فرسودگی ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور

سه شنبه 3 اسفند 00 ساعت 11:17
فرسودگی ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور

فرسودگی خودروها گرچه موضوع جدیدی نیست اما به نظر می‌رسد که نگرانی‌ها بابت آن افزایش یافته است، چرا که از یک سو اثر این خودروها بر آلودگی هوا غیرقابل کتمان است و از سوی دیگر تردد این خودروها احتمال وقوع تصادفات و نیز افزایش ترافیک درپی خرابی و نقص فنی این خودروها را افزایش داده است که برای مثال می‌توان به تصادف اتوبوس فرسوده حامل خبرنگاران محیط زیست که منجر به مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی شد، اشاره کرد.

این موضوع البته بارها نیز مورد انتقال پلیس واقع شده و در اخیرا نیز سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در نشستی خبری با انتقاد از روند اسقاط خودروهای فرسوده گفته بود: «آنچه که به عنوان اسقاط خودرو انجام می‌شود عمدتا صوری است و بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابل توجهی هم در تصادفات دارد.»

۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه فرسوده در کشور
او همچنین به بیان آماری از تعداد خودروهای فرسوده نیز پرداخته و گفته بود: «  ۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال تردد است که از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه نیز موتور سیکلت است اما متاسفانه حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است و همانطور که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست. حدود ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها و حدود۸۰ درصد ناوگان حمل ونقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار جدی است و در تصادفات نیز موثر است.»

اظهارات هادیانفر در مورد خودروهای فرسوده نشان می‌دهد که دست کم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اعم از سواری، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و ...در حال تردد در کشور است.

تردد ۱۵۰ هزار کامیون فرسوده در کشور

حالا در تازه‌ترین اظهارات سرهنگ سیاوش محبی، معاون عملیات پلیس راه کشور نیز از فرسوده بودن ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور خبر داده است. او در همین راستا به ایسنا گفت:  در حال حاضر ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون در ناوگان باری تردد می‌کنند، فرسوده بوده یا در حال فرسوده شدن هستند که بیش از ۳۲ درصد از تمام ناوگان باری کشور را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه سن ناوگان فرسوده باری در ایران از ۲۵ سال عبور کرده است، اظهار کرد: فرسوده بودن ناوگان باعث افزایش میزان و شدت تصادف و همچنین شدت جراحات می‌شود. در کنار فرسوده بودن کامیون‌ها، ناایمن بودن برخی نقاط در جاده‌ها نیز در تصادفات ناوگان باری اثر دارد و متاسفانه در این تصادفات شاهد افزایش هستیم.

محبی مواردی نظیر گرانی لاستیک و قطعات و پایین بودن کیفیت قطعات را نیز عامل دیگری در افزایش تصادفات این وسایل برشمرد و گفت: لازم است نظارتی جدی از سوی شرکت‌های به کار گیرنده این کامیون‌ها که عمدتا شرکت های حمل و نقل بار است، صورت بگیرد.

معاون عملیات پلیس راه کشور درباره اینکه آیا پلیس می‌تواند از تردد کامیون‌های فرسوده در جاده‌ها جلوگیری کند، اظهارکرد: اگر کامیونی دارای برگه معاینه فنی باشد، یعنی اجازه تردد را دارد. اما قطعا پلیس از تردد کامیون‌های فاقد معاینه فنی در جاده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

به نظر می‌رسد نظارت جدی بر روند اسقاط خودروهای فرسوده، اعطای تسهیلات ویژه برای نوسازی ناوگان خودرویی و به خصوص ناوگان باری و افزایش نظارت بر این ناوگان می‌تواند در کاهش شمار وسایل نقلیه فرسوده موثر باشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar