آمار تولید ۳ خودروساز بزرگ در ۷ ماهه امسال

شنبه 17 آبان 99 ساعت 17:17
آمار تولید 3 خودروساز بزرگ در 7 ماهه امسال

اعلام صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ کشور به بورس نشان می‌دهد که تیراژ تولید آن‌ها در هفت ماه سال جاری در مجموع از ۴۹۶ هزار دستگاه انواع خودرو عبور کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر افزایش ۱۳ درصدی را رقم زده است.

بر این اساس سه خودروساز اصلی داخلی (ایران ‌خودرو، سایپا و پارس ‌خودرو) طی هفت ماه سال جاری در مجموع ۴۹۶ هزار و ۸۷۶ دستگاه انواع محصولات را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با هفت ماهه ابتدایی سال اخیر، ۱۳ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد. طبق آمار ایران‌خودرو با تولید ۲۵۰ هزار و ۳۳۰ دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان مهرماه، بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. تولید در ایران‌خودرو در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال  ۱۳۹۸ رشدی بیش از ۳۸.۵ درصد داشته است. 

در شرکت خودروسازی پارس‌ خودرو هم تیراژ تولید در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال اخیر، صعودی بوده است.  سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان مهر امسال ۵۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه محصول تولید کرده که در مقایسه با هفت ماه نخست سال اخیر، ۶.۵ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.

اما در دیگر خودروساز اصلی کشور (سایپا) هم آمار تولید هفت ماهه  ۱۳۹۹ روندی نزولی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ را حکایت می‌کند. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور ۱۸۸ هزار و ۲۷۱ دستگاه محصول را طی هفت ماهه امسال تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال پیش، کاهش ۸.۱ درصدی داشته است. 

اما بنابر آمار در مهر ماه امسال نسبت به شهریور خودروسازان بزرگ کشور با کاهش تولید مواجه شده‌اند. در مهرماه ماه امسال در مجموع ۶۹ هزار و ۵۲ دستگاه محصول توسط سه خودروساز اصلی داخلی تولید شده که نسبت به آمار تولیدی شهریور ماه کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. به ترتیب سایپا در مهر امسال ۲۱ هزار و ۵۵۶ دستگاه خودرو کرده که در مقایسه با شهریور نزدیک به ۹ درصد کاهش تولید داشته است، پس از آن ایران‌خودرو علیرغم بیشترین میزان تولید در بین خودروسازان اصلی به میزان ۳۸ هزار و ۶۸۰ دستگاه خودرو طی مهر ماه از آمار تولید خود در شهریور ماه امسال بازمانده و تقریبا کاهش شش درصدی تولید را تجربه کرده است. در نهایت پارس ‌خودرو هم در هفتمین ماه امسال ۸۸۱۶ دستگاه محصول را تولید کرده است که مقایسه این آمار با میزان تولید این شرکت در شهریورماه حاکی از کاهش ۱۳.۵ درصدی تولید دارد که بیشترین کاهش تولید را در مقایسه این دو ماه با یکدیگر را به خود اختصاص داده است.

اینکه چرا تولید ماهانه خودروسازان در مهر و نسبت به شهریور کاهشی شده، علاوه بر انتظار برای افزایش قیمت محصولات، ریشه در مساله تامین قطعات نیز دارد. به نظر می‌رسد روند تامین قطعات چه از خارج و چه در داخل، به خاطر تحریم و مشکلات مالی کند شده و این موضوع خود را در آمار تولید نشان داده است. اتفاقا خودروسازان و قطعه‌سازان طی مهرماه با چالش دپوی مواد اولیه و قطعات در گمرک رو به رو بودند و این موضوع قطعا نقش مهمی در کند شدن تولید آنها در نخستین ماه پاییز داشته است.

بر اساس این گزارش، ‌ آمار تولید به تفکیک خودروهای سواری تولیدی در هفت ماه نخست سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که که در شرکت صنعتی ایران‌ خودرو، گروه پژو این شرکت (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۱۷۹ هزار و ۹۴۹ دستگاهی طی هفت ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه سال اخیر، ۴۹.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. در حالی که اینگونه به نظر می‌رسید که مونتاژ پژو ۲۰۰۸ در ایران‌خودرو متوقف شده و حتی در گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری شهریور ماه هم به آن اشاره نشده بود اما در آخرین گزارش ارائه شده ایران‌ خودرو به سازمان بورس مشخص است که ایران ‌خودرو این محصول را در مهر چهار دستگاه پژو ۲۰۰۸ مونتاژ و تولید کرده‌ است.

پس از پژوها ایران‌خودرو، در تولید سمند هم افزایشی عمل کرده است. این شرکت طی هفت ماه امسال، ۲۶ هزار و ۳۹۷ دستگاه سمند تولید کرده که رشد ۲۳ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه در سال  ۱۳۹۸ داشته است. همچنین این شرکت در مدت مذکور (هفت ماه امسال) با رشد ۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال اخیر، ۳۰ هزار و ۳۲۴ دستگاه دنا در مدل‌های معمولی، پلاس و توربو تولید کرده است. رانا،   دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا نیز مشمول افزایش تولید در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال اخیر شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در هفت ماه امسال پنج هزار و ۹۱۴ دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسیده که رشد حدودا ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد. اما هایما که ایران خودرو به تازگی خبر توقف مونتاژ آن را داد، با آمار تولید ۳۱۹۵ دستگاه هایما تا پایان مهر امسال افت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

در شرکت خودروسازی سایپا طبق آمار ارائه شده به بورس، در تولید تیبا تیراژی ۱۲۱ هزار و ۵۳۷ دستگاهی طی هفت ماه امسال دیده می‌شود که نشان می‌دهد تولید خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر نزدیک به ۳۳.۵ درصد رشد داشته است. تیبا تنها محصول سواری تولید سایپا در مهرماه بوده و این گروه هیچ خودروی دیگری در این ماه تولید نکرده است.

طبق آمار، پارس ‌خودرو در هفت ماه امسال ۲۸۲۵ دستگاه برلیانس را مونتاژ کرده که تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی هفت ماه سال اخیر تیراژ محصول مورد نظر تنها ۹۳ دستگاه بود. با توجه به آمار موردنظر تولید برلیانس در بازه زمانی مذکور بیش ۲۹۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال  ۱۳۹۸ رشد کرده است. تولید کوئیک و ساینا در مهرماه هم در شرکت پارس‌ خودرو ادامه داشته است. اند. خودرو ساینا تیراژ ۳۱۱۷ دستگاهی را طی هفت ماه امسال داشته است.

پس از خروج محصولات رنو از شرکت صنعتی ایران‌ خودرو آغاز تولید در شرکت پارس‌ خودرو و آغاز مجدد شماره‌گذاری این خودروها، محصولات خانواده رنو در هفت ماه امسال  پارس‌خودرو توانسته در هفت ماه امسال۲۹۶۳ دستگاه از محصولات خانواده رنو را تولید کند که در مقایسه با هفت ماه مشابه سال گذشته، ۴۳ دستگاه تیراژ بیشتری داشته است. این شرکت همچنین در مهر امسال نیز ۱۰ دستگاه از محصولات خانواده رنو را تولید کرده‌ است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar