افت ۳۲ درصدی تولید خودرو

شنبه 6 اردیبهشت 99 ساعت 13:55
افت 32 درصدی تولید خودرو

در فروردین ماه امسال، مجموع تولید دو خودروساز مطرح کشور به حدود ۲۳هزار دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲.۵درصد افت کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده در سامانه کدال، ایران‌خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور در فروردین ماه امسال مجموعاً ۲۲هزار و ۹۹۸دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این رقم نسبت به تولید فروردین ماه۹۸ که بالغ بر ۳۴ هزار و ۱۰۸دستگاه بود، ۳۲.۵ درصد کاهش یافته است؛ به این ترتیب، مجموع تولید شرکت صنعتى ایران‌خودرو در نخستین ماه امسال به ۱۵هزار و ۶۹۴دستگاه و سایپا به ۷۳۰۴دستگاه رسید.

لازم به ذکر است که مجموع تولید ایران‌خودرو در فروردین ماه۹۸ بالغ بر ۱۵ هزار و ۶۶۳ دستگاه و تولیدات سایپا ۱۸هزار و ۴۴۵ دستگاه خودرو بود؛ بر این اساس تیراژ ایران‌خودرو و سایپا در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ به ترتیب ۰.۱ درصد مثبت و ۶۰.۵ درصد منفی بوده است.

رشد ۸۶ درصدی فروش سایپا نسبت به فروردین ۹۸

بر اساس این آمار، شرکت صنعتی ایران‌خودرو در فروردین ماه امسال ۶۴۱۱دستگاه خودرو فروخته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال۹۸ نزدیک به ۴۸درصد کاهش نشان می‌دهد؛ این درحالیست که سایپا در همین مدت ۱۶هزار و ۸۵۷دستگاه خودرو فروخته که میزان فروش آن در مقایسه با مدت مشابه سال۹۸، نزدیک به ۸۶درصد افزایش یافته است.

همچنین در مدت یاد شده، شرکت ایران‌خودرو از فروش محصولات خود بالغ بر سه هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال درآمد کسب کرده که این رقم نسبت به فروردین۹۸ نزدیک به ۱۵ درصد افت کرده است؛ در مقابل، درآمد حاصل از فروش شرکت سایپا در فروردین ماه امسال با رشد ۹۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال۹۸، به شش هزار و ۸۱۹میلیارد ریال رسید.

جزییات تولید و فروش محصولات دو شرکت

ایران خودرو در فروردین ماه امسال مجموعاً ۱۱هزار و ۱۲۰دستگاه گروه پژو تولید و ۵۷۸۰دستگاه از این خودرو‌ را فروخته است؛ مجموع تولید و فروش گروه سمند هم به ترتیب ۱۷۳۶ و ۲۵۲دستگاه بوده است.

همچنین طی این مدت ۲۷۸دستگاه رانا تولید شده که هیچ یک از آن‌ها به فروش نرسیده؛ ضمن اینکه مجموع تولید و فروش دنا به ترتیب ۱۷۲۲ و ۳دستگاه بوده است.

علاوه بر این، ایران‌خودرو در فروردین ماه امسال بالغ بر ۴۲۳دستگاه هایما تولید کرده و ۳۷۶دستگاه از این خودرو را فروخته، همچنین در این ماه تولید ۴۱۵دستگاه  گروه وانت و سایر محصولات جدید نیز برای شرکت ثبت شده؛ لازم به ذکر است که ایران‌خودرو در مدت یاد شده موفق به تولید و فروش خودرو‌های سوزوکی، تندر۹۰ و دانگ‌فنگ نبوده است.

تولید بیش از ۳۵۰۰ دستگاه پراید در فروردین۹۹

در این بین، سایپا در نخستین ماه امسال مجموعاً ۳۵۶۲دستگاه پراید و ۳۷۴۲دستگاه تیبا تولید کرده که میزان فروش آن‌ها نیز به ترتیب ۵۲۰۴ و ۱۱۶۵۰دستگاه بوده است؛ ضمن اینکه سایپا هم در فروردین ماه موفق به تولید و فروش خودروی چانگان و آریو نشده است.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar