افزایش تیراژ تولید ایران خودرو در ۱۴۰۱

یکشنبه 15 اسفند 00 ساعت 12:23
افزایش تیراژ تولید ایران خودرو در ۱۴۰۱

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حالی از این برنامه خبر داد که یک روز بعد از اعلام آن رییس جمهور در بازدید سرزده از پارکینگ های ایران خودرو دستوری مشابه در زمینه افزایش تیراژ تولید خودرو، خروج خودروهای قدیمی از چرخه تولید و تکمیل خودروهاص ناقص را صادر کرد که ایران خودرو پیشتر برنامه بخش مهمی از تحولات مد نظر رییس جمهور را برنامه ریزی کرده بود و تجاری سازی خودروهای ناقص کف پارکینگ ها علی رغم استمرار بحران جهانی کمبود ریزتراشه همچنان ادامه دارد.

گروه صنعتی ایران خودرو در حالی به دنبال کسب تیراژ ۷۵۰ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۱ است که دو خودروساز بزرگ کشور طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به رقمی مشابه آن دست پیدا کرده اند لذا این برنامه نشان دهنده عزم جدی گروه صنعتی ایران خودرو برای افزایش سطح عرضه خودرو به بازار و پاسخ به نیاز مشتریان است که موجب تعدیل قیمت ها و تنظیم بازار خواهد شد.

یکی از مهمترین نقاط قوت و توانمندی های ایران خودرو بهره گیری از سبد گسترده و متنوع پلتفرم، قوای محرکه و شریک تجاری برای تولید خودروهای مونتاژی است که موجب آزادی عمل این خودروساز برای ایجاد انعطاف در سبد محصولاتش می شود. معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با اتکا به این پشتوانه و در راستای دستورات رییس جمهور روز گذشته اعلام کرد که طی ۵سال آینده هیچ یک از محصولات قدیمی فعلی تولید نخواهند شد و در سال ۱۴۰۱ دو محصول سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید ایران خودرو خارج و با محصولات جدید جایگزین خواهند شد. 

ایران خودرو برای سال آینده تولید گسترده محصول جدید تارا در تیراژ ۷۵ هزار دستگاهی را در برنامه دارد و همچنین پروژه جدید و استراتژیک K125 نیز تا انتهای سال به سبد محصولات ایران خودرو اضافه خواهد شد که بدون شک علاوه بر تحول سبد محصولات ایران خودرو مزیت رقابتی قابل توجهی در بازار های صادراتی را نیز به همراه خواهد داشت. ایران خودرو همچنین با حفظ شریک استراتژیکش در حوزه مونتاژ ، عرضه یک یا دو محصول جدید با همکاری این شریک را نیز در سال آینده پیگیری می کند.

ایران خودرو در سال جاری برنامه تولید ۴۷۱هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع خودرو را تعیین کرده است  و رییس جهور دستور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱ را صادر کرده است در الی که برنامه ۷۵۰ هزار دستگاهی ایران خودرو رشد حدود ۶۰ درصدی را نشان می دهد و فراتر از برنامه مورد نظر رییس جمهور خواهد بود.

گروه صنعتی ایران خودرو همواره سهم قابل توجهی از تولید خودرو در کشور را در اختیار داشته و با در اختیار داشتن تنوع گسترده ای از محصولات و قوای محرکه و برنامه جامع دکتر خطیبی برای رشد و توسعه فعالیت ها بدون شک عملکردی متفاوت در سال ۱۴۰۱ را به نمایش خواهد گذاشت.

تکمیل و تجاری سازی خودروهای دارای کسری قطعه همواره از آغاز کار خطیبی در دستور کار گروه صنعتی ایران خودرو قرار داشت اما در بازدید سرزده رییس جمهور از پارکینگ خودروهای دارای کسری قطعه ایران خودرو مقرر شده است تا تعداد این خودرو ها تا پایان سال به ۴۰هزار دستگاهی کاهش پیدا کند. برای درک بهتر این آمار بهتر است بدانید که میزان خودروهایی که قرار است تجاری شوند معادل تولید دو هفته ایران خودرو است و این پروژه تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد یافت.

دستیابی به قیمت رقابتی و اقتصادی سازی تولید خودرو برنامه مهم ایران خودرو در دوران مدیریت جدید است و بدون شک این مساله بون افزایش تیراژ محقق نمی شود.

مدیرعامل ساپکو چندی پیش در همین زمینه ضمن اشاره به نیاز ۱.۸ میلیون دستگاهی بازار خودرو ایران، خروج منابع ارزی، کاهش اشتغال و افزایش هزینه برای کشور را نتیجه عدم اهتمام جدی به تولید و تامین نیاز بازار عنوان کرد و افزود: با ظرفیت‌سازی بهینه تولید باید از فرصت‌های موجود در راستای رشد و توسعه کشور بهره‌برداری کنیم.

به گفته این مقام مسئول ارشد در گروه صنعتی ایران خودرو در صنعت قطعه و خودروسازی، اقدامات گسترده‌ای در زمینه استقرار نظام‌های کیفی انجام شده و شرکت ساپکو با بسیج شبکه تامین، برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه ارتقای کیفیت قطعات انجام می‌دهد.

پیرمحمدی همچنین در ادامه تصریح کرد: شفافیت مالی و اقتصادی موضوع مهم دیگری است که به عنوان اصلی‌ترین مطالبه حاکمیت، در صدر رویکردهای مالی و حسابرسی ساپکو قرار دارد و این امر در گزارش‌های ارایه شده حسابرسی مشهود است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar