پاسخ ایران خودرو به چالش‌ های ایمنی

چهارشنبه 17 مرداد 03 ساعت 12:36
پاسخ ایران خودرو به چالش‌ های ایمنی

معاون تحقیقات، طراحی و توسعه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو اقدامات این خودروساز را درباره چالش‌های ایمنی محصولات تولیدی، تشریح کرد.

به نقل از صداوسیما، مهدی رادمنش گفت: مسئله امنیت خودرو، یکی از دغدغه‌های مشتریان و مسئولان است از این رو هر سه ماه یکبار درباره تازه‌ترین اقدامات سارقان در زمینه سرقت خودرو و قطعات آن، جلسه‌ای با پلیس آگاهی برگزار و تدابیر امنیتی اندیشیده می‌شود.

رادمنش گفت: در بخش ورود از قسمت درب‌های جانبی خودرو، اصلاحاتی در قفل خودرو انجام داده ایم و امکان دستکاری در قسمت قفل خودرو و باز کردن درب خودرو را کاملا منتفی کرده ایم؛ در خودرو‌های ۲۰۶ و ۲۰۷ که بیشتر در معرض سرقت بودند دسترسی سارقان از این قسمت کاملا منتفی شده است. از سال ۱۳۹۹ در بیشتر محصولات در صدد برطرف کردن این عارضه شدیم یعنی اگر دستکاری هم رخ دهد قفل آسیب می‌بیند، اما درب خودرو باز نمی‌شود.

وی مسئله بعدی را ورود اجسام خارجی و تحریک اجزای قفل و باز کردن درب خودرو برشمرد و گفت: این منافذ را هم شناسی و مسدود کردیم، در جا‌هایی که امکان تحریک کردن اجزای بازکننده درب و قفل بود محافظ قرار دادیم و با تعبیه مانعی جلوی باز شدن درب را گرفتیم و هم اکنون در محصولات تولیدی جدید ایران خودرو این تغییرات اعمال می‌شود.

رادمنش افزود: در زمینه تغییر فرم درب و باز کردن درب‌های خودرو به ویژه خودروی ۲۰۶، دو اقدام مهم انجام شده است؛ یکی اینکه هدف اصلی از تغییر شکل کلاف درب خودرو، دسترسی به زبانه قفل است که بتوانند این زبانه را باز کنند تا درب باز شود، هم اکنون در تولیدات جدید ایران خودرو زبانه بالای قفل همه خودرو‌ها حذف شده است.

معاون تحقیقات، طراحی و توسعه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، اضافه کرد: علاوه بر آن، ضخامت ورق درب خودرو و استحکام کلاف را افزایش داده ایم به گونه‌ای که هم انگیزه ساق را از بین برده ایم و هم روش ورود از این طریق را مسدود کرده ایم.

رادمنش گفت: بخش دیگری که مورد توجه سارقان است درب موتور است که در این زمینه؛ نخست اینکه دسترسی به خود مکانیزم قفل از بیرون و قسمت جلو را با ایجاد مانعی مسدود کرده ایم یعنی سارق نمی‌تواند با عبور دادن یک جسم خارجی از جلوی خودرو، درب موتور را باز کند؛ نکته دوم، کابل قفل بود که سارقان به کابل دسترسی داشتند و می‌توانستند کابل را تحریک کنند، هم اکنون مسیر کابل را تغییر داده ایم و به هیچ عنوان سارق نمی‌تواند از قسمت جلوی خودرو کابل را تحریک کند.

وی افزود: باز کردن درب صندوق، قسمت دیگری است که سارقان از آن طریق اقدام به سرقت می‌کنند؛ یکی از اقدامات ریشه‌ای که در این زمینه انجام شده، حذف قفل سوئیچی است، هم اکنون بیشتر محصولات تولیدی، قفل سوئیچی ندارند و درب صندوق از طریق سیستم ریموت (کنترل از راه دور) باز و بسته می‌شود.

رادمنش ادامه داد: علاوه بر آن موانعی را در منافذی که دسترسی به درب صندوق داشت ایجاد و منافذ را مسدود کردیم تا سارقان نتوانند به درب صندوق دسترسی داشته باشند. البته این تغییرات روی خودروها، در قیمت خودرو‌ها تاثیری نداشته است.

وی مسئله بعدی را ردیابی قطعات خودرو که دغدغه دیگر پلیس آگاهی است دانست و گفت: اگر قطعات سرقتی، شناسایی شد، با سامانه رد یابی، می‌توان تشخیص داد که از کدام خودرو سرقت شده است.

رادمنش افزود: هم اکنون به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۱۰ قطعه از قطعات خودروها، کد ردیابی دارند یعنی هر جا قطعه را پیدا کنیم می‌توانیم با وارد کردن کد ردیابی، تشخیص دهیم که در کدام خودرو نصب شده بود.

وی در رابطه با نصب سامانه‌های ردیاب و موقیعت یاب خودرو، هم گفت: تشخیص موقعیت خودرو، یک حریم خصوصی است و خودروساز، نمی‌تواند بدون اجازه مشتری سامانه را روی خودرو نصب کند تا موقیعت خودرو گزارش شود؛ این رویه در همه خودروسازان دنیا مرسوم است و بدون اجازه مشتری نصب نمی‌شود.

رادمنش اضافه کرد: در این زمینه دو رویکرد وجود دارد؛ نخست اینکه از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ما هر مشتری می‌تواند با حفظ گارانتی (ضمانتنامه) خودرو، سامانه رد یاب را روی خودروی خود نصب کند. رویکرد دوم، استفاده از فناوری خودروی متصل است که خودرو‌ها در آینده به این سمت حرکت خواهند کرد.

وی گفت: در خودروی "ری را" که فروش آن از پاییز آینده آغاز می‌شود، روند توسعه‌ای خودروی متصل اجرا شده، یعنی سامانه‌ای را با دانش ایرانی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان توسعه داده ایم و مشتری با رضایت خود می‌تواند دسترسی به موقیعت خودروی خود را پیدا کند و از این استفاده کند.

وی در تعریف خودروی متصل گفت: خودروی متصل، یعنی اجازه می‌دهیم خودرو به شبکه مخابراتی کشور هم به صورت اینترنت و هم پیام وصل شود، به عبارتی سرنشین یا راننده می‌تواند به امداد جاده‌ای (هم فنی و هم سوانح رانندگی) دسترسی داشته باشد به این ترتیب که اگر تصادفی رخ داد به صورت خودکار موقیعت حادثه به مراکز امداد مخابره می‌شود و راننده می‌تواند با فشردن یک دکمه، به مراکز امداد وصل و موقیعت تصادف برای امداد نمایان شود.

معاون تحقیقات، طراحی و توسعه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو گفت: ما در این زمینه کار‌های مربوط به خود را انجام داده ایم، اما مراکز امدادو هلال احمر باید بستر‌های مربوط را مهیا کنند.

وی گفت: اقدام بعدی ما نصب QR کد روی شیشه خودروست که بر مبنای الزامات استانداردی و الزامات پلیس در چهار سطح امنیتی مختلف تعریف شده است.

رادمنش افزود: در سطح اول، با اسکن کردن کد روی شیشه خودرو، مشخصات کلی خودرو از نظر شماره بدنه، شماره موتور، رنگ و ... قابل دسترسی است؛ در سطح بعدی، می‌توانیم دسترسی به دفترچه‌های راهنمای خودرو را داشته باشیم که برای داشتن اطلاعات این دو سطح نیاز به رمز نیست، اما در دو سطح دیگر یکی نیاز به رمز پویا و دیگری به رمز ثابت دارد که می‌توانیم اطلاعات جزیی تری از خودرو را در اختیار مشتری قرار دهیم به عبارتی هم پلیس و هم مشتری می‌تواند از آن استفاده کند.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar