هیچ خودرویی بدون پلاک از کارخانه خارج نمی‌شود

دوشنبه 29 اردیبهشت 99 ساعت 10:25
هیچ خودرویی بدون پلاک از کارخانه خارج نمی‌شود

مدیرعامل شرکت صنعتی ایران خودرو گفت که در جهت کنترل بازار خودرو تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا تخلفی انجام نگیرد اما به جرأت می‌گوییم که هیچ خودرویی بدون پلاک از درب کارخانه خارج نخواهد شد.

گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته (یکشنبه) با موضوع سایه روشن نابسامانی بازار خودرو با حضور فرشاد مقیمی مدیرعامل شرکت صنعت ایران خودرو و مجید باقری خوزانی قائم مقام مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا برگزار شد.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس این حوزه، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در بخش‌های گوناگون برنامه به اظهار نظر و توضیحات پرداختند.

فرشاد مقیمی در این گفت‌وگو با ذکر اینکه در شرکت صنعتی ایران خودرو با همت همه همکاران و ایثار قطعه سازان از آبان ماه گذشته روند رو به رشدی در تولید ایجاد کرده‌ایم که در سال ۹۹ هم ادامه پیدا کرده است، اظهار کرد: البته که این روند ادامه‌دار هم خواهد بود. از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۸ هزارو ۲۷۳ دستگاه  انواع خودرو تولید کردیم؛ در حالی که در مدت مشابه سال اخیر میزان خودرو تولید شده ۵۵ هزار دستگاه بوده است. تنها در ماه جاری تا به امروز (اردیبهشت ۹۹)، ۴۳هزار  و ۹۶۲ دستگاه خودرو در ایران خودرو تولید شده که ۹۰۰۰ دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال پیش بوده است. البته این را هم باید در نظر داشت که تولید به خاطر کرونا و شرایط حاصل از آن، یک هفته دیرتر از روال آغاز شد.

مدیرعامل شرکت صنعتی ایران خودرو با تاکید بر اینکه وضعیت تولید خوب است، ادامه داد: جلساتی را با شورای رقابت برگزار کرده و نکاتی را به آن‌ها یادآور شده‌ایم و به دنبال آرام کردن بازار و رسیدن آن به آرامش هستیم. از جمله نکاتی که در جلسه با اعضای شورای رقابت اشاره شد، این بود که مکانیزم شورای رقابت به این صورت بود که سال ۹۰ را مبنا قرار  می‌داد و در نهایت تورم سال‌های مختلف را لحاظ می‌کرد تا به قیمت برسد؛ این در حالی است که بعضی خودروها در سال ۹۰ تولید نمی‌شدند،ضمن اینکه بعضی خودروهایی که اکنون نیز تولید می‌شوند با خودروهای آن زمان به لحاظ فنی متفاوت هستند و تکنولوژی خودروهای جدید نسبت به خودروهای تولیدی سال ۹۰ بسیار تغییر کرده است.

خیلی از موارد نسبت به سال ۹۰ متفاوت است

وی با اشاره به استانداردهایی که باید در حوزه ایمنی، محیط زیست و امنیت لحاظ شوند، گفت: در ۱۳ مورد الزام قانونی برایمان وجود دارد که باید رعایت شود. الزام‌هایی که در سال ۹۰ وجود نداشتند اما امروز ملزم به رعایت آنها هستیم و پلیس امنیت استانداردهایی را برای امنیت و ایمنی خودروها در نظر گرفته است که باید لحاظ شود. یک نمونه این موضوع این است که خودروهای ما «یورو ۴ » هستند و به سمت «یورو۵ » هم حرکت کرده‌ایم.

این مدیر خودروساز در رابطه با خرید ارزان قطعات و تاکید بر اینکه به دنبال فشار به قطعه سازان نیستیم؛ تصریح کرد: خرید ارزان با افزایش در تیراژ تولید می‌تواند صورت گیرد. زمانی که تیراژ تولید بالا می‌رود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد؛ لذا باید بر روی توانمندسازی داخلی توجه کنیم که البته این امر در ایران خودرو به خوبی انجام گرفته است و باید سرمایه‌گذاری‌ها به صورت هدفمند به سمت خرید ارزان برود.همچنین در موضوعات مرتبط با افزایش بهره‌وری و بالا بردن تکنولوژی‌ها نیاز به تجدیدنظر در ساختار داریم.

مقیمی با ذکر اینکه با بهره‌گیری از روش‌های دانش بنیان می‌توان تولید را افزایش داد؛ اظهار کرد: هم اکنون  ۴۵ پروژه ساخت داخل در دست داریم؛ به صورتی که از ۸۵ قطعه‌ای که به شرکت‌های دانش بنیان سپرده شده بود، ۳۷ قطعه تا به امروز به مرحله تولید انبوه رسیده است و در کشور توزیع خواهد شد. همین موضوع کاهش هزینه‌ها را در پی داشته و تا ۲۰ درصد در قیمت تمام شده و قیمت خرید کاهش ایجاد شده است. تعدادی از پروژه‌ها را به بخش‌های دیگر سپرده‌ایم. به طور مثال به فرمان مقام معظم رهبری، مجموعه صنایع دفاع وارد میدان شده و طی جلساتی که برگزار شده، به جمع‌بندی خوبی نیز رسیده‌ایم. در بحث قطعات الکترونیک که وابستگی به خارج وجود داشت به خودکفایی رسیده‌ایم. هم اکنون با سرمایه‌گذاری درست و کمک دفتر فناوری ریاست جمهوری توانسته‌ایم در بخش الکتریکال خودرو و پلتفرم الکتریک گام‌های مثبتی برداریم که کاهش ارزبری  ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار را به دنبال خواهد داشت.

هیچ روش فروشی جز ثبت نام اینترنتی نداریم

وی با اشاره به اینکه هیچ خودرویی بدون نصب پلاک نباید از درب کارخانه خارج شود، در رابطه با کنترل بازار خودرو گفت: هیچ روش پیش فروشی را به جز نام نویسی اینترنتی نداریم و در این زمینه هم هیچ فضایی برای نام نویسی اینترنتی نمایندگی‌های ما باز نشده است. تمام خودروها در نمایندگی‌ها پلاک شده‌اند و مالک آنها مشخص است. اگر خودرویی برروی آن پلاک نصب نیست به آن معنی نیست که خودرو بدون پلاک است. این پلاک فقط پرچ برروی خودرو نشده و صاحب آن خودرو در زمان تحویل گفته پلاک را پانچ نکنید و به جرات می‌گوییم‌ هیچ خودرویی بدون پلاک از کارخانه خارج نمی‌شود اما حق همیشه با مردم است و ما تمام تلاش خود را در مجموعه ایران خودرو به کار می‌گیریم.

این مقام مسئول در خودروسازی ایران خودرو تصریح کرد:  ۳۲ نمایندگی ایران خودرو که تخلف آن‌ها محرز شد، لغو امتیاز شده‌اند. مردم هرکجا که تخلفی دیدند به ما اعلام کنند؛ چنانچه برای ما محرز شود، قاطعانه با آن نمایندگی‌ برخورد خواهیم کرد.

خودروهای در راه ایران خودرو

مدیرعامل گروه ایران خودرو ادامه داد: گیربکس شش سرعته را روی خودرو رونمایی شده و از آبان ماه سال جاری هم روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب خواهد شد و راهی بازار می‌شود. علاو براین، در همان ماه،  نمونه موتور کم مصرف را هم تحویل می‌دهیم که ساخت آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.  خودروی ۱۳۲ K نیز از بهمن ماه به بازار می‌آید و یک نوع خودروی کراس آور هم در خردادماه رونمایی می‌شود و در اوایل سال ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود.

مقیمی از توقف تولید پژو ۳۰۱ خبر داد و گفت: به سمتی رفته‌ایم که خودرویی بدون نشان ایران خودرو تولید نکنیم و دیگر به سمت وابستگی نرویم که هر وقت خواستند صنعت خودروی کشور را دچار مشکل کنند.

عدم هماهنگی عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را متأثر می‌کند

در ادامه، ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت  با ذکر اینکه قیمت گذاری دستوری نمی‌تواند نتیجه مطلوبی برای بازار خودرو در پی داشته باشد، اظهار کرد: در حقیقت عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند. بر اساس سند ۱۴۰۴ باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برای تقاضای بازار داخلی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو هم برای بازارهای منطقه‌ای تولید کنیم؛ اما زمانی که عرضه هماهنگ با تقاضا انجام نمی‌شود، قیمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بی‌برنامگی در صنعت خودرو باعث شده است عرضه، تقاضای مورد نیاز را پاسخ ندهد.

وی افزود: در خودروسازی کشور بی‌برنامگی، سرمایه‌گذاری بی‌هدف و مدیریت ناپایدار باعث شده است تا بهره‌وری در این صنعت وجود نداشته باشد و این نبود بهره‌وری در قیمت خودرو لحاظ می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو کشور تاکید کرد: خرید ارزانی که خودروسازان در پی آن هستند، به زنجیره پایین دستی فشار وارد می‌کند؛ چون که ۲۰۰۰ شرکت کار می‌کنند تا یک خودرو تولید شود.

وی با ذکر اینکه پلتفرم الکتریکال، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد تا محصول آن وارد بازار شود، گفت: خودروسازان با ضررهای انباشته چگونه می‌خواهند این پول را فراهم کنند.

راه حل نجات بازار خودرو؛ خصوصی سازی است

همچنین سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این برنامه اظهار کرد:  گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی آماده ورود به صحن علنی مجلس است. با گذشت سال‌ها از ایجاد صنعت خودرو در کشور، اما هنوز ورق‌های فولادی مورد نیاز این صنعت، پلیمرها و قطعات الکترونیکی خودروها از خارج وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: تا خصوصی سازی در صنعت خودرو اتفاق نیفتد این روند ادامه دارد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar