رونمایی از خودرو جدید اطلس سایپا در بهار ۱۴۰۰

بروزرسانی در: جمعه 28 آبان 00 ساعت 17:31
رونمایی از خودرو جدید اطلس سایپا در بهار 1400

به روز رسانی سه شنبه ۲۷ اسفند ماه ۹۹

مدیرعامل گروه خودروسازی گفت: در بهار ۱۴۰۰، خودرو «آریا» تولید و خودرو «اطلس» رونمایی خواهد شد.

سیدجواد سلیمانی، با اعلام این خبر گفت: خودرو شاهین بر روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی شده است که با برند سایپا تولید و عرضه می شود. تمامی مراحل طراحی و تولید این محصول توسط متخصصان داخلی صورت پذیرفته است.

او که در حاشیه آیین رسمی تحویل نخستین خودرو شاهین به مشتریان سخن می گفت، اضافه کرد: سیستم کیفی این خودرو، یک سیستم منحصر به فرد بوده که برای اولین بار در سطح کشور و در سایپا طراحی، پیاده‌سازی و اجرا شده است.

سلیمانی در خصوص داخلی سازی خودرو شاهین گفت: حدود ۹۲ درصد قطعات این خودرو ساخت داخل است و حدود ۸ درصد از قطعات آن را فعلاً از خارج از کشور تامین می‌کنیم ولی برنامه ریزی شده که در سال آینده تمامی قطعات داخلی سازی شده و خودرویی با قطعات کاملا داخلی تولید شود.

او با اشاره به رونمایی خودروی جدید آریا نیز گفت: محصول دیگر پلتفرم SP100 با نام تجاری «آریا» در چند ماه گذشته رونمایی شده و در حال انجام برنامه های پیش تولید آن هستیم، علاوه بر این محصول دیگر گروه سایپا با نام «اطلس» هم در ابتدای سال آینده رونمایی خواهد شد.

او تاکید کرد: امیدواریم محصولاتی که در «سایپای نوین» تولید می شود مورد استقبال و رضایت مردم و مشتریان قرار بگیرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به خروج پراید از سبد محصولات این گروه خودروسازی در ابتدای تابستان امسال گفت: برنامه‌های جایگزین برای تولید محصول اقتصادی و ارزان قیمت از سوی وزارت صمت برنامه ریزی شده که به صورت مشترک با ایران خودرو در حال انجام است و بر این اساس پلتفرم مشترکی طراحی خواهد شد که محصول آن بتواند با کیفیت مناسب و قیمت ارزان در اختیار مردم عزیز قرار گیرد.

اطلس نام هاچبک_کراس جدید گروه خودروسازی سایپا است و درواقع نسخه فیس لیفت کوییک با ارتقای فنی و تجهیزاتی محسوب می‌گردد. در این خودرو برای اولین بار در ایران شاهد استفاده از فناوری کانکتدکار خواهیم بود و درواقع بخشی از امکانات این خودرو قابلیت کنترل از طریق تلفن همراه را خواهند داشت.

به علاوه در نوع آپشنال اطلس شاهد استفاده از امکاناتی همچون سانروف و گرمکن_صندلی خواهیم بود که این دو مورد از امکانات ثبت شده در پلت فرم محسوب می‌شوند و بدین ترتیب می‌توان گفت که پلت فرم اطلس، نمونه بهبود یافته پلت فرم x200 خواهد بود.

نوع سدان این خودرو نیز معرفی و عرضه خواهد شد.

 

به روز رسانی سه شنبه ۲۱ بهمن ماه ۹۹

 

رونمایی از اطلس

مشخصات فنی سایپا اطلس

سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در مدت زیاد از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M15GSI از بالانسر ارتقا یافته‌ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. موتور M15GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند.

البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M15GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M15GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N4 کمپانی فیات دارد.

موتور سری N4 فیات ۱۳۳۲ سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوری‌های موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الی ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الی ۱۳۸ نیوتن متر تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب می‌شود، از نوع یورو ۵ بوده و تطبیق لازم را با استاندارد‌های جاری کشور دارد.

آن طور که گفته می‌شود، در نسخه‌های کامل‌تر و قوی‌تر سایپا اطلس از پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه می‌شود.

امکانات سایپا اطلس
با توجه به سیاست‌های سایپا، محصولات این خودروساز در تیپ‌های فنی و آپشنی مختلف به بازار عرضه می‌شوند و روشن است که اطلس در جایگاه یک محصول جدید، با تیپ‌های S، G و… به خط تولید سایپا بپیوندد. همچنین این احتمال وجود دارد که مانند فرایند عرضه شاهین، سایپا در گام اول نمونه فول دنده‌ای اطلس را تولید کند و سپس نسخه‌های ساده‌تر و یا اتوماتیک را به بازار بفرستند. برخی منابع آگاه می‌گویند که امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دنده‌ای عبارت است از:

دو کیسه هوا SRS

فرمان کمکی برقی

تهویه اتوماتیک

نمایشگر لمسی

رهیاب ماهواره‌ای

اتصال هوشمند خودرو

استارت دکمه‌ای

کروز کنترل

محدود کننده سرعت

دوربین و سنسور پارک عقب

سنسور نور

رینگ آلومینیومی

تریم داخلی چرم و پارچه

صندلی‌های ایزوفیکس

چراغ روشنایی روز

سامانه ورود بدون کلید

سامانه راهنما و تعویض دنده GSI

سنسور باد لاستیک

شیشه‌ها و آینه‌های برقی

ترمز ABS – EBD – BAS

سامانه BCM

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "رونمایی از خودرو جدید اطلس سایپا در بهار ۱۴۰۰"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علیرضا
مهمان

حقیقتأ ظاهر جلویش شبیه طراحی JAC Jiayue A5 و Sol X7 یا Jiayue X7 در مرکز طراحی جک در ایتالیا می مونه.