افت تولید سواری‌ در مقابل رشد خودورهای سنگین‌

چهارشنبه 4 خرداد 01 ساعت 14:23
افت تولید سواری‌ در مقابل رشد خودورهای سنگین‌

طبق آمارهای وزارت صمت، طی یکساله ۱۴۰۰، خودروسازان داخلی ۸۶۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۹۰۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو سواری تولیدی سال ۱۳۹۹، افت چهار درصدی داشته‌ است.

این در حالیست که وعده مسئولان و قول دو خودروساز بزرگ و اصلی کشور حکایت از این داشت که تولید خودرو تا پایان سال افزایشی باشد؛ حتی مدیران قبلی این دو خودروساز با این تعهد مجوز افزایش قیمت محصولات را گرفته بودند که تولید را افزایش دهند.

بیشترین رشد تولید در بین خودروها در این مقایسه آمار متعلق به کامیون، کامیونت و کشنده‌ها است که بیش از ۱۰۱ درصد افزایش داشته است. تولید این خودروهای باری سنگین از ۶۵۶۸ دستگاه تولیدی در مجموع ۱۲ ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۳ هزار و ۲۱۳ دستگاه در سال گذشته رسید و بدین ترتیب رشد ۱۰۱.۲ درصدی را ثبت کرده است.

پس از آن، بیشترین رشد تولید را اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها داشته‌اند؛ تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴.۲ درصد افزایش یافته و به ۲۷۶۱ دستگاه رسیده است؛ در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ آمار تولید این خودروها ۱۹۱۵دستگاه ثبت شده است.

تولید کمباین و تراکتور نیز در سالی که گذشت به نسبت سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۳.۱ درصد (کمباین) و ۲.۸ درصد (تراکتور) افزایش داشته است. در حالیکه در مجموع سال ۱۳۹۹ قریب به ۶۴۹ دستگاه کمباین تولید شده بود این میزان در سال گذشته به ۶۶۹ دستگاه رسید. تولید تراکتور نیز از ۲۱ هزار و ۳۵۲ دستگاه در سال ۱۳۹۹، ۹۱۷ هزار دستگاه بیشتر شده و به  ۲۲ هزار و ۳۵۲ در سال ۱۴۰۰  دستگاه رسیده است.  

علاوه بر تولید سواری که در این مقایسه آماری میان دو سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ کاشی ثبت شده است، تولید وانت نیز در این مدت افت کرده است. در حالیکه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۹ حدودا ۸۰ هزار و ۵۹۸ دستگاه وانت به تولید رسیده بود این میزان در ۱۲ ماهه سال گذشته به ۷۹ هزار و ۳۸۲ دستگاه رسید و ۱.۵ درصد افت تولید را ثبت کرد.

لازم به ذکر است علاوه بر این‌ها، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در ۱۲ماهه سال گذشته نسبت به همین مدت در سال ۱۳۹۹ که ۲۷۵ هزار و ۳۰۰ تن بوده است، به ۲۵۹ هزار و ۸۰۰ تن رسیده و افت ۵.۶  درصدی داشته است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar