کاهش عجیب تولید خودرو در ترکیه

سه شنبه 24 اسفند 00 ساعت 14:07
کاهش عجیب تولید خودرو در ترکیه

تولید صنعت خودروی ترکیه به پایین ترین حجم خود از سال ۲۰۱۴ رسید که دلیل آن معضلات اقتصادی و کاهش تقاضای صادراتی است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن سازندگان اتومبیل Automotive Manufacturers Association [OSD] در طول دو ماه اول سال ۲۰۲۲ میزان تولید صنعت خودروی ترکیه به ۱۰۹,۳۲۲ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم ۲۰درصد کاهش داشت. از این تعداد ۸۵,۶۸۲ دستگاه آن صادرات خودرو بود که پایین ترین عدد از سال ۲۰۱۴ است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات ۱۳ درصد کاهش داشته است.

احوال نیوز ترکیه می نویسد این کشور برای حرکت اقتصاد و کاهش کسری بودجه به صنعت خودرو خیلی متکی است. سیاست های اخیر رجب طیب اردوغان در ماه های اخیر نوسانات شدیدی در ارزش پول ملی ایجاد کرده و تورم در ماه فوریه در این کشور ۵۴.۴ درصد بوده که در دو دهه گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.

در خبری جداگانه بلومبرگ نوشته است که جوینت ونچر فورد-اتوسان در ترکیه قصد خرید کارخانه فورد را در رمانی به ارزش ۵۷۵ میلیون یورو (۶۳۰ میلیون دلار) دارد.

فورد اتوسان با سرمایه گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری قصد افزایش ظرفیت تولید از ۴۵۵ هزار دستگاه در سال به ۶۵۰ هزار دستگاه در سال را دارد. در این برنامه، تولید ‌ون ترانزیت کاستوم Transit Custom  گنجانده شده است که از ۲۰۲۳ به بازار عرضه می شود. یک ورژن از خودروهای فولکس واگن هم به نام ترانسپورت Transporter در این جوینت ونچر تولید خواهد شد. در حقیقت فورد-اتوسان اتحاد راهبردی با فولکس واگن هم دارد.

در صورتی که فورد-اتوسان موفق به خرید کارخانه فورد کرایووا Craiova در رومانی شود ظرفیت تولید آن به ۹۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. در آن صورت تولید ون های ترانزیت کوریر و تورنئو کوریر از رومانی به ترکیه منتقل خواهد شد. ورژن تمام برقی آن هم از سال ۲۰۲۴ عرضه می شوند. کارخانه فورد کرایووا در حال حاضر محصولات پوما و اکواسپورت فورد را هم تولید می کند.

فورد-اتوسان برای خرید کارخانه کرایووا به احتمال زیاد مجبور به دریافت وام از بانک خواهد شد. حیدر ینیگُم Haydar Yenigun مدیر عامل فورد-اتوسان ترکیه می گوید خرید و ادغام کرایووا از فصل سوم سال ۲۰۲۲ کامل می شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar