انتشار آمار تولید خودرو توسط وزارت صمت

پنج شنبه 5 اسفند 00 ساعت 14:19
انتشار آمار تولید خودرو توسط وزارت صمت

اما از ۸۲۵‌هزار دستگاه خودروی تولیدی تا پایان دی ماه سال‌جاری، ۷۴۸هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع سواری بوده است. به عبارت دیگر نزدیک به ۹۱‌درصد خودروی تولید شده در خطوط تولید را محصولات سواری به خود اختصاص داده‌اند.

در حالی تولید این تعداد از محصولات سواری در خطوط تولید نهایی شده که پیش‌تر سیاستگذار خودرو وعده تولید یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دستگاه محصولات سواری را تا پایان سال‌جاری داده بود. اما به نظر می‌رسد وعده وزیر صمت برای تولید یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دستگاه خودروی سواری تا پایان سال‌جاری محقق نشود. چنانچه خودروسازان قصد داشتند این وعده را عملیاتی کنند باید به طور متوسط هر ماه تا پایان سال حدود ۹۱‌هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کردند.

این در حالی است که بررسی آمار ۱۰ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد آنها به طور متوسط ماهانه حدود ۷۴‌هزار و ۸۵۰ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کرده‌اند. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد شرکت‌های خودروساز تا پایان دی ماه به صورت متوسط ماهانه حدود ۱۸‌درصد از برنامه تولید خود برای تحقق وعده وزیر صمت عقب بودند. چنانچه شرکت‌های خودروساز قصد داشته باشند عقب‌ماندگی خود را در ۱۰ ماه امسال طی ۲ ماه بهمن و اسفند جبران کنند باید در فرصت باقی مانده تا پایان سال در مجموع ۳۵۱‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کنند. این به آن معناست که باید در هریک از ماه‌های بهمن و اسفند امسال ۱۷۵‌هزار و ۷۵۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در خطوط تولید تکمیل کنند.

در حالی خودروسازان باید طی ۲ ماه مانده تا پایان سال هر ماه ۱۷۵‌هزار و ۷۵۰ دستگاه خودرو تولید کنند که بررسی آمار ۱۰ ماهه تولید نشان می‌دهد شرکت‌های خودروساز در دی ماه ۱۴۰۰ بهترین رکورد تولید را از خود به جا گذاشته‌اند. آنها در ماه دی توانسته‌اند ۸۸‌هزار و ۷۰۰ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کنند. در شرایطی تولید این تعداد خودرو به عنوان رکورد تولید ماهانه در اولین ماه از فصل زمستان به ثبت رسیده است که این عدد نه‌تنها با تولید ۱۷۵‌هزار و ۷۵۰ دستگاهی فاصله معناداری دارد که نشان می‌دهد خودروسازان حتی در بهترین ماه تولید خود، نتوانسته‌اند به میزان متوسط تولید هر ماه برای تحقق وعده وزیر، خودرو تولید کنند.

بنابراین اگر خودروسازان بتوانند رکورد تولید در دی ماه را در ۲ماه بهمن و اسفند حفظ کنند، در مجموع حدود ۱۷۷‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید خواهند کرد و چنانچه با اغماض این عدد را به ۲۰۰‌هزار دستگاه افزایش دهیم، همچنان حدود ۴۳‌درصد از وعده وزیر برای تولید یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دستگاهی تا پایان سال ۱۴۰۰ عقب خواهند ماند.

بررسی وضعیت تولید سایر انواع خودرو مانند وانت نشان می‌دهد خودروسازان تا پایان ۱۰ ماه ۱۴۰۰ در مجموع تولید ۶۵‌هزار و ۵۶۶ دستگاه انواع خودروی تجاری سبک را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند. این تعداد در قیاس با تولید سال گذشته در همین بازه زمانی از افت حدود ۴‌درصدی حکایت دارد. سال گذشته تا پایان اولین ماه از فصل زمستان در مجموع ۶۸‌هزار و ۴۰۶ دستگاه انواع وانت در خطوط تولید خودروسازان تکمیل شده بود.

اما برخلاف تولید وانت، تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد حدود ۳۰‌درصدی را در کارنامه تجاری‌سازان ثبت کرده است. شرکت‌های تجاری‌ساز سال گذشته در مجموع تولید‌ ۱۵۴۷ دستگاه انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون را نهایی کردند اما امسال با رشد حدود ۴۶۰ دستگاهی توانستند تولید خود را تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه افزایش دهند. تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز تا پایان ۱۰ ماه امسال رشدی حدود ۷۲‌درصدی را به خود دیده است. کامیون‌سازان تا پایان دهمین ماه سال‌جاری تولید ۸‌هزار و ۹۱۴ دستگاه انواع کامیون، کامیون و کشنده را درکارنامه خود ثبت کردند. تولید این تعداد خودروی تجاری سنگین در شرایطی است که سال گذشته تا پایان دی ماه آنها نزدیک به ۵‌هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید داشته‌اند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar