رشد تولید خودروسازان جاده مخصوص در نیمه اول ۱۴۰۱

شنبه 30 مهر 01 ساعت 10:44
رشد تولید خودروسازان جاده مخصوص در نیمه اول 1401

به دنبال آنکه آمار عملکردی خودروسازان در شهریور امسال نشان داد، روند تولید خودروها از خرداد ماه تا مرداد ما روندی نزولی به خود گرفته بود، این روند در شهریور ماه جبران و افزایشی شد؛ در حقیقت خودروسازان کاهش عملکرد تولیدی خود را تغییر داده و به نوعی به خود آمدند.

بر این اساس بررسی آمار و صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌ عنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که طی نیمه نخست امسال میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان به ۴۷۷ هزار و ۸۶ دستگاه رسیده و برای ۵۳۵ هزار و ۶۸۵ دستگاه خودرو فاکتور مالی ثبت شده است.

ایران‌خودرو ۲۵۶ هزار و ۶۹۰ دستگاه تولید و ۲۷۹ هزار و ۸۹۷ دستگاه فروخت

در مجموع شش ماه ابتدایی سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۵۶ هزار و ۶۹۰ دستگاه تولید و ۲۷۹ هزار و ۸۹۷ دستگاه فروخته است. پیشی گرفتن آمار فروش به نسبت آمار تولید نشان‌دهنده تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص اردیبهشت ماه است. 

از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۱۵۷ هزار و ۷۷۵ دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید و ۱۷۲ هزار و ۸۹۶ دستگاه از این خودروها فروخته شده است.

ایران‌خودرو ۳۸ هزار و ۴۲ دستگاه از محصولات خانواده سمند در نیمه نخست ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۳۶ هزار و ۲۲۵ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۳۴ هزار و ۳۰۱ دستگاه دنا، ۱۱ هزار و ۹۵۰ دستگاه رانا و ۶۵۳۷ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۳۶ هزار و ۹۷۵ دستگاه دنا، ۲۰ هزار و ۷۹۶ دستگاه رانا و ۶۳۷۹ دستگاه تارا فروخته شده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، ۷۵۱۴ دستگاه هایما تولید و ۶۰۱۳ دستگاه تجاری‌سازی کرده است.

ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۵۷۱ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده که ۳۲۳ دستگاه آن تولیدی شهریور ماه است و ۶۱۳ دستگاه هم فروخته از تولیدی‌های آن‌ها در شهریور ماه نیست.

آمار تولید ایران‌خودرو در نیمه نخست سال جاری قریب به ۱۹ درصد بیشتر از میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته (۲۰۵ هزار و ۹۳۴ دستگاه) است.

سایپا ۱۵۸ هزار و ۱۸ دستگاه تولید و ۱۸۸ هزار و ۲۸۲ دستگاه فروخت

در گروه خودروسازی سایپا نیز در مجموع شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۵۸ هزار و ۱۸ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۱۲۵ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودروهای خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک)، ۱۹ هزار و ۴۳۸ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۱۳ هزار و ۱۸۲ دستگاه سهم شاهین و ۹۰ دستگاه سایر محصولات این شرکت (مربوط به ماه‌های پیش از شهریور) بوده است.

در مقابل از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ماه، گروه خودروسازی سایپا ۱۸۸ هزار و ۲۸۲ دستگاه خودرو تجاری‌سازی کرده است که از این میزان ۱۵۳ هزار و ۶۲۲ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک است و به‌ترتیب ۲۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه متعلق به وانت‌های ۱۵۱ سایپا، ۱۲ هزار و ۷۳۳ دستگاه از شاهین‌ها و ۲۲۷ دستگاه از دیگر محصولات سایپا فاکتور شده است. ۲۲۵ دستگاه از سایر محصولات سایپا در مرداد ماه و دو دستگاه هم شهریور ماه تجاری شد.

آمار تولید سایپا در نیمه نخست سال جاری ۳.۹ درصد نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته (۱۶۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه) کمتر است.

پارس‌خودرو ۶۲ هزار و ۳۷۸ دستگاه تولید و ۶۷ هزار و ۵۰۶ دستگاه فروخت

شرکت پارس‌خودرو نیز به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا در مجموع شش ماه نخست امسال، ۶۲ هزار و ۳۷۸ دستگاه خودرو تولید و برای ۶۷ هزار و ۵۰۶ دستگاه، فاکتور فروش صادر کرده است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۳۳ هزار و ۴۳۳ دستگاه سهم محصولات گروه Q200 بوده و فروش ۳۸ هزار و ۶۶۳ دستگاهی را ثبت کرده است.

همچنین در مدت مذکور ۲۷ هزار و ۱۰۹ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S (تولید سه ماهه اول) و ۱۱۲۵ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس تولید شده است. به‌ ترتیب برای دقیقا ۲۷ هزار و ۱۰۹ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و برای ۱۱۲۵ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فاکتور مالی ثبت شده است.

پارس‌خودرو همچنین تولید و فروش ۴۰۰ دستگاه خودرو ساینا را در عملکرد نیمه نخست سال ۱۴۰۱ ثبت کرده که ۳۹۹ دستگاه آن مربوط به چهار ماهه، یک دستگاه مربوط به مرداد ماه و در شهریور ماه فروشی نداشته است.

پارس‌خودرو در مجموع شش ماهه نخست سال جاری ۱۱۷ دستگاه بدنه پراید هم تولید کرده اما فروشی نداشته است. ضمن اینکه این گروه خودروسازی پنج دستگاه از برلیانس‌های تولیدی سال‌های پیش از ۱۴۰۱ را در شهریور ماه تکمیل و فروخته است. 

تولید پارس‌خودرو در نیمه ابتدایی امسال ۴۳۶۱ دستگاه بیش از میزان تولید آن در مدت مشابه سال گذشته ( ۵۸ هزار و ۱۷ دستگاه) معادل ۶.۹ درصد رقم خورده است.

لازم به تاکید مجدد است که در بسیاری از محصولات، آمار فروش بیش از میزان تولید ثبت شده است و خودروسازان بیش از میزان تولید یک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ این موضوع به سبب تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای تولیدی پیش از این است که طی این نیمه ابتدایی سال جاری تکمیل و عرضه شده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar