بازار خودروهای اقتصادی ایران و نقش پررنگ سایپا

شنبه 23 بهمن 00 ساعت 17:15
بازار خودروهای اقتصادی ایران و نقش پررنگ سایپا

بیش از یک سال از خداحافظی رسمی سایپا با پراید می گذرد و امروز ظرفیت تولید این محصول نه تنها با انواع مدل های تیبا، ساینا و کوییک پرشده بلکه این تیراژ افزایش یافته و تنوع مدل های جدید خانواده محصولات پلتفرم X200 روز به روز در حال افزایش است. امروز اگر کسی قصد خرید خودرو در پایه ترین قیمت بازار را داشته باشد تنها گزینه های صفر کیلومتر سایپا پیش رویش قرار دارد که تنوع مختلفی در کلاس های صندوقدار، هاچ بک و مینی کراس را شامل می شود و سایپا همچنان به دنبال ایجاد تنوع در این بخش استراتژیک از بازار است.

تنوع محصولات در تیراژ بالا در این بخش موجب نشده تا سایپا توسعه و ارتقاء محصولات را فراموش کند و به همین جهت دو نسخه فیس لیفت ساینا و کوییک تغییرات قابل توجهی را در این کلاس بوجود آورده که از آن جمله می توان به تغییر متریال و کیفیت داشبورد جدید این محصولات، افزودن سیستمی نظیر BCM که تمامی عملکرد های خودروها را کنترل می کند و به نوعی کاهنده پیچیدگی سیستم سیم کشی خودرو نیز به حساب می آید و ... اشاره کرد.ساینا S کوییک فیس لیفت قرار است تا پایان سال یک برادر جدید با نام اطلس داشته باشند که در ادامه راه، توسعه تکنولوژیک این پلتفرم را به دوش خواهش کشید و از این پس آپشن های جدید و قوای محرکه ارتقاء‌یافته در این محصول عرضه خواهد شد. 

سایپا پس از خداحافظی با پراید ظرفیت تولید این محصول را با بیش از ۵ محصول جایگزین کرد و با ورود اطلس به این کارزار؛ تنوع محصولاتی که ظرفیت تولید پراید را جبران می کنند به ۶ محصول خواهد رسید تا مشتریان به جای یک انتخاب؛ تنوع بیشتری را در کلاس های مختلف پیش رو داشته باشند. همچنین در پاسخ به نیاز وانت های سبک که مورد نیاز بسیاری از کسب و کارها است؛ باز هم پلتفرم X200 در آینده نزدیک وارد عمل خواهد شد و وانتی بر پایه این پلتفرم جایگزین وانت ۱۳۱ خواهد شد که بر اساس فرمول نام‌گذاری سایپا ۲۳۱ نام خواهد گرفت.

سه شنبه های سایپای عنوان طرحی از سوی سایپا است که بر اساس آن در روز سه شنبه هر هفته شرایط فروش جدیدی اعلام می شود تا این فروش ها به تعدیل قیمت ها در بازار و تامین نیاز مشتریان اثر گذار باشند. بر اساس جدیدترین طرح فروش و ب هروز ترین قیمت محصولات سایپا هم اکنون تیبا صندوقدار با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان ارزان ترین محصولی است که از سوی سایپا به بازار عرضه می شود و پس از آن ساینا با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان و تیبا۲ با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان حضور دارد و سپس نوبت به کوییک در بازه های قیمتی بالاتر و کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان می رسد. همچنین نسخه های فیس لیفت کوییک و ساینا نیز کمک بسزایی به ایجاد تنوع در بازار خودرو کرده اند.

یکی از مهمترین وظایف سایپا در کنترل بازار خودروهای اقتصادی که بیشترین سهم مشتریان  بازار را در اختیار دارد، استمرار عرضه و ارائه شرایط فروش است که سایپا با طرح «سه شنبه های سایپایی» به صورت مستمر آن را مورد توجه قرار می دهد.

با نگاهی به سبد محصولات سایپا، استراتژی محصولات و حرکت قدم به قدم در مسیر تکنولوژی و سطح آپشنی و کلاسهای بالاتر کاملا مشخص است. بازار خودرو ایران با تیبا در دو نسخه صندوق دار و هاچ بک به عنوان ارزان ترین خودرو آغاز می شود و در رده قیمتی بعد، ساینا با طراحی متفاوت به عنوان سدان شهری خانوادگی نقشی پررنگ تر از گذشته را بر عهده گرفته است. سایپا با معرفی نسخه فیس لیفت این خودرو که روانه بازار شده است، ساینا را یک پله دیگر ارتقاء داده تا دو گزینه سدان را پیش روی مشتریان خودروهای اقتصادی کشور قرار دهد. در بالاترین رده این خانواده کلاس B نیز هاچ بک کراس سایپا یعنی کوییک قرار دارد. این خودرو در تب و تاب کشش بازار به سمت خودروهای هاچ بک کراس طراحی شد و به دلیل طراحی ظاهری جذاب تا کنون با استقبال قابل توجهی مواجه شده و سهم بالایی از تیراژ تولید سایپا را در اختیار دارد.

 سایپا تنوع تیپ های جدیدی را روی کوییک معرفی کرد که از آن جمله می توان به کوییک R، کوییک اتوماتیک و کوییک فیس لیفت اشاره کرد. کوییک فیس لیفت در نسخه S جدیدترین محصول خانواده X200 است که چهره جدیدش هجومی تر از گذشته جان تازه ای به این خانواده بخشیده است. در ادامه خودروهای کلاس B کاپیتان جدید محصولات سایپا در این کلاس اطلس خواهد بود. خودروهای کلاس B یا خودروهای شهری، با استاندارد مورد نظر خانواده های ایرانی سهم قابل توجهی از تیراژ کل تولیدات خودرویی کشور را در اختیار دارند. سایپا با درک این نیاز در تنوع‌بخشی به سبد محصولات جدید، مینی کراس جدیدی در کلاس B با نام اطلس را آماده تولید کرده است که تعریفی جدید از طراحی و تکنولوژی محصولات این شرکت خواهد داشت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar