افزایش ۵۰ درصدی تولید خودروهای تجاری

چهارشنبه 26 مرداد 01 ساعت 09:17
افزایش ۵۰ درصدی تولید خودروهای تجاری

بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع تا پایان تیر امسال ۷۶هزار و ۲۳۶ دستگاه خودروی تجاری شامل وانت، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و ون در کشور به تولید رسیده که در مقایسه با چهار ماه مشابه سال گذشته رشد ۴۹درصدی را نشان می‌دهد.

با وجود این تعداد تولید، تجاری‌سازان همچنان زیر ظرفیت اسمی خود تیراژ دارند؛ ضمن آنکه تولید اتوبوس همچنان منفی است. طبق آمار منتشره، بیشترین میزان تولید در سبد خودروهای تجاری طی چهار ماه ابتدایی امسال، به وانت مربوط می‌شود. در این مدت ۳۳هزار و ۷۱۵دستگاه وانت در کشور به تولید رسیده که نسبت به چهار ماه ابتدایی سال گذشته رشد ۶/ ۴۱درصدی را نشان می دهد. گروه سایپا دارای بیشترین وانت تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال بوده و توانسته ۲۵هزار و ۶۳۰ دستگاه از این مدل خودروها را تولید کند. در مقایسه با چهار ماه مشابه سال گذشته، تولید وانت در سایپا نزدیک به ۳۴درصد رشد کرده است.

سایر وانت‌های تولیدی در بازه زمانی تحت بررسی را ایران‌خودرو و شرکت‌های بخش خصوصی به تولید رسانده‌اند که در این بین، سهم اعظم به بهمن تعلق دارد. 

اما در بخش کامیون، تولید تجاری‌سازان طی چهار ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۸درصد رشد کرده است. این میزان رشد حاصل تولید هفت‌هزار و ۲۴۰ دستگاهی کامیون‌سازان است که سهم اصلی در بین آنها به ایران‌خودرودیزل با تیراژ سه‌هزار و ۱۶۱ دستگاهی تعلق دارد. تولید کامیون‌های این شرکت در مقایسه با چهار ماه ابتدایی سال گذشته رشدی ۱۵۰درصدی را به خود می‌بیند. پس از ایران‌خودرودیزل، بهمنی‌ها دارای بیشترین تیراژ کامیون در بازه زمانی تحت بررسی بوده‌اند.

اما تولید اتوبوس در کشور نه تنها همچنان بسیار پایین است، بلکه در چهار ماه نخست امسال منفی هم شده است. طبق آمار صمت، کل تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در چهار ماه ابتدایی امسال ۲۸۵ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین میزان تولید مینی‌بوس و میدل‌باس به بهمن تعلق دارد که تیراژ ۱۴۸دستگاهی داشته است. همچنین در بازه زمانی تحت بررسی ۱۸۹ دستگاه اتوبوس به تولید رسیده که از چهار ماه سال گذشته نیز ۳۴ دستگاه کمتر است. بنابر آمار منتشره، تولیدکننده اصلی اتوبوس در کشور طی چهار ماه ابتدایی امسال، ایران‌خودرودیزل بوده که ۱۵۵ دستگاه تیراژ را به ثبت رسانده است. در نهایت طی چهار ماه ابتدایی امسال ۶۱۸ دستگاه ون در کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۸۰درصد رشد را نشان می‌دهد. سهم اعظم ون‌های تولیدی به ‌ایران‌خودرودیزل اختصاص دارد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar