تولید سایپا آریو به صفر رسید + قیمت

بروزرسانی در: یکشنبه 7 مهر 98 ساعت 22:07
تولید سایپا آریو به صفر رسید + قیمت

زوتی S300 یا Z300 که در بازار ایران با نام «سایپا آریو» شناخته می‌شود، برای دومین ماه پی در پی آمار تولید آن صفر اعلام می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، سایپا در سایت خودروسازی «بُن رو» در شهریور ۹۸ تولیدی را برای آریو ثبت نکرده است. توقف تولید موقت این سدان چینی اقتصادی هم در مرداد سال جاری هم ثبت شده بود و حال می‌بینیم که این موضوع برای دومین ماه پیاپی هم در این شرکت رخ داده است. با اینکه خودروسازان چینی مانند برلیانس تعلیق در همکاری با خودروسازان ایرانی را اعلام کرده بودند، ولی بعضی نشان‌های چینی چون زوتی اطلاع رسانی در این مورد انجام نداده‌اند و با نگاهی به فرایند تولید آریو می‌توان به این موضوع پی برد که به احتمال زیاد توقف تولید این خودرو در سایپا موقتی است. چون بر اساس گزارش رسمی کدال، سایپا آریو در شش ماه ابتدایی سال ۹۸ تنها در تیر ماه تولید داشته و در این مدت تنها ۱۲۰ دستگاه از این خودرو مونتاژ و تجاری سازی شده است. این اتفاق در حالی است که سایپا در سال‌های اخیر تیراژ تولید بیش از ۱۰ هزار دستگاه در سال را برای آریو ثبت کرده بود.

با توجه به آمار و ارقام موجود، از سال ۱۳۹۴ تا به امروز گروه سایپا بیش از ۲۲ هزار دستگاه از زوتی S300 را با نام آریو در کارخانه بن رو تولید کرده است و پیش از شروع تولید رسمی این سدان چینی، نمونه‌های اولیه این خودرو را به طور وارداتی و در نمونه فول آپشن به بازار عرضه نموده بود.

با توجه به شرایط تولید سایپا آریو در کارخانه بن رو و از سویی عدم اعلام خبری مبنی بر قطع همکاری زوتی با سایپا، احتمال آن وجود دارد که در هفته‌های آینده مجدداً این خودرو به خط تولید باز گردد. ولی آنچه که معلوم است، قطعاً سایپا به تعداد کافی قطعات منفصله این خودرو در را انبار ندارد تا خط تولید خود را به طور یکنواخت با مونتاژ آریو فعال نگه دارد. برای همین این احتمال هم وجود دارد که در صورت عدم رفع مشکل جا به جایی ارز و امکان ارسال قطعه از چین به ایران، توقف تولید سایپا آریو ادامه داشته باشد و زوتی به شکلی ناخواسته همکاری‌اش را با ایران قطع کند.

تولید سایپا آریو به صفر رسید + قیمت

زوتی S300 یا همان Z300 در بازار کشور با تیپ‌های گوناگونی یافت می‌شوند. نمونه‌های وارداتی این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالایی قرار دارند و ۶ کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور، دوربین عقب، سانروف، دکمه‌های روی فرمان و… در آن‌ها دیده می‌شود و تمام  S300 های وارداتی از نوع اتوماتیک هستند. ولی نسخه‌های تولیدی این سدان چینی با نام سایپا آریو به بازار عرضه شدند که با موتور ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و یا ۵ سرعته دستی یافت می‌شوند. نمونه‌های تولیدی آریو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه یک محصول کاملاً اقتصادی قرار دارند و دیگر کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای، سانروف، مانیتور، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک و دکمه‌های روی فرمان به طور فابریک بر روی آن‌ها نصب نشده است.

هم اکنون دلالان سایپا آریو دنده‌ای مدل ۱۳۹۷ صفر کیلومتر را با قیمتی در بازه ۱۰۴ تا ۱۰۹ میلیون تومان به فروش می‌رسانند و نسخه‌های اتوماتیک ۹۷ آن را تا ۱۱۸ میلیون تومان قیمت گذاری می‌کنند. همچنین آریو اتوماتیک مدل ۱۳۹۸ قیمتی در بازه ۱۲۳ تا ۱۲۶ میلیون تومان را در بازار آزاد دارد.

اسب بخار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar