امیدواری خیلی زیادی به مدل جدید این کمپانی یعنی ۵۰۸ PSE که یک کانسپت پلاگ هیبریدی با حداکثر قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخار است که در سال آینده تولید خواهد شد.

او پیش بینی می‌کند که در صورت تقاضای بیشتر برای مدل‌های مانند ۵۰۸ PSE شاهد عرضه محصولات خاصی مانند RCZ و ۲۰۶ CC در آینده نزدیک باشیم.

هم اکنون از دیدگاه امپارتو بزرگ‌ترین چالش در صنعت خودروسازی قوانین بسیار سخت اتحادیه اروپا و دیگر نقاط جهان برای کاهش تولید گازهای سمی CO2 است. هم اکنون و تا سال ۲۰۲۰ باید میانگین تولید گازهای سمی CO2 به ۹۵ گرم در هر کیلومتر برسد و این رقم تا سال ۲۰۲۱ میلادی باید در تمامی محصولات مشاهده شود. گفته می‌شود بعضی از شرکت‌ها آماده این کار نیستند. البته گروه PSA خود را برای این رویداد آماده کرده است و به طور مثال ۵۰۸ PSE تنها ۴۹ گرم در هر کیلومتر CO2 تولید می‌کند. امپارتو در این رابطه می‌گوید

ما خودروهایی را تا پایان سال جاری میلادی خواهیم ساخت که متناسب با این استاندارد باشند. برخی از شرکت‌ها گفته‌اند که حاضر به پرداخت جریمه به اتحادیه اروپا هستند، اما این جریمه‌ها کوچک نخواهند بود و من می‌توانم به شما قول دهم که با پرداخت یک جریمه، دیگر توانایی پرداخت جریمه دیگری را نخواهند داشت.

هم اکنون امپراتو به سختی مشغول آماده سازی پژو برای بازارهای جدید و خارج از اروپا است و پژو این هدف را دنبال می‌کنند تا ۵۰ درصد محصولاتشان را در خارج از بازار اروپا به فروش برسانند. او در این باره می‌گوید:

ما هم اکنون از عملکرد خود در بازار چین (و ایران) راضی نیستیم. همکار چینی پژو یعنی دانگ فنگ موتور اعلام کرده است که ما در سال ۲۰۱۸ در حدود ۴۲۰ میلیون پوند ضرر کرده‌ایم. ما متوجه اشتباهات خود هستیم و راه حل‌های خوبی برای حل آن داریم.

بازگشت ما به بازار ایالات متحده آمریکا در ابعادی مقیاس پذیر خواهد بود و مسئله تنها خرج میلیاردها دلار نخواهد بود. من می‌توانم قول بدهم که رویکرد ما بسیار نوآورانه خواهد بود و تصمیم گیری‌ها به همراه جزئیات بیشتر را در سال ۲۰۱۹ خواهیم گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar