حساسیت خودروهای وارداتی به کیفیت سوخت

شنبه 5 بهمن 98 ساعت 10:56
حساسیت خودروهای وارداتی به کیفیت سوخت

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در صورتی که صاحبان خودروهای وارداتی بنزین سوپر مصرف کنند با مشکلی رو به رو نخواهند شد.

خودروهای وارداتی به ویژه مدل‌هایی که به موتور توربو مجهز هستند به شدت نسبت به کیفیت سوخت حساسیت دارند. با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و ارائه بنزین سوپر با نرخ آزاد ۳۵۰۰ تومان ممکن است بعضی از صاحبان نسبت به استفاده از نوع سوپر رفت و آمد داشته باشند و به سمت بنزین معمولی بروند. اما استفاده از بنزین معمولی در خودروهای وارداتی چه تبعاتی دارد. در این رابطه گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

دادفر گفت: زمانی که در یک خودروی یورو۶ یا یورو ۵ بنزین سوپر می‌زنید عملاً تغییرات را احساس می‌کنید بدین صورت که هم مصرف سوخت و هم میزان صدای موتور کاهش می‌یابد. این قضیه را می‌توان از روی سیستم‌هایی که در خودروها مصرف سوخت میانگین را نشان می‌دهد متوجه شد. به نظر می‌رسد صاحبان خودروهای وارداتی از بنزین سوپر استفاده می‌کنند چون که پیمایش بیشتری دارد ضمن این که تعمیرات و نگهداری هم کمتر می‌شود. لذا مصرف قطعاتی که وابسته به نوع بنزین و کیفیت آن هستند کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت یک باک بنزین سوپر با معمولی

وی افزود: یک باک ۶۰ لیتری بنزین معمولی با نرخ آزاد ۱۸۰ هزار تومان می‌شود و این رقم برای بنزین سوپر ۲۱۰ هزار تومان است. بنابراین مابه‌التفاوت بنزین سوپر با معمولی ۳۰ هزار تومان است که می‌تواند به عمر موتور و خودرو کمک کند. لازم به ذکر است که اگر در خودروهای توربو از بنزین معمولی استفاده شود حتماً دچار مشکل خواهند شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص کیفیت بنزین گفت: در تهران کیفیت بنزین بهتر شده اما ۲ ماه قبل کیفیت بنزین به شدت پایین بود. در ۳ شرکت عرضه‌کننده خودروهای وارداتی مشکلی به وجود آمده بود که خودروها اصطلاحاً شاتون زده بودند. این خودروها که از برندهای معروف و مجهز به موتور توربو بودند. شاتون زدن این نوع خودروها که برند آن‌ها در دنیا به شدت مطرح است کمی عجیب به نظر می‌رسید. حتی یک عده از مشتریان شکایت کردند و شرایط به مذاکره با شرکت‌های خارجی رسید.

گوگرد بیش از حد در بنزین

دادفر این موضوع را تشریح کرد و گفت: شرکت‌های خارجی هم در خصوص نوع بنزین استفاده شده سؤال کردند. همین مسئله موجب شد که کیفیت بنزین استان‌هایی شامل قم، یزد، اصفهان و تهران نمونه‌برداری شود و معین شد که در این بنزین‌ها گوگرد زیادی وجود دارد و عدد اکتان آن‌ها ۹۱ است. در نتیجه جرقه‌زنی دیرتر انجام شود و برای موتور‌های توربو مشکل به وجود می‌آید ضمن این که ریتم پیستون‌ها به هم می‌خورد و در نهایت با مشکل شاتون زدن رو به رو می‌شدند.

اکثر مکمل‌ها تقلبی‌اند!

وی در مورد استفاده از مکمل‌ها هم اظهار کرد: در خصوص مکمل‌ها طی بررسی‌هایی که انجام گرفت متوجه شدیم که اکثر آن‌ها هم تقلبی هستند. مکمل اگر اصل باشد تأثیر دارد ولی بالغ بر ۱۲ مکمل را جمع و آزمایش کردیم و اکثر آن‌ها تقلبی بودند.

دادفر در پایان گفت: در یک ماه و نیم گذشته مراجعات در خصوص خرابی‌های ناشی از کیفت پایین بنزین کاهش پیدا کرده است. چنین اتفاقاتی که می‌افتد خرج آن بر عهده شرکت‌ها نیست و باید افراد آن‌ها را پرداخت کنند و می‌توانند از وزارت نفت شکایت کند. در دفترچه راهنمای خودروها نوشته که باید از بنزین یورو ۶ یا یورو ۵ استفاده شود. بنزین‌های سوپر مشکلی برای خودروهای وارداتی ندارد و صاحبان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar