بررسی آشفتگی‌های بازار خودرو

شنبه 21 اردیبهشت 98 ساعت 17:42
بررسی آشفتگی‌های بازار خودرو

افزایش قیمت خودرو تنها نشان دهنده آشفتگی حوزه خودرو نیست و یک آشفتگی اقتصادی رخ داده است و در دیگر حوزه‌ها هم شاهد این به هم ریختگی هستیم.

از نظر امیر حسن کاکایی، استاد دانشگاه، دولت‌ها در طی ۳۰ سال اخیر نسبت به حمل‌ونقل عمومی توجه آنچنانی نداشته‌اند و این فرهنگ‌سازی که مردم با خودروی شخصی تمایل بیشتری برای رفت و آمد دارند، بار منفی برای جامعه دارد و الگوی مصرف را اشتباه تنظیم می‌کند.

به گفته وی با این که مردم ما در این دوره زمانی بیشتر ترجیح می‌دهند که با خودروی شخصی رفت و آمد کنند، ولی احتمال این می‌رود که با افزایش نرخ سوخت و با وجود مشکلات اقتصادی حمل‌ونقل عمومی رواج بیشتری از قبل بگیرد و مردم به سمت وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل مترو، اتوبوس و حتی تاکسی روی بیاورند.

قیمت سوخت و تأثیر بر معاملات خودرو

کاکایی در رابطه با تأثیر افزایش نرخ بنزین در معاملات خودرو می‌گوید: هیچ اثر کاهنده‌ای نخواهد داشت. مثلاً در دهه ۶۰ خورشیدی پس از افزایش نرخ بنزین، نرخ خودروهای پُر مصرف افزایش یافت و معاملات آنها کاهش پیدا کرد ولی الان در سال ۱۳۹۸ دیگر این اتفاق نخواهد افتاد، چون مصرف بنزین خودروهای گران نرخ با خودروهای ارزان نرخ حتی اگر نرخ بنزین ۲۵۰۰ تومان شود هم فرق چندانی ندارد. البته ثروتمندان امروزی جامعه ما هم از نظر شمار و هم از نظر ثروت از دهه ۶۰ بسیار بیشتر و متمول‌تر هستند، پس بنزین ۲۵۰۰ تومانی برای این قشر به گونه‌ای رایگان است اما برای مردم عادی و کارگران که حقوق و درآمد آنها بسیار پایین است، اوضاع متفاوت خواهد بود.

از نظر وی بالا بردن نرخ سوخت مستقیم بر قیمت‌ها و معاملات خودرو اثر نمی‌گذارد، ولی از آنجایی که نرخ سوخت بر دیگر حوزه‌ها اثر می‌گذارد و سطح قیمت‌ها را در کشور بالا می‌برد، در مجموع انتظار می‌رود که نرخ خودرو بالاتر از این هم برود.

وضعیت بازار خودرو

کاکایی وضعیت بازار را کاملاً به هم ریخته قلمداد می‌کند و به بیت ران می‌گوید: رفتار بازار هیجانی است، به ویژه در قبال خودروهای خارجی و وارداتی. بدون این که اتفاق خاصی افتاده باشد و یا ما تولیدکننده این خودروها باشیم، با وجود این که دلار نسبت به دو هفته پیش ۱۱ درصد افزایش داشته است، ولی خودروهای وارداتی بیش از ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند که این فقط نشان دهنده آشفتگی حوزه خودرو نیست و یک آشفتگی اقتصادی رخ داده است و در دیگر حوزه‌ها هم شاهد این به هم ریختگی هستیم.

از نظر وی به دلیل کاهش تولید و کمبود کالا و هم به خاطر کاهش واردات، عرضه محدود است و از طرفی هم تقاضای سرمایه‌گذاری مردم در حال افزایش است. لذا اگر قرار باشد اوضاع کلان اقتصادی به همین ترتیب بماند، این ارقام می‌تواند بالاتر هم برود. البته خرید و فروش و معاملات با این اعداد و ارقام اتفاق نمی‌افتد و در حقیقت یک قیمت‌گذاری مجازی است. در ضمن در این خصوص یکی از دلایل کاهش ارزش ریال هم هست. که اگر مشکلات اقتصاد کلان حل نشود، هیچ مشکلی را در حوزه خودرو و در بخش اقتصاد خرد نمی‌توان حل کرد.

فضای پلیسی و التهابات بیشتر بازار

کاکایی می‌گوید: اگر فضای بازار را پلیسی کنند و به قولی بگیر و ببند اتفاق بیافتد، جز ملتهب کردن بیشتر اوضاع اتفاقی نخواهد افتاد.

وی در خصوص حذف قیمت‌ها در سایت‌ها و فضای مجازی اینگونه ادامه می‌دهد: سایت‌ها می‌توانند عامل تحریک کننده بازار باشند و ظاهراً هم بودند، ولی بستن قیمت‌ها فقط موجب عدم شفافیت می‌شود و در نهایت یک بخش کوچکی از این هیجانات مخفی می‌شود، که آن هم‌فقط مخفی می‌شود و در بلند مدت نمی‌تواند کمک کننده باشد، و اگر این اتفاق بیافتد فقط موجب زیر زمینی شدن این امور و جریانات می‌شود و این روش خوبی برای بلند مدت نیست و یادمان نرود که سایت‌ها کمک بزرگی برای شفافیت‌های اقتصادی هستند.

سایت‌ها و مزیت شفاف سازی

امیر حسن کاکایی در رابطه با مزیت سایت‌ها می‌گوید: اگر کسی بخواهد از قیمت‌ها اطلاع پیدا کند با ورود به سایت‌ها می‌تواند در کمترین زمان ممکن از قیمت‌ها در بیشتر نقاط کشور مطلع شود، اما اگر در سایت‌ها قیمت‌ها حذف شود باید به بنگاه‌ها و نمایشگاه‌ها مراجعه کنند، و فقط از همان منطقه یا چند منطقه نزدیک اطلاع کسب کنند و در انتها به حدس و گمان متکی شوند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar