گذر ایران خودرو از آمار تولید سال قبل در ساعات پایانی پاییز ۱۴۰۱

شنبه 3 دی 01 ساعت 16:57
گذر ایران خودرو از آمار تولید سال قبل در ساعات پایانی پاییز ۱۴۰۱

گروه صنعتی ایران خودرو در آخرین ساعات پاییز ۱۴۰۱، طی ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ موفق به گذر از آمار تولید ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ شد تا حماسه بزرگ رشد تولید را در عمل به اثبات برساند.

رشد تولید و تنظیم عرضه در سال ۱۴۰۱ و با مدیریت خطیبی در حالی از سوی ایران خودرو در برنامه ای عملگرا کلید خورد و به تحقق رسید که کشور همچنان در شرایط بحرانی تحریم ها به سر می برد و صنعت خودرو یکی از پرلطمه ترین صنایع در این زمینه به حساب می آید. گروه صنعتی ایران خودرو در این شرایط تا ساعات پایانی طولانی ترین شب سال موفق به ثبت تولید بیش از ۴۶۰هزار دستگاه انواع خودرو کامل سواری و تجاری شد که در مقایسه با تولید ۹ماهه سال ۱۴۰۰، رشد ۴۶درصدی را نشان می دهد. همچنین دستیابی به این آمار در شرایطی صورت گرفته است که بر اساس دستور وزیر صمت، رشد تولید حدود ۵۰ درصدی برای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده بود و معمولا سه ماهه پایانی سال، پرشتاب ترین و پرتیراژ ترین ماه های تولید خودرو در کشور به حساب می آید. همچنین سال گذشته موضوع تولید خودروهای دارای کسری قطعه نیز مطرح بود و خودروهایی که به صورت ناقص تولید می شدند نیز در آمار نهایی سال محاسبه و ارائه می شدند اما در سال ۱۴۰۱، ایران خودرو سیاست عبور مسقیم محصولات با شناسایی گلوگاه ها را در دستور کار قرار داد و نه تنها رکورد تولید ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ را طی ۹ ماه شکست بلکه تمامی این امار مربوط به خودروهای کامل و بدون کسری قطعه بود که به معنای عرضه مستقیم خودروهای تولید شده به بازار است.

رکوردشکنی تولید ایران خودرو با برنامه مدون خطیبی طی ۹ ماهه نخست امسال، یک دستاورد بزرگ دیگر را رقم زد که  از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا کنون بی سابقه بود و آن گذر از تولید بیش از ۶۱هزار دستگاه خودرو طی یک ماه بود. رشد تولید خودروهای تجاری، سهم قبل توجهی در دستاوردهای بی سابقه ایران خودرو طی ۹ ماهه سال جاری داشته و این خودروساز با رشد سه برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به تولید بیش از ۱۲.۵۰۰ خودرو تجاری نیز شده است.

رشد عملی تولید خودرو آن هم به صورت کامل عزم ایران خودرو را برای استمرار این روند جزم کرده به گونه ای که این خودروساز در نظر دارد تا ۳ ماهه پایانی سال را با تولید ۱۴هزار دستگاه خودرو به صورت هفتگی دنبال کند تا در نهایت تا پایان سال ۱۴۰۱، تولید بیش از ۶۲۰ هزار دستگاه توسط این گروه بزرگ خودروسازی در سال ۱۴۰۱ رقم بخورد. ایران خودرو با دستیابی به این آمار تولید در سال ۱۴۰۱، رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی را رقم خواهد زد که تمامی آن به صورت عبور مستقیم و عرضه به بازار صورت خواهد گرفت و مستقیما رو تامین نیاز بازار و مشتریان اثرگذار خواهد بود. بررسی آمار تولید محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که این خودروساز تمرکز ویژه ای روی تولید محصولات بومی تارا، رانا و دنا داشته و رشد قابل توجهی را در زمینه تولید این محصولات با نشان ملی رقم زده است. همچنین توجه به نیاز رده های میانه و بالای بازار موجب رشد تولید سری محصولات هایما به حد قابل توجهی شده و ایران خودرو در زمره اصلی ترین عرضه کنندگان خودروهای مونتاژی در این کلاس به حساب می آید.

شناسایی گلوگاه های تولید خودرو ناقص از اصلی ترین کلید‌های موفقیت ایران خودرو و در راس پیگیری های تیم خطیبی بود که در ثبت رکورد رشد تولید از جمله مهمترین عوامل است. این خودروساز با بهینه سازی شرایط، تغییر روش تامین قطعات و همکاری با قطعه سازان و همچنین چابک سازی خطوط تولید رشد تیراژ را همراه با تولید اقتصادی پیش برده است و سبد تولیدات ایران خودرو در شرایط کنونی عمدتا متمرکز بر محصولات بومی این خودروساز با قابلیت کیفی سازی بیشتر و همچنین تولید در تیراژ گسترده ست.

برای لمس بهتر دستاورد ایران خودرو در زمینه رشد تولید انواع خودرو بهتر است نگاهی به آمار تولید یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده خودرو در منطقه یعنی ترکیه داشته باشیم. ترک‌ها طی ۱۱ماه گذشته یعنی دو ماه بیش از آمار اعلامی ایران خودرو در کل کشور حدد ۷۰۰ هزار انواع خودرو سواری و حدود ۵۰۰ هزار خودرو تجاری به تولید رسانده اند و آمار تولید ماهانه خودرو در این کشور به حدود ۱۰۰ هزار دستگاه به صورت میانگین می رسد. ایران خودرو در قیاس با این آمار موفق به ثبت تولید ماهانه حدود ۶۰ هزار دستگاه به تنهایی شده و آمار برنامه ریزی شده ۱۲ ماهه این خودروساز، حدودا معادل نیمی از کل توان تولیدی خودرو کشوری مانند ترکیه است که ده ها خودروساز در آن مشغول فعالیت هستند و به دور از تحریم ها با مقاصد متعدد صادراتی به عنوان یکی از قطب های مهم تولید خودرو در جهان شناخته می شود و مشغول فعالیت است.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar