رشد تولید خودروسازی خصوصی با تیراژی ضعیف

یکشنبه 18 آبان 99 ساعت 03:07
رشد تولید خودروسازی خصوصی با تیراژی ضعیف

براساس آمارهای منتشرشده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان بخش خصوصی در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال اخیر، افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. طبق آمار، در مجموع ۲۱ هزار و ۲۳۸ دستگاه انواع خودرو سواری در شرکت‌های خصوصی خودروساز تا پایان مهر امسال به تولید رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش با تیراژ ۱۶ هزار و ۲۳ دستگاه، نزدیک به ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. این رشد اما در حالی اتفاق افتاده که تیراژ خودروسازان خصوصی همچنان در مقایسه با ظرفیت اسمی تولید آنها پایین است. همچین بسیاری از این شرکت‌ها از ماه‌ها قبل تعطیل و نیمه تعطیل بوده‌اند که علت آن، تحریم و قطع ارتباط با شرکای خارجی عنوان می‌شود.

 در این وضعیت، بتازگی وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام کرده با توجه به انحصار خودروسازان بزرگ دولتی، باید از ظرفیت بخش خصوصی برای شکستن انحصار موردنظر استفاده کرد. علیرضا رزم‌حسینی حتی وعده تقویت بخش خصوصی را هم داد؛ اما نگفته که دقیقا قرار است کمکی به بخش خصوصی صنعت خودرو شود. خودروسازی خصوصی ایران وابستگی زیادی به چینی‌ها دارد و با توجه به اینکه چشم بادامی‌ها هم بر موج تحریم سوار شدند، تیراژ در این بخش صنعت خودرو کشور طی دو سال اخیر تا به امروز شرایط مناسبی نداشته است. بعضی از خودروسازان چینی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، از ایران رفتند و آنها هم که ماندند، فعالیت خود را کاهش دادند. هم اکنون نام حدود ۱۵ خودروساز بخش خصوصی در حوزه تولید محصولات سواری به ثبت رسیده که نیمی از آنها تعطیل و نیمه تعطیل هستند. به نظر می‌رسد تا شرکای چینی آنها برنگردند یا همکاری جدیدی میان این شرکت‌ها و خودروسازان خارجی شکل نگیرد، نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار رقابت با ایران خودرو و سایپا و شکست انحصار آنها را داشت. 

اما طبق آمار وزارت صمت، در هفت ماه امسال بیشترین تیراژ در مدیران خودرو به ثبت رسیده؛ شرکتی که محصولات چری چین را مونتاژ می‌کند. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۵ هزار و ۸۶ دستگاه محصول مونتاژ کرده تا نسبت به هفت ماه مشابه سال اخیر نزدیک به ۳۴۰ درصد رشد کند. از کرمان موتور هم خبر می‌رسد این شرکت مونتاژکننده محصولات جک چین، چهار هزار و ۵۰۹ دستگاه تیراژ تا انتهای مهر امسال داشته و نسبت به هفت ماه مشابه ۹۸، ۵۴ درصد افت را به خود می‌بیند. شرکت بهمن هم که تولید ۷۴۹ دستگاهی را از خود به جا گذاشته، نسبت به سال اخیر افتی حدودا ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. از راین خودرو هم خبر می‌رسد این شرکت تیراژی فقط ۱۴ دستگاهی در هفت ماه امسال داشته است. سیف خودرو هم که جزو شرکت‌های تازه‌وارد بخش خصوصی به حساب می‌آید، توانسته تیراژ خود را نسبت به سال اخیر بیش از پنج برابر کرده و تولیدی ۵۸۰ دستگاهی را ثبت کند. اما ریگان خودرو که فقط ۷۵ دستگاه تیراژ در هفت ماه امسال داشته، نسبت به مدت مشابه سال پیش، بیش از ۸۱ درصد افت تولید را تجربه کرده است. طبق آمار وزارت صمت اما عظیم خودرو هم در هفت ماه امسال تیراژی ۱۲۱ دستگاهی را از خود به جا گذاشته که در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر رشد ۱۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. سازه خودروی دیار هم تنها ۱۱ دستگاه تیراژ در هفت ماه امسال به ثبت رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال اخیر نزدیک به ۹۵ درصد افت را به خود ببیند. در نهایت اما شرکت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری بایک، بم خودرو و نوراپارس نیز هیچ تولیدی در هفت ماه امسال نداشته‌اند و کارمانیا نیز فقط دو دستگاه محصول را مونتاژ کرده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar