ماجرای سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی افراد چیست؟

یکشنبه 28 مهر 98 ساعت 14:57
ماجرای سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی افراد چیست؟

چندی پیش خبری مبنی بر سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی منتشر و با واکنش مسوولان نفتی رو به رو شد و آن طور که به نظر می‌رسد فعلاً خبری از سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی نیست ولی کم‌وبیش زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد و باید دید که سرانجام پرونده بنزین و کارت سوخت چطور بسته خواهد شد.

چندین ماه است که تنور بحث بنزین و کارت سوخت داغ است و برنامه‌های گوناگون برای ترویج استفاده از کارت سوخت شخصی در نظر گرفته می‌شود که از جمله آن می‌توان به کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران به ۲۰ لیتر اشاره کرد که البته آن‌طور که گفته شده بعید نیست که این عدد بازهم کاهش یابد.

ولی ماجرای سهمیه‌بندی کارت سوخت شخصی افراد چیست؟ سقف دریافت ماهانه بنزین با کارت سوخت شخصی، ۲۵۰ لیتر است. سامانه هوشمند سوخت به طوری طراحی‌شده که عددی با عنوان سقف سوخت‌گیری ماهانه، ثبت می‌شود و این عدد فعلاً براساس سابقه ۲۵۰ لیتر است.

آن‌طور که شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده، بعضی افراد شاید دفعه‌های متعدد با کارت سوخت هوشمند شخصی سوخت‌گیری کردند و به این سقف رسیدند، ولی از جمع ۲۲ میلیون کارتی که سوخت‌گیری می‌کنند، کمتر از ۱۰۰۰ کارت به این مقدار سقف از سوخت‌گیری رسیدند. این مقدار برای کارت سوخت شخصی عدد بزرگی به شمار می‌آید، ولی باز هم اگر به این مقدار رسیدند کماکان کارت هوشمند سوخت جایگاه‌دار وجود دارد و مشکلی برای سوخت‌گیری پیش نمی‌آید.

در این باره هم‌چنین حسین آقایان کارشناس حوزه انرژی گفت: در وضعیت کنونی لازم است که سهمیه‌بندی بنزین انجام گیرد، چون که این موضوع نه تنها میزان مصرف را کنترل می‌کند بلکه می‌تواند دولت را در رسیدن به اهداف خود یاری رساند.

وی با ذکر این‌که در گذشته که سهمیه‌بندی بنزین وجود داشت، میزان مصرف تا حد قابل توجهی کاهش یافته بود، اظهار کرد: به عقیده من برداشتن سهمیه‌بندی بنزین کار بسیار نادرستی بود که در گذشته انجام گرفت و اکنون باید به روال سابق بازگردیم.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر این مساله که مردم ایران نسبت به مصرف بنزین حساسیت ندارند، ادامه داد: باید برای میزان مصرف بنزین سقف مشخص شود و به نظر من بهترین گزینه در وضعیت کنونی سهمیه‌بندی بنزین است. علاوه بر این با توجه به قیمت بنزین در ایران بسیار پایین است، باید به این مساله نیز سروسامان داده شود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar