بررسی دستاوردهای عملکرد مدیرعامل سایپا

دوشنبه 4 مهر 01 ساعت 12:45
بررسی دستاوردهای عملکرد مدیرعامل سایپا

نخستین برنامه تیموری پس از آغاز مدیریت در سایپا تمرکز بر تولید اقتصادی بود که با انتخاب شاهین و کوییک به واسطه سودده بودن یا زیان کم، این دو محصول در ریل ویژه رشد تیراژ قرار گرفتند و با تولید پرشتاب این محصولات ضمن آنکه به تمامی نیاز بازار پاسخ داده شد و از قرعه کشی خارج شدند، رشد قابل توجه کیفی نیز رقم خورد.
سایپا در سال ۱۴۰۱ ضمن حفظ آهنگ رشد تولید در نظ ردارد تا به آماری بیش از رشد ۵۰درصدی اعلامی وزیر صمت دست پیدا کند. این خودروساز حتی در ماهی که تعطیلی یک هفتگی خودروسازان در آن قرار دارد نیز رشدی حدود ۳۰ درصد را به ثبت رساند و این در حالی است که این خودروساز سه خودرو پرتیراژ تیبا، تیبا۲ و ساینا را از چرخه تولید خارج کرد است.
توجه ویژه به عبور مستقیم محصولات و عدم تولید خودروهای ناقص با حرکتی جهادی از سوی این گروه خودروسازی منجر به دستیابی به نرخ ۹۲درصدی عبور مستقیم محصولات طی ۵ ماهه نخست سال جاری شد و شمار خودروهای دارای کسری قطعه در پارکینگ های این گروه خودروسازی زودتر از موعد وعده داده شه به صفر رسید تا ضمن حذف هزینه های نگهداری از این خودروها، سایپا تمرکز و برنامه های جدی تری را در زمینه افزایش کیفیت محصولات در پیش بگیرد.
کاهش ۳۵درصدی مراجعه مشتریان به نمایندگی ها برای مشکلات کیفی طی۷ ماه اخیر است که در نتیجه ۴۲ پروژه کیفی به دست آمده از جمله نتایجی است که رشد کیفیت محصولات سایپا را در عمل نشان می دهد.
توسعه محصولات جدید موضوع دیگری است که در کنار تولید اقتصادی، اصلاح ساختاری منابع انسانی و افزایش تیراژ از نگاه تیم میدریتی سایپا مغفول نمانده است. سایپا محصولات نظیر شاهین اتوماتیک، سهند و آریا را آماده عرضه به بازار کرده است که در سه کلاس مختلف پاسخگوی نیاز سطحی جدید از مشتریان خواهند بود. شاهین اتوماتیک با تقاضای نسبتا بالا در غیاب خودروهای مونتاژی در کنار کراس اوور آریا، سایپا را وارد بخش های بالاتری از بازار خواهد کرد که پیشتر به واسطه برند های مونتاژی در سایپا به آن پاسخ داده می شد اما سایپا با اتکا به محصولات تمام‌بومی به عنوان تنها خودروسازی که محصولات CKD و مونتاژی ندارد به خوبی توانسته سبدی گسترده را در مدت زمانی کوتاه آماده عرضه به بازار کند.
توجه ویزه به پتانسیل های فنی سایپا و شرکتی مانند مگاموتور در زمان مدیرتیت یموری همچنین دستاورد قابل توجه دیگری است که بعد از سال ها منجر به توسعه پیشرانه ای جدید در این گروه خودروسازی خواهد شد. سایپا هر چند به تازگی سرسیلندر بهبود یافته M15 را در شرکت مالیبل تولید و آماده عرضه برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کرد هاست اما پیشرانه جدید M16 این خودروساز بدون شک قبلی توانمند و قابل اطمینان برای محصولاتی نظیر شاهین اتوماتیک و آریا خواهد بود.
سایپا در مدت زمان کمتر از یک سال، ضن تثبیت روند تولید همواره جلوتر از برنامه ها حرکت کرده و با برنامه ریزی تلوید بیش از برنامه درخواستی وزیر صمت، برای نخستین بار با تولید اقتصادی از زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری دستوری فاصله گرفته و اصلاح ساختار منابع انسانی و کاهش هزینه های جانبی منجر به حرکت این خودروساز در مسیر اصلاحات اقتصادی در کنار توسعه محصولات و افزایش تیراژ شده است.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar