وضعیت تقاضا برای کامیونت‌ در بازار

دوشنبه 26 آبان 99 ساعت 13:35
وضعیت تقاضا برای کامیونت‌ در بازار

به دلیل شرایط اقتصادی و نیز سهولت رفت و آمد در معابر شهری، کامیونت‌ها بخشی از کار حمل‌ونقل سنگین را هم پوشش داده‌اند. اما همچنان تقاضا برای کامیونت‌ در بازار، نه به اندازه‌ای بالا است که بتوان سرمایه‌گذاری در این بخش انجام داد و نه به اندازه‌ای پایین است که قیمت‌ها کاهش پیدا کند

تقاضا در بخش خودروهای سنگین تجاری به‌واسطه افزایش قیمت این خودروها در یکی‌دو سال اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، با افت شدیدی رو به رو بوده است. برخلاف این بخش اما بررسی بازار خودروهای تجاری نشان می‌دهد کامیونت‌ها با افزایش تقاضا رو به رو بوده و بخشی از تقاضای کامیون و کشنده به سمت این سگمنت حرکت کرده است. در همین راستا، با یکی از کارشناسان صنعت خودرو کشور گفت‌وگو کرده‌ایم که معتقد است عوامل بسیاری از جمله گرانی قیمت خودروهای و محدودیت تردد باری‌های سنگین، تقاضای بازار را به سمت کامیونت‌ها سوق داده است.

در ادامه، گفت‌وگوی امیرحسن کاکایی،  عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت و فعال و کارشناس صنعت خودرو را در خصوص همین موضوعات، از نظرتان می‌گذرد.

تقاضای باری‌ های سنگین، نصیب کامیونت‌ ها شد

کاکایی درباره اضافه‌شدن تقاضای باری‌های سنگین به بازار کامیونت‌ها گفت: «مدت‌هاست که شاهد این اتفاق هستیم. این موضوع را می‌توان از دو منظر بررسی کرد؛ یکی از منظر شرایط بازار خودروهای باری سنگین و دیگری با بررسی وضعیت وانت‌ها.»

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: «در چند سال گذشته هزینه کامیون‌های بزرگ و کشنده‌ها بالا رفته است و با توجه به سیستم خودمالکی که در کشور وجود دارد، به‌تدریج فرسودگی ناوگان کشور به یک چالش تبدیل شده است. بنابراین سیستم‌های باری خود به خود به سمت استفاده از خودروهایی با قیمت‌های پایین‌تر کشیده می‌شوند.»

وی در ادامه عنوان کرد: «ضمن آن که رفت‌وآمد در شهرها هم با محدودیت‌هایی برای خودروهای سنگین رو به رو است که کامیونت‌ها را به یکی از گزینه‌های مناسب برای جایگزینی با خودروهای سنگین تبدیل می‌کند.»

کامیونت‌ ها؛ بهترین جایگزین برای وانت

وی در مقایسه بازار خودروهای تجاری کشور با بازارهای جهانی دنیا تصریح کرد: «بازارهای جهانی به سمت استفاده از کامیونت‌ها رفته است که دلیل آن را می‌توان در خروج خودروسازان از تولید خودروهایی مشابه با نیسان آبی عنوان کرد.»

کاکایی اظهار کرد: «اگر خودروسازان بخواهند وانت‌های قدیمی را با استانداردهای روز تولید کنند، باید با قیمتی نزدیک به ۵ تا ۱۰ برابر آن‌ها را عرضه کنند که برای متقاضیان صرفه اقتصادی نخواهد داشت.»

وی بیان کرد: «بنابراین خودروسازان به سمت تولید پیکاپ‌ها به‌عنوان خودروهای لوکس و شخصی، روی آورده‌اند.»

این کارشناس صنعت خودرو، کامیونت‌ها را بهترین جایگزین برای وانت‌ها دانست و افزود: «در بازار داخلی هم به خاطر شرایط اقتصادی کشور، بازار کامیونت‌ها برخی از قسمت‌های حمل‌ونقل سنگین را هم تحمل کرده‌اند. به ویژه آن که این خودروها برای ترددهای داخل شهری بسیار مناسب هستند و مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.»

نبود گیربکس و موتور ملی؛ چالش اصلی تولید کامیونت

وی در ادامه با اشاره به تاثیر این تقاضا بر تولید کامیونت‌های داخلی گفت: «تولید این خودروها هم مانند دیگر بخش‌ها به تقاضا وابسته است. متاسفانه در سال‌های اخیر تولید خودروهای سنگین با مشکلات بسیاری مواجه شده است.»

کاکایی در ادامه با تفکیک دو بخش گیربکس و موتور و قطعات بدنه و مجموعه خودرو در داخلی‌سازی عنوان کرد: «در زمینه تولید قطعات بدنه مشکل چندانی وجود ندارد، اما تولید موتور و گیربکس مناسب با چالش روبه‌رو است و ظرفیت‌های تولید در کشور به‌شدت پایین است.»

وی افزود: «هم اکنون که به دلیل تحریم‌ها با مشکل جدی رو به رو شده‌ایم، تولید این قطعات در ایران نیازمند تکنولوژی‌های بیشتری نسبت به خودروهای سواری است. بنابراین تولید این قطعات گران‌تر تمام می‌شود و با توجه به تیراژ پایین، صرفه خود را از دست می‌دهد.»

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «در دو بخش تامین و توسعه با چالش روبه‌رو هستیم؛ در بخش تامین وابسته به تامین کنند خارجی هستیم و برای توسعه هم نیاز به سرمایه داریم که متاسفانه سرمایه‌گذاران به‌سختی به این سمت کشیده می‌شوند.» وی تصریح کرد: «مشکل دیگر این بخش، وجود استانداردهای سختگیرانه تر نسبت‌به خودروهای سواری است.»

امیرحسن کاکایی در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید خودروسازان گفت: «خودروسازان داخلی هم اکنون با حداکثر ظرفیت ممکن خود تولید را ادامه می‌دهند که وابسته به زنجیره تامین هستند.»

وی افزود: «خودروسازان داخلی ظرفیت بیشتری دارند، اما زنجیره تامین ما بدون زنجیره تامین خارجی به‌شدت محدود خواهد بود. این بخش هم نیازمند سرمایه‌گذاری است که فعلا امکان آن وجود ندارد.»

رابطه مستقیم تقاضا و قیمت به دلیل کمبود عرضه

کاکایی بیان کرد: «هم اکنون تقاضا در بخش کامیونت‌ها افزایش یافته، با این حال اما قیمت‌ها کاهشی نبوده و بالا رفته است که دلیل اصلی آن عرضه کمتر نسبت به تقاضا است.» وی با ذکر این‌که تقاضا دو وجه مشخص دارد، اظهار کرد: «این‌که قصد خرید یک خودرو را داشته باشیم و دیگری آن که توان خرید را داشته باشیم؛ دو مقوله جداست.»

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، قیمت خودروهای تجاری در ایران گران و اقتصاد بخش حمل‌ونقل در این سگمنت ضعیف است و به‌رغم آن که خواسته برای این خودروها بالا بوده، اما تقاضای عملی افزایش چندانی نداشته است.»

کاکایی تصریح کرد: «همان اندازه تقاضاهای عملی محدود هم به‌سختی پاسخ داده می‌شود. بدین‌ترتیب؛ تقاضا نه به اندازه‌ای بالاست که بتوان سرمایه‌گذاری در این بخش انجام داد و نه به اندازه‌ای پایین است که قیمت‌ها کاهش پیدا کند. فقط خرید و فروش محدودی در این بخش وجود دارد و تولید اندک برخی خودروسازان به فروش می‌رسد.»

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar