گرانی بنزین عامل افزایش کرایه‌ها

شنبه 23 آذر 98 ساعت 13:44
گرانی بنزین عامل افزایش کرایه‌ها

اجرای سهمیه بندی بنزین چندی است که از طرف دولت عملیاتی شده و قرار بود تغییر قیمتی نباشد اما متاسفانه خبرها از افزایش نسبی کالا و خدمات خبر می‌دهد.

قیمت جدید بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه امسال از طرف دولت به طور رسمی اعلام و طرح سهمیه بندی بنزین کلید خورد؛ طبق اعلام وزیر نفت، از محل افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای، سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال هم از محل افزایش ۲ هزار تومانی قیمت آزاد و در کل ۳۱ هزار میلیارد تومان، افزایش درآمد عائد کشور می‌شود.

از طرفی طبق اعلام دولت، تمامی وجوهی که از محل افزایش قیمت بنزین به دست می‌آید بین نزدیک به ۶۰ میلیون نفر ایرانی توزیع می‌شود.

همچنین کارشناسان می گویند: در بازه ۴ ماهه ابتدایی پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، شاهد کاهش نزدیک به ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف بنزین خواهیم بود؛ ولی با اجرای این طرح سخت اقتصادی، مردم از پس لرزه‌های احتمالی آن نگران هستند که تأثیرپذیری و افزایش قیمت دیگر کالاها از مهم‌ترین آن‌هاست.

افزایش کرایه خودروها در تبریز

در حالی که دولتمردان به مردم گفته بودند نگران نباشند و چیزی گران نمی‌شود اما این سهمیه بندی تأثیر بسزایی در قیمت‌ها داشته به صوتی که مسیر مستقیم ۲ برابر و کرایه‌های درون شهری ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش را در شهر تبریز نشان می‌دهد.

یکی از شهروندان می‌گوید:با اینکه وعده داده بودند نظارت می‌کنیم و افزایش قیمت نخواهیم داشت اما الان میوه،حبوبات ،کرایه‌ها، البسه و.....افزایش قیمت دارد.

وی با اشاره به سهمیه در نظر گرفته برای رانندگان خودروهای عمومی می‌افزاید: با اینکه سهمیه اضافی به تاکسی‌ها و وانت بارها دادند اما متاسفانه ما شاهد افزایش قیمت در بحث حمل و نقل هستیم

بازاریان از گران شدن کالاها خبر می‌دهند

محسن یکی از بازاریان می‌گوید: پس از گران شدن بنزین، خریدهای جدید ما با قیمت‌های به‌روز انجام می‌گیرد و ما هم چون گران می‌خریم مجبوریم گران هم بفروشیم.

اما پس از سهمیه بندی بنزین، شاهد گرانی بعضی انواع میوه‌ها بودیم، به ظاهر هنوز این گرانی ادامه دارد، بعضی فعالان بازار میوه می‌گویند کرایه وانت‌باری که برای آنها میوه می‌آورد ۲ برابر شده و مجبور به افزایش نرخ هستند.

کارشناس فروش یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم در گفتگو با مهر، از کاهش میزان فروش و کاهش قدرت خرید مردم خبر داده و می‌گوید: قبلاً مردم به خاطر تخفیف دار بودن کالاها، زیاد به فروشگاه‌های ما سر می‌زدند، ولی پس از گران شدن بنزین، مراجعه مردم به این فروشگاه کمتر شده، در چند روز گذشته هم که مواد پروتئینی گران شده با تخفیفی که برای آن اعمال کردیم به قیمت بدون تخفیف گذشته رسیده و موجب شده تا مراجعه مردم برای خرید این اجناس کمتر شود.

همچنین جلیل زبانگیر یکی از فروشندگان لوازم خانگی ، به اوضاع این بازار بعد از گران شدن بنزین اشاره کرده و ابراز می‌دارد: پس از گران شدن بنزین، قیمت لوازم خانگی، حداقل ۵ میلیون ریال افزایش پیدا کرده، از طرفی کرایه وانت بارهایی که اجناس را جابجا می‌کنند، ۲ برابر شده است چون که می گویند بنزین گران شده و به دنبال آن لوازم یدکی خودرو و تایر هم گران شده است.

با این حال انتظار می‌رود، در کنار اجرای سهمیه بندی بنزین، ضمن بازتوزیع سود حاصل از آن در بین اقشار آسیب پذیر جامعه، اقداماتی هم در جهت کنترل افزایش قیمت دیگر کالاها انجام بگیرد تا دغدغه و نگرانی مردم، رفع شود.

مردم از تصمیمات منطقی دولت حمایت کنند

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به مزایای سهمیه بندی بنزین ابراز داشت: این کار یکی از منطقی‌ترین تصمیماتی است که در اقتصاد ایران گرفته می‌شود، هر تصمیم مهم اقتصادی، سخت بوده و برای اجرای آن، امروز و فردا می‌شود، اما هر طرح خوب اگر به موقع اجرایی شود به خیر مملکت و مردم است.

علی جهانگیری افزود: اصلاح قیمت بنزین از قاچاق و اسراف بنزین و آلودگی هوا و ایجاد ترافیک جلوگیری می‌کند، برخی از مردم از افزایش قیمت‌های دیگر اقلام ابراز نگرانی می‌کنند اما این مساله به طور منطقی امکان پذیر نیست و تمهیدات لازم هم در این باره انجام شده است.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: افزایش قیمت دیگر کالاها امکان پذیر نیست چون که قیمت سوختی که در بخش تولید و حمل و نقل، هزینه ایجاد می‌کند، افزایش پیدا نکرده و سوخت کارخانجات و گاز و گازوئیل گران نشده است که براین اساس، شاهد افزایش قیمت دیگر کالاها نخواهیم بود.

جهانگیری اذعان داشت: اگر کسانی بخواهند قیمت کالا را افزایش دهند سوء استفاده از جو روانی جامعه است که با آن‌ها به شدت برخورد می‌شود و تیم‌های نظارت به جد قیمت‌ها را کنترل می‌کنند.

نظارت دائمی و مستمر بر عدم افزایش قیمت کالاها در بازار، همواره یکی از مطالبات مردم از دولتمردان است، با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، این خواسته مردم، رنگ و بوی جدی‌تری گرفته است

وی ابراز داشت: مردم مطمئن باشند و آرامش خود را حفظ کرده و از تصمیمات منطقی اقتصادی دولت حمایت کنند.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجماع سه قوا در اجرای سهمیه بندی بنزین اظهار داشت: همه حاکمیت به اجماع رسیده بنابراین مسئولان هم امیدوارند در کنار مردم با اصلاح قیمت‌ها به کارآمدی بیشتر در اقتصاد دست پیدا کنیم ضمن اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین، مجدداً به خود مردم برمی گردد، از سال پیش به بعد به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید بعضی از اقشار آسیب پذیر جامعه کاهش پیدا کرده بود که دولت به دنبال جبران آن بود و این کمک از همین طریق انجام می‌گیرد.

به گفته جهانگیری در کنار بازتوزیع درآمد حاصل از سهمیه بندی بنزین به قصد اجرای عدالت در جامعه، اصلاح قیمت‌ها و جلوگیری از اتلاف منابع با سهمیه بندی بنزین، عملیاتی می‌شود.

بازرسان اصناف با افزایش قیمت کالاها برخورد می‌کنند

اما نظارت دائمی و مستمر بر عدم افزایش قیمت کالاها در بازار، همواره یکی از مطالبات مردم از دولتمردان است، با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، این خواسته مردم، رنگ و بوی بیشتری گرفته است.

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم ابراز داشت: از مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار این است که افزایش قیمت در تمامی زمینه‌های تولید و بخش خدمات ممنوع است و هیچ افزایش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد و بازرسین اتاق اصناف هم گروه بندی شدند و در سطح استان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

عطاپور افزود: کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هم به حد کافی در انبارها موجود است و از طریق شبکه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تمامی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: تخصیص سهمیه مورد نیاز به بعضی اصناف هم تصویب شده و مقرر شد تمام گروه‌های فعالی که در حوزه خدمات و حمل بار یا مسافر فعال هستند، هر چه نیاز داشته باشند، از طریق مراجع قانونی سهمیه‌های لازم تعلیق بگیرد.

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت گازوئیل و گاز تغییری پیدا نکرده است، هیچ افزایش قیمتی در دیگر کالاها انجام نمی‌گیرد و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد می‌شود.

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar